اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  صنعت ، تجارت ، بازرگانی

تشکیل کمیته‌ای در کمیسیون کشاورزی برای حمایت از صنعت دخانیات

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس صنعت دخانیات و تولید توتون و تنباکو را یک صنعت مهم دانست و اظهار داشت: صنعت دخانیات در کشور ظرفیت مهمی دارد چون هم اشتغال‌زایی خوبی دارد و هم از خروج ارز از کشور جلوگیری می‌کند.

تشکیل کمیته‌ای در کمیسیون کشاورزی برای حمایت از صنعت دخانیات

اخبار شرکت‌ها؛ محمد جواد عسگری نماینده داراب و زرین دشت در مجلس شورای اسلامی در حاشیه جلسه دیروز کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی گفت: در بخشی از جلسه کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس، آقای شیخان مدیرعامل دخانیات ایران حضور یافت و گزارشی از صنعت دخانیات کشور، چالش ها، آسیب ها و ضرورت حمایت از تولید ملی و صنعت داخلی کشور ارائه کرد.

وی با اشاره به محتوای گزارش ارائه شده و با بیان اینکه مدیرعامل دخانیات برای توسعه و تقویت صنعت دخانیات ملی و داخلی ایده‌های خیلی خوبی دارد، افزود: ما موافق مصرف سیگار در کشور نیستیم، اما سوال این است در وضعیتی که در کشور 10 میلیون نفر سیگار و دخانیات مصرف می‌کنند، باید چه کار کرد؟.

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی با اشاره به شرایط و استعدادهای کشاورزی در ایران افزود: وقتی ما که شرایط خوب آب و هوایی و همچنین آب و خاک مناسب داریم، باید خودمان محصولات دخانیات را تولید کنیم و اجازه ندهیم شرکت های چند ملیتی مثل آمریکا و انگلیس که بعضا شاید جاسوس هم باشند در کشور ما صاحب برند شده و از موقعیت خود سوء استفاده کنند و بخش زیادی از ثروت کشور را خارج کنند.

عسگری با طرح این سوال که چرا باید سود سرشار تولید محصولات دخانیات به جیب بیگانگان برود، افزود: حتما باید در این زمینه دقت نظر داشته باشیم و تدبیر کنیم تا مشکلاتی پیش نیاید.

وی صنعت دخانیات و تولید توتون و تنباکو را یک صنعت مهم دانست و اظهار داشت: شکل  گیری سازمان دخانیات برای کشور مفید است و باید سازمان آن احیا شود. چون این صنعت هم اشتغال زایی خوبی دارد و هم از خروج ارز از کشور جلوگیری می‌کند.

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اهمیت اشتغال و تولید در کشور افزود: تقویت صنعت دخانیات داخلی و شرکت ملی دخانیات ایران فواید زیادی برای کشور در عرصه تولید ثروت دارد.

عسگری با اشاره به مضرات سیگار برای سلامتی افراد، افزود: اگر ما می توانستیم در قالب یک برنامه زمانبندی شده، سیگاریها را ترک می دادیم، اقدام خوبی بود. 

وی گفت: چون ترک سیگاریها امکان پذیر نیست و واردات توتون و تنباکو از خارج کشور صورت می گیرد، به ویژه آنکه بازار محصولات توتون و تنباکو در کشور از سوی شرکت های چند ملیتی که زیر نظر آمریکائیها و انگلیسی ها هستند، محاصره شده و سود سرشار این صنعت به جیب آنها می رود، باید در قالب یک برنامه زمان بندی شده تلاش کنیم تا 20 هزار هکتاری که قرار است به کشت توتون و تنباکو اختصاص یابد، با کار به روشهای به زراعی و به نژادی، سیاست تولید داخلی را در پیش بگیریم.

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: این اقدام موجب تولید در داخل می شود، همچنین برای جوانان اشتغال ایجاد می کند و هم سرمایه ملی به خارج از کشور سرازیر نمی‌شود.

عسگری در همین زمینه از تشکیل کمیته ای در کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی خبر داد و گفت: در این کمیته علاوه بر حضور مدیرعامل شرکت دخانیات ایران، چهار عضو کمیسیون کشاورزی که در استانهای آنها توتون و تنباکو  تولید می کنند، حضور دارند تا مشکلات صنعت دخانیات را پیگیری نمایند و چالش های اساسی پیش روی این صنعت را بررسی و برای برون رفت از آن  برنامه ریزی کنند.

وی افزود: همچنین بعد از تعطیلات 2 هفته ای مجلس با حضور وزرای صمت، جهاد کشاورزی و تعاون، کار و رفاه اجتماعی جلسه ای برگزار می کنیم تا مشکلات این صنعت در سطخ بالاتری پیگیری شود.

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی از پیگیری ترک فعل مسئولین گذشته دخانیات در مجلس خبر داد و افزود: به جهت اینکه شرکت دخانیات ایران از گذشته، ظرفیت ها و قابلیت های خوبی داشته و صاحبان ثروت و قدرت در کشور برای منافع خود، پای کمپانیهای چند ملیتی را  به داخل باز و تقریبا سیستم شرکت دخانیات را فلج کردند، ما در کمیسیون به زودی ایرادات، کم کاریها و سهل انگاریهایی اتفاق افتاده را احصا می کنیم و حتما مسئولانی که با ترک فعل در عدم توسعه یافتگی شرکت ملی دخانیات و تولید داخل در این بخش مقصر بودند را به دستگاه قضائی معرفی می‌کنیم.

محمد شیخان مدیرعامل شرکت دخانیات ایران دیروز در جمع اعضای این کمیسیون، ضمن ارائه گزارش عملکرد و بررسی چالشها، به مسائل و مشکلات فراروی کشت کاران توتون و تنباکوکار و همچنین جزئیات بسته حمایتی کشاورزان که در اسفند سال گذشته رونمایی شد، پرداخت.

این جلسه در پی سیاست های حمایتی اخیر مدیرعامل جدید شرکت دخانیات ایران از کشاورزان توتون و تنباکو کار بخصوص رونمایی از بسته کشاورزی با مزیت های خرید تضمینی محصولات آنها و افزایش قیمت به نفع کشاورزان و ارائه خدمات و تسهیلات ویژه به کشاورزان و همچنین جلوگیری از واردات بی رویه و خروج ارز از کشور برگزار  شد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول