اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان جنوبی

۴ اثر تاریخی خراسان‌جنوبی در انتظار ثبت جهانی

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان‌جنوبی گفت: پرونده‌های ثبت جهانی کاروانسراهای سرایان و طبس، آسبادهای درمیان و نهبندان در حال انجام است.

۴ اثر تاریخی خراسان‌جنوبی در انتظار ثبت جهانی

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، هادی شاهوردی، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان‌جنوبی صبح امروز در دیدار با نماینده ولی فقیه در استان، اظهار داشت: هدف از نام‌گذاری هفته میراث فرهنگی، تکریم مردم و ارائه محتوای فرهنگی در جهت عدالت فرهنگی است و همه مجموعه میراث فرهنگی تلاش کردند خدمت‌رسانی متفاوت و خلاقانه‌ای را به مردم ارائه کنند.

وی با بیان اینکه مجموعه آثار شناسایی شده ما در استان ۲ هزار اثر است، تصریح کرد: آنچه که ثبت ملی شده است ۹۸۲ اثر است که در مقوله‌های ۷۸۹ اثر غیرمنقول، ۱۸ اثر منقول، ۹۵ اثر معنوی و ۸۰ اثر طبیعی هستند که ثبت ملی شدند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان‌جنوبی از وجود ۱۸ موزه فعال در استان خبر داد و یادآور شد: از این تعداد دو موزه متعلق به ادارات است که با مشارکت اداره اوقاف و امور خیریه و محیط زیست راه‌اندازی شده است.

شاهوردی با بیان اینکه ۷ موزه مربوط به بخش خصوصی است که فعال هستند، ادامه داد: ما دیروز تقدیر کردیم از موزه‌دار بخش خصوصی که در کشور مقام برتر را در شاخص‌های کودک و نوجوانان در موزه عروسک سنتی و بومی استان کسب کردند.

وی از وجود سه اثر ثبت جهانی در استان خبر داد و افزود: باغ و امارت اکبریه، قنات بلده فردوس و بیابان لوت از این آثار هستند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان‌جنوبی با بیان اینکه دو اثر دیگر در هم در تلاش هستند که پرونده آن را تشکیل دهند، اضافه کرد: پرونده کاروانسراهای ما که در طبس و سرایان وجود دارند که امید است ثبت جهانی شوند.

شاهوردی گفت: یک پرونده آسبادها هستند که در درمیان و نهبندان وجود دارد و در حال تکمیل پرونده هستند که ثبت جهانی شوند.

وی تصریح کرد: برای نخستین بار در بین دستگاه‌های اجرایی کارت ضابطین یگان حفاظت آثار تاریخی که با کمک قوه قضائیه صادر شده بود رونمایی شد و طبق آن نیروهای یگان اداره کل میراث فرهنگی ضابطین قضایی قوه قضائیه محسوب می‌شوند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان‌جنوبی با اشاره به اقدامات صورت گرفته در هفته میراث فرهنگی، یادآور شد: این اقدامات شامل افتتاح نمایشگاه مرتبط با نمایشگاه نسخ خطی در فردوس، نمایشگاه آثار توقیفی یگان حفاظت در بیرجند، برگزاری همایش و مراسم آیئنی مختلف در شهرستان‌ها، برگزاری ۱۰ کارگاه آموزشی، مسابقات نقاشی در خصوص کودکان، آغاز به کار پروژه‌های مرمتی بیرجند، نهبندان و خوسف، بازدید دانش‌آموزان مدارس از مناطق تاریخی و کاوش‌های باستان‌شناسی و راه‌اندازی کارگاه خشت‌زنی در شهرستان‌ها بوده است.

شاهوردی با اشاره به ایام رحلت رهبر کبیر انقلاب، افزود: برنامه‌ریزی برای لزوم نظارت بر فعالیت‌های گردشگری در این روزها که اماکن و اقامتگاه‌ها از پذیرش تورهای بدون مجوز خودداری کنند.     

وی خاطرنشان کرد: در مجموعه اداره‌کل معیشت کارکنان اولویت نخست ما بوده است و ما در تلاش هستیم برای همکاران اقداماتی بکنیم تا انگیزه کار را بیشتر کند.

انتهای پیام/۶۹۰۷۱/ب

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول