اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

زنجان

تشکیل 13 کارگروه برای احصای مشکلات صنعت مس/ برندسازی حلقه مفقوده صنعت است

برای کمک به کاهش مشکلات صنعت مس، از تامین مواد اولیه تا کمک به برندسازی و فعالیت بانوان در این حرفه، اتاق بازرگانی با کمک بسیج صنعت اقدام به تشکیل انجمن تولیدکنندگان محصولات مسی در این اتاق کرده است.

تشکیل 13 کارگروه برای احصای مشکلات صنعت مس/ برندسازی حلقه مفقوده صنعت است

سهیلا محمدی؛ گروه استان‌های خبرگزاری فارس، راه‌اندازی انجمن تولیدکنندگان محصولات مسی در اتاق بازرگانی زنجان بهانه گفت‌وگو با روح الله محبی بود تا ضمن تشریح اهداف اقدامات انجام شده، مشکلات و برنامه‌های پیش‌بینی شده برای رونق این صنعت هم تشریح شود.

روح‌الله محبی که به عنوان رئیس هیأت مدیره انجمن تولیدکنندگان محصولات مسی اتاق بازرگانی زنجان انتخاب شده است در این گفت‌وگو اظهار کرد: از چهار ماه قبل با هدف ساماندهی به امورات مس با مشورتی که با دلسوزان صنعت مس به ویژه وثوق رئیس بسیج صنعت و معدن و یگانه، رئیس اتاق بازرگانی استان انجام شد، فعالیت‌ها برای تشکیل این انجمن آغاز شد.

چهار ماه زمان برد و با یک سری از افراد سرشناس برای تنظیم اساسنامه مشورت و با حداقل اعضا که 16  نفر بود این انجمن شکل گرفت و در اردیبهشت 1401 نخستین جلسه انجمن برگزار و اساسنامه تصویب و هیأت مدیره انتخاب شدند.

 

فارس: هدف از تشکیل این انجمن چه بود؟

محبی: این انجمن با هدف ساماندهی و قدرت دهی به هنر صنعت مس زنجان برپایه چند نیاز اساسی در تامین و تولید راحت و ارزان مواد اولیه و حمایت‌های اولیه اداری، بیمه، مالیات و تامین زمین با توجه به اینکه 90 درصد فعالان این حرفه مستاجر هستند و نیاز به فراهم کردن زمینه صادرات، بسته‌بندی و برقراری ارتباط با نهادهای دولتی با هدف فروش در راستای حمایت از تولیدات صنایع دستی به عنوان هدایا و همچنین مسائل داخلی مربوط به صنعت مس از جمله تعریف استاندارد، حق کپی رایت این مجموعه شکل گرفته است.

فارس: این صنعت قبلا تشکلی نداشت؟

محبی: چرا قبل از این اتحادیه مسگران زنجان فعال بود که زیر نظر اتاق اصناف فعالیت می‌کرد و می‌شد در قالب اتحادیه این اهداف را پیگیر شد ولی این انجمن تشکیل شد به خاطر اینکه لازم بود سه ارگان  صادر کننده مجوز مثل میراث فرهنگی اتاق اصناف و صنعت، معدن و تجارت  در قالب یک نهاد قوی سازماندهی و متحد شوند.

بر همین اساس بخشی از مسگران فقط زیر نظر اتاق اصناف فعالیت می‌کنند و البته دو سوم فعالان این حرفه اصلا عضو این اتاق نیستند و با وجود همه اقدامات و زحمات انجام شده هیچ برنامه‌ای برای تغییرات محسوس در این حوزه و حل مشکلات وجود نداشت و در واقع اختیار قانونی در این حیطه نیز وجود ندارد چرا که این تشکل باید به دنبال جذب منافع حداقل یک هزار کارگاه تولیدی باشد.

از طرفی این صنعت 10 هزار اشتغال مستقیم و حدود 10 هزار اشتغال غیرمستقیم دارد هر چند این آمار حدودی است چرا که اتحادیه ساختار سنتی دارد و دیگر نهادها هم آمارهای دقیقی در این حوزه ارائه نمی‌کنند به همین دلیل آمار قطعی وجود ندارد ولی در کل فضای مس سهم قابل توجهی در اشتغال استان را دارد و ارزیابی‌ها نشان می‌دهد که حدود 40 هزار نفر از هنر صنعت مس ارتزاق می‌کنند.

از این رو با تشکیل انجمن فرصتی پیش آمده تا بتوان نسبت به حل مشکلات تولید و فروش این حرفه اقدام و این صنف را تقویت کرد.

باید متوجه بود که در این صنعت برای بازارهای منطقه‌ای و جهانی اصلا کار نشده و ذائقه‌های جهانی متفاوتی وجود دارد به طوری که شاید برخی از تولیدات ما کاربرد و مصرفی برای آنها نداشته باشد و یا اصلا در فرهنگ آن‌ها وجود ندارد.

هر چند در مطالعاتی که انجام شده در برخی از فرهنگ‌ها دیدیم که مس کاربرد دارد از جمله نمایشگاهی در کیپ‌تاون وجود دارد که المان‌هایی را با مس کار کرده اند که این موارد برای هنر صنعت مس استان فرصتی برای شناسایی ذائقه‌های جهانی  محسوب می‌شود.

 

فارس: چه اقداماتی در انجمن انجام شده است؟

محبی: مشکلات هنر صنعت مس در 10 سرفصل دسته‌بندی و در این راستا روش‌هایی برای تحقق اهداف کلی تبیین شده است که برای این اهداف 13 کار گروه تعریف شده که هدف آنها ایجاد حوزه فکری برای صنعت مس است تا از طریق این حوزه‌ها برنامه کوتاه‌مدت، میان و بلندمدت طراحی شده و برای همکاری با دولت و بخش خصوصی برنامه ارائه شود.

نخستین کار گروه تشکیل شده کار گروه مواد اولیه است، ببنید، زنجان 80 درصد ظروف مس کشور را تولید می‌کند و 60 درصد «گرده» تولیدی کارخانجات اصفهان را زنجان مصرف می‌کند بخاطر اینکه که ما کارخانه نداریم و 10 تا 12 کوره ذوب مسی سنتی داریم که ورقه‌های تولیدی آن‌ها کیفیت خوبی ندارد و موارد استفاده آن در ظروف کیلویی و ساده است به همین دلیل است از اصفهان وارد می‌کنیم که همین موضوع مشکلات زیادی را ایجاد می‌کند که نوسان قیمت از جمله این مشکلات است و زنجانی‌ها با واریز پول یک ماه باید منتظر مواد اولیه بمانند و در کل اگر نخواهند این مواد را به ما بدهند هنر صنعت زنجان متوقف خواهد شد.

بنابراین صنعت مس زنجان نیازمند به‌روز کردن کوره‌های ذوب به لحاظ فنی تجهیزاتی و تکنولوژیکی است  تا بتوانند لااقل در مقیاس کوچک گرده (ورقه‌های مورد نیاز برای تولید محصول) را تولید کنند.

کار گروه دوم تجهیزات تولید است و شرکت‌هایی در زنجان صفر تا صد تجهیزات را تولید می‌کنند یک شرکت دانش‌بنیان هم دایر شد تا بتوان خط تولید را پشتیبانی کرد زنجان ظرفیت‌های علمی و عملی خوبی در صنعت مس دارد و چند نفر از کارشناسان و نخبگان علمی و صنعتی گرد هم آمده اند تا خط تولید را به‌روز و کارآمد کنند تولید دستگاه خم‌ و چکش اتوماتیک و... از جمله آنهاست.

کار گروه بازرگانی دیگر کارگروهی است که در انجمن تشکیل شده که در آن سیاست‌های فروش، صادرات و بازاریابی و ایجاد بازارهای جدید پیگیری می‌شود تا بتوان اهداف فروش پایدار و حداکثری را عملی کرد.

کار گروه دیگری که تشکیل شده کار گروه آی تی است که هدف آن حضور در فضای مجازی به صورت تبلیغاتی و ارائه محصول است تا بتوان با مشتریان در این فضا  ارتباط برقرار کرده و محصول را در اختیار آن‌ها قرار داد.

کار گروه اداری انجمن هم با هدف پالایش منابع انسانی تشکیل شده است و سازماندهی درونی هم از طریق این کار گروه انجام می‌شود، ضمن اینکه خروجی جلسات تشکیل شده و نتایج اقدامات انجام شده و فرآیند آن‎‌ها هم بر عهده این کار گروه است.

کار گروه حقوقی هم با هدف حمایت از فعالان این صنعت به لحاظ حقوقی از جمله چک‌های برگشتی و یا تعهدات مالی، سرقت‌های انجام شده که معمولا پیگیری نشده و یا به نتیجه نمی‌رسد، تشکیل شده است.

دیگر کار گروه تشکیل شده، کار گروه اقتصادی است تا از طریق این کار گروه بتوان با جذب منابع اعتباری از جمله بانک‌ها ارتباط برقرار کرده و برای توسعه مس و دریافت تسهیلات اقداماتی انجام داد تا بتوان نسبت به ارائه کمک اقدام کرد چرا که برخی از فعالان نیاز به حمایت ویژه دارند، از طرفی با توجه به رایزنی‌های انجام شده با یکی از نمایندگان محترم مجلس قول حمایت برای راه‌اندازی شهرک مس نیز در اطراف عوارضی زنجان به تهران داده شده است.

از آنجایی که ما نیاز به برند کردن مس برای زنجان را داریم چون ما در این مورد چالش داریم و فروشندگان شهرهایی مانند کرمان می‌گویند مُهر زنجان را بر روی محصولات تولیدی نزنید چون فکر می‌کنند مس از آن کرمان است، بنابراین نیاز به تبلیغات برای معرفی این صنعت زنجان داریم که باید همه جانبه اقدام شود، چرا که هدف قطب شدن زنجان در این صنعت است یعنی ظرفیت ارائه محصولات در بالاترین تیراژ و پاسخ به همه نیازها است از این رو اقدام به تشکیل کار گروه تبلیغاتی هم شده است، هر چند در این راستا شهرداری و راه و شهرسازی هم باید کمک کنند که نام‌گذاری معابر شهری از جمله این کمک‌ها است.

 

کار گروه پیشکسوتان دیگر کار گروه تعریف شده است پیشکسوتان افرادی هستند که تقریبا صفر تا صد تولید را از خاک تا محصول بلد هستند و تعداد این افراد تقریبا 30 تا 40 نفر است.

با توجه به اینکه فروشگاه‌های سطح شهر در عرضه محصولات تولیدی صنعت مس هم مسؤولیت دارند ارائه مشوق‌ها می‌تواند کمک کننده به این عزیزان باشد به همین دلیل کارگروهی هم با نام فروشگاه‌ها فعال شده است.

کار گروه فرهنگی با هدف تقویت‌های زیرساخت‌های اجتماعی و فرهنگی فعالان این حرفه تشکیل می‌شود که در این راستا اقداماتی برای ارتقای سطح فرهنگی و اجتماعی فعالان این حرفه در همه ابعاد باید انجام شود.

با توجه به اینکه بین تولید، رابطه کارگر و کارفرما و فروش و حوزه‌های مختلف نسبت به توانمند کردن فعالان رابطه مستقیمی وجود دارد از این رو برای فعالان این صنعت دوره‌هایی طراحی و برگزار می‌شود و به نوعی مهم‌ترین کارگروهی است که طراحی شده چرا که رابطه مستقیمی بین آموزش و ارتقای عملکرد فعالان وجود دارد.

 

فارس: مهم‌ترین مشکلات فعالان صنعت مس چیست؟

محبی: تهیه مواد اولیه و گرانی این مواد، بیمه کارگری و نداشتن امنیت شغلی و نادیده گرفتن سختی و زیان آور بودن فعالیت در بخش تولید، چهار تا پنج مقوله مهم مربوط به صنعت مس است و باید در موضوع بیمه از آن‌ها حمایت شود که نیازمند تعریف راهکار است، ضمن اینکه متقابلا خود را موظف به همراهی مسؤولان استان در امور مختلف می‌دانیم.

فارس: نظرتان در مورد محصولات بی‌کیفیت مسی در بازار چیست؟

محبی: ما مس بی‌کیفیت اصلا نداریم و فقط ممکن است ورق آن نازک و یا قلع آن کم باشد وگرنه اصطلاح بی‌کیفیت در این حرفه مصداق ندارد. ضمن اینکه تاکنون هیچ استانداردی برای این تولیدات برای قیاس ارائه نشده است.

در نهایت باید بانوان فعال در حوزه مس شناسایی شده و نسبت به توسعه فعالیت آن‌ها هم اقدام شود که در این حیطه حمایت از زنان سرپرست در اولویت قرار دارد.

انتهای پیام/73004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول