اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

لرستان

روایتی از فعالیت‌های بی حد و مرز یک روحانی/ وقتی رفع اختلافات سرلوحه کارها می‌شود

روح الله دریکوند روحانی و طلبه ۴۲ ساله خرم‌آبادی است که در فعالیت‌های فرهنگی، مذهبی و اجتماعی مشغول به فعالیت است و در عرصه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت فعالیت جدی دارد. او در رفع مشکلات و کدورت بین مردم هم پیشتاز است و علاوه بر آن برای رفع مشکلات مناطق محروم نیز پیش قدم می‌شود.

روایتی از فعالیت‌های بی حد و مرز یک روحانی/ وقتی رفع اختلافات سرلوحه کارها می‌شود

خبرگزاری فارس لرستان_نسرین صفر بیرانوند؛ روح الله دریکوند روحانی و طلبه ۴۲ ساله خرم‌آبادی است که علاوه بر  فعالیت‌های در کارهای فرهنگی، مذهبی و اجتماعی مشغول به فعالیت است، این طلبه جوان در عرصه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت فعالیت جدی دارد به طوری که جمع‌آوری مطالب مربوط به شهدا اعم از؛ گردآوری تصاویر، وصایا، زندگی‌نامه، خاطرات همرزمان شهدا و زنده نگه داشتن مناسبت‌‌های مربوط به شهدا، برپایی یادواره ها و دیدار گروهی با خانواده معظم شهدا و همچنین نشر مطالب و معارف شهدا در فضای مجازی و سایت‌ها را در دستور کار خود قرار داده است.

این روحانی جوان که مدرک (سطح چهار حوزه) دکتری حوزه را دارد تالیفاتی از جمله کتاب و چندین مقاله را هم در کارنامه خود‌ دارد‌.

او می‌گوید: ۴۰۰۰ هزار شهید روحانی در دوران دفاع مقدس درس و بحث را کنار گذاشته و راهی جبهه‌ها شدند، ما سعادت نداشتیم آن دوران را تجربه کنیم، اما در ادامه راه آن مردان آسمانی و تجدید عهد با آنان، به عنوان یک طلبه در این دوران احساس وظیفه کردم.

این طلبه و فعال فرهنگی و مذهبی نه تنها در حوزه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت بلکه در حوزه‌هایی مانند رفع مشکلات مناطق محروم هم ورود کرده است.

دریکوند معتقد است: روحانیت سلسله وظایفی دارد و به اعتقاد من روحیه‌ مردمی داشتن و در کنار مردم بودن از جمله این وظایف است.

این طلبه جوان و مردمی که در زمینه رفع مشکلات و اختلافات بین مردم هم فعالیت دارد، می‌گوید: معتقد هستم روحانیت باید به سراغ مردم بروند نه اینکه منتظر بماند تا مردم بیایند.

با حجت الاسلام و المسلمین روح الله دریکوند که تواضع و مردمی بودن وی زبانزد است به مناسبت برگزاری کنگره ۴ هزار شهید روحانی کشور و در راستای بررسی نقش روحانیت در جبهه‌های مختلف گفت‌وگویی ترتیب داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

در مورد رشته تحصیلی خود بگویید.
 
من سال ۸۰-۷۹ وارد حوزه علمیه آقاضیاء و امام خمینی (ره) شهر اراک شدم، سپس جهت ادامه تحصیل راهی شهر کریمه اهل بیت و حوزه مقدسه قم شدم. 
در رشته فقه و اصول، بعد از گذراندن سطح سه (ارشد)، مدتی در درس خارج آیت الله سبحانی و آیت الله خاتمی شرکت کردم، اما از محضر آیت الله علی نکونام گلپایگانی و آیت الله حیدری فسائی بهره بیشتری بردم. تالیفاتی از جمله کتاب و چندین مقاله دارم و اکنون سطح چهار حوزه علمیه قم (دکترای حوزه) و مشغول تدوین رساله با موضوع «الگوی رهبری اثربخش در سازمان از منظر مقام معظم رهبری (مطالعه موردی شهید حاج قاسم سلیمانی)» هستم. 

 

 در چه حوزهایی مشغول فعالیت هستید؟

هم اکنون  علاوه بر کار پژوهشی، چه در فضای حقیقی و چه در فضای مجازی در امورات فرهنگی، مذهبی و اجتماعی مشغول به فعالیت هستم.
از جمله حوزه هایی که فعالیت دارم عرصه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت است، جمع‌آوری مطالب مربوط به شهدا شامل؛ گردآوری تصاویر، وصایا، زندگی‌نامه وخاطرات همرزمان شهدا، زنده نگه داشتن مناسبت‌های مربوط به شهدا، برپایی یادواره ها و دیدار گروهی با خانواده معظم شهدا و همچنین نشر مطالب و معارف شهدا در فضای مجازی و سایت‌ها از دیگر کارهایی است که انجام می‌دهم.


فعالیت در این حوزه را از چه زمانی شروع کردید؟ 

من به عنوان عضوی از هیئت اعظم فاطمه الزهرا (س) خرم‌‌آباد محله بزرگ ماسور و عضو شورای مشورتی این هیئت، به صورت منظم و پیوسته از سال ۹۴ شروع به فعالیت کردم.

 یکی از این حرکات معنوی، دیدار با خانواده معزز شهدا است، این حرکت معنوی که با استقبال گرم خانواده معزز شهدا، مسوولان، جوانان و مردم عزیز همراه بود، در کنار دوستان هیئت و تیمی متشکل از مسوولان استانی و شهرستانی از جمله بنیاد شهید و امور ایثارگران، حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، سپاه، ارتش، نیروی انتظامی، شهرداری، شورای شهر، آموزش و پرورش، سازمان آب و فاضلاب، اداره کل ارشاد، هیئات و دیگر سازمان‌ها همچنین اصحاب رسانه و صدا و سیما حضور داشتند.

چرا دیدار با خانواده شهدا  را در دستور کار خود قرار دادید؟

۴۰۰۰ شهید روحانی در دوران دفاع مقدس و بعد از آن درس و بحث را کنار گذاشتند و با عنوان اطاعت از ولایت و حفظ نظام، انقلاب و دستاوردهای آن است راهی جبهه‌ها شدند، ما سعادت نداشتیم که آن دوران را تجربه کنیم، اما در ادامه راه آن مردان آسمانی و تجدید عهد با آنان، به عنوان یک طلبه در این دوران احساس وظیفه کردم.

 حضرت آقا فرمودند انگیزه‌های بسیار شدیدی وجود دارد که شهدا را به فراموشی بسپارند، لذا با اهدافی در این مسیر قدم برداشتم.

جهاد تبیین و جهاد آگاه سازی فردی و اجتماعی، با ترویج و نهادینه کردن سیره، روش و فرهنگ ایثار و شهادت در جامعه و خنثی سازی توطئه دشمنان داخلی و خارجی، زنده نگه‌داشتن یاد و خاطره آن مردان و زنان قهرمان همچنین  ارتباط مسوولان مردم و احساس وظیفه مضاعف مسوولان نسبت به خانواده معزز شهدا و مردم شهید پرور از اهدافی بود که من در زمینه دیدار با خانواده‌ شهدا مد نظر قرار دادم.

 

به نظر شما این دیدار ها چه نقشی می‌توانند  در ترویج فرهنگ ایثار و شهادت داشته باشد؟ 

دیدار و تکریم خانواده معزز شهدا بر پایه حق شناسی، آن هم با حضور مسوولان، علاوه بر اینکه راهبردی برای ترویج و اشاعه فرهنگ ایثار و شهادت بوده، فرهنگ مقاومت و پایداری را در جامعه زنده می‌کند و موجب یاس و ناامیدی دشمنان داخلی و خارجی خواهد شد.

 این مهم، علاوه بر خشنودی و رضایت خانواده شهدا و ایثارگران که نماد مقاومت جامعه هستند، با دمیدن روح امید، ایثار و شجاعت در جامعه در سطح فردی و اجتماعی، تضمین آینده کشور را در پی خواهد داشت و به عبارتی از آنجایی که خانواده معظم شهدا و ایثارگران، نقش ویژه‌ای در هویت بخشی جامعه‌ دینی ما داشته اند باید از این فرصت‌ها برای سالم سازی جامعه، نهایت بهره‌برداری را کرد.

به نظرتان فعالیت‌هایی شما در حوزه  ترویج فرهنگ ایثار و شهادت تاثیر گذار بوده است؟

بله، بدون شک تاثیر گذار بوده است، با وجود حجم گسترده تبلیغات دشمنان در باب مفهوم «قهرمان»، کودکان، دانش آموزان و نسل امروز، سخت محتاج آشنایی با فرهنگ ایثار و شهادت و معرفی قهرمانان واقعی هستند.

اما ترویج معارف شهدا، موجب آشنایی این نسل با شهدا شده و همچنین استقبال خوب آنان در حرکت‌های فرهنگی در مسیر ابر قهرمانان واقعی را در پی داشته است، به یک مورد مصداقی اشاره می‌کنم  فرزند خودم زهرا کسی است که در این مسیر نورانی قدم برداشته و با کتاب «حاج قاسم و بچه‌ها» در سن ۷ سالگی، به عنوان کوچکترین نویسنده کشور در حوزه ایثار و شهادت معرفی شده و همچنین نوشته‌هایش در مورد شهید مهدی زین الدین نیز به اتمام رسیده است، و این هم از لطف و عنایت خاص شهداست.  

 

در دیداری که با خانواده داشتید خاطره‌ای دارید برای ما بگویید.
 
این دیدارها پر است از خاطرات دلنشین؛ از خضوع و فروتنی مسوولان و جوانان در مقابل عظمت خانواده معزز شهدا گرفته تا اشک‌های که جاری می‌شود.

اما باز خوب است به یک مورد اشاره کنم و آن حضور یکی از مسوولان است که همیشه پای ثابت این جلسات است، هر بار که از قم به خرم آباد می‌آیم، از زمان برگزاری جلسه می‌پرسد. یک بار از وی دلیل استقبالش از این حرکت معنوی را جویا شدم که در پاسخ گفت: من تاکنون دو حاجت در همین مسیر معنوی گرفته‌ام  آیا سزاوار است که از فیض این جلسات بی نصیب شوم.

علاوه بر حوزه ایثار و شهادت، از دیگر  حوزه‌هایی که در آن فعالیت دارید، بگویید؟ 

با توجه به اینکه روحانیت سلسله وظایفی دارد، به اعتقاد من روحیه‌ مردمی داشتن و در کنار مردم بودن از جمله این وظایف است. 

در این راستا همراه با جمعی از بزرگان، جوانان و مسوولان در جهت رشد منطقه محروم ماسور و مشکلات منطقه در موارد متعدد همچون؛ عمران و آبادانی منطقه، مشکلات و اختلاف طوایف فعالیت دارم.

در بحث اختلافات هم گفتید ورود می‌کنید، کمی بیشتر توضیح می‌دهید؟

اصلاح ذات البین از جمله ارزش‌هایی است که همواره مورد تاکید حضرات معصومین (ع) بوده است، این امر یکی از مهم‌ترین ‌ برنامه‌های  اسلام است به گونه‌ای که در تعالیم دین از تمام نمازها و روزه‌های مستحبی برتر و والاتر است.

 در همین راستا در کنار بزرگان  با تلاش در جهت رفع کدورت‌ها و زدودن دشمنی‌ها و تبدیل آن به صلح و آشتی، بارها از قم به خرم‌آباد آمدیم و با شاگردی در محضر بزرگان تلاش کرده‌ایم تا با دست بوسی و پابوسی مردم عزیز، مشکل و کدورت ایجاد شده در بین آنان حل و فصل شود. چرا که معتقدم روحانیت باید به سراغ مردم بروند نه اینکه منتظر بماند تا مردم بیایند.

چرا وارد وادی ترویج فرهنگ ایثار و شهادت یا عرصه رفع مشکلات منطقه شده‌اید شما که مسوول نیستید؟

من معتقد هستم اگر یک روحانی تنها به درس خواندن اکتفا کند، این مسیرِ تعریف شده در دین نیست و در این صورت از خط حضرات معصومین (ع) و شهدا دور شده‌ایم. 

 طلبه باید ابتدا خود را مزین به علم و اخلاق کند و سپس همچون شهدا و اهل بیت (ع) در مسیر خدمت به مردم گام بردارد یعنی در نهایت، کار علمی یک روحانی باید منجر به گره گشایی از کار مردم و خدمت به آنان شود.

بزرگترین آرزوی من همین خدمت کردن به مردم است زیر ا هرگاه انسان در این مسیر قدمی بر می‌دارد احساس آرامش می‌کند.

 

نگاه مردم به شما به عنوان یک روحانی و طلبه جوان چگونه است؟

 مردم صاحبان اصلی انقلاب و نظام هستند، گرچه مردم از گرانی و وضعیت حاکم اقتصادی در سختی و فشار هستند، اما هرگاه می‌بینند که طلاب و روحانیت در بطن جامعه و در کنار مردم هستند، به عنوان یک تکیه گاه معنوی به آنها نگاه می‌کنند و همواره گفتار و کردار این قشر معتمد دینی، حجت شرعی و مقبول آنان خواهد بود، من و دیگر طلاب همیشه شرمنده لطف و بزرگی مردم بوده و هستیم.

از نقش روحانیت در عرصه جهادی بفرمایید؟

امام خامنه‌ی فرمودند: در هر یک از عرصه‌های جهاد که اولویت و نیاز کشور باشد، اول مخاطبینی که باید با احساس مسئولیت، وارد میدان شوند، طلاب و فضلای جوان هستند. بر اساس این سخن و بارها تاکید ایشان بر محرومیت زدایی، تکلیف طلاب و روحانیت، برای کار جهادی، گره‌گشایی از کار مردم و نیازمندان جامعه کاملا مشخص است.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول