اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  قزوین

هوای آبیک در وضعیت «قرمز»/ شاخص آلودگی به عدد ۵۰۰ رسید!

هوای شهرستان آبیک به دلیل آلودگی و بالا بودن شاخص آن، به کما رفته که موجب شد طبق تصمیم کمیته اضطرار آلودگی هوا فعالیت معادن و پروژه‌های شهرداری‌ها تعطیل و از ورود خودروهای سنگین جلوگیری شود.

هوای آبیک در وضعیت «قرمز»/ شاخص آلودگی به عدد ۵۰۰ رسید!

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، چند روزی است که گرد و غبار کشور و استان قزوین را احاطه کرده و شهرستان آبیک هم مستثنا از این امر نیست. با توجه به اینکه آبیک در معجونی از واحدهای آلاینده اعم از نیروگاه، کارخانه سیمان، معادن، تردد خودروهای اتوبان، ریزگردها و دامداری‌ها و ... محصور شده، گرد و غبار این شهرستان را بیشتر تحت تاثیر قرار داده و حتی موجب شد فرماندار شهرستان آبیک طی چند روز اخیر، دستور تعطیلی فعالیت معادن، پروژه‌های عمرانی شهرداری‌ها، زنگ ورزش مدارس و ... را صادر کند و شب گذشته هم با توجه به آلودگی هوا، این مصوبات در کمیته اضطرار آلودگی هوای شهرستان به تصویب رسید.

صبح امروز با توجه به افزایش ورود گرد و غبار از غرب کشور، شوک جدیدی به هوای شهرستان آبیک وارد شد و شاخص آلودگی هوا حتی به ۴۱۰ و ۵۰۰ هم رسید. 

 امروز مدارس این شهرستان با توجه به وضعیت قرمز آلودگی هوا در شهرستان آبیک، تعطیل و ادارات هم از ساعت ۱۲ ظهر تعطیل شدند.

بعد از ظهر امروز، کمیته اضطرار آلودگی هوا در فرمانداری شهرستان آبیک تشکیل جلسه داد.

حامد فتوحی فرماندار شهرستان آبیک در این جلسه با اشاره به شرایط جوی و افزایش شاخص آلودگی هوا بر اساس اطلاعات 24 ساعته ایستگاه سنجش آلودگی هوای شهر آبیک و شرایط جوی اعلام شده توسط هواشناسی، اظهار کرد: تمام فعالیت واحدهای معدنی و فعالیت عمرانی شهرداری‌ها و دهیاری‌ها ممنوع است.

وی به جلوگیری پلیس راهور از ورود خودروهای سنگین و دودزا به داخل شهر آبیک و برخورد قانونی با خودروهای فاقد معاینه فنی اشاره کرد و افزود: فعالیت واحدهای صنایع سازه فلزی که دارای فرایند سندبلاست هستند هم ممنوع است.

فرماندار شهرستان آبیک بر پرهیز ورزشکاران و شهروندان از انجام فعالیت های ورزشی در فضای روباز تاکید و خاطرنشان کرد: مراکز درمانی، بیمارستان ها و هلال احمر به صورت آماده باش کامل هستند تا نسبت به خدمت‌رسانی اقدام کنند.

فتوحی تاکید کرد: شهروندان به ویژه کودکان، سالخوردگان و افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای به ویژه قلبی و ریوی از فعالیت در فضای روباز امتناع و در صورت ضرورت، از ماسک استفاده کنند.

وی افزود: اجرای سرود همگانی "سلام فرمانده " که قرار بود عصر فردا چهارشنبه در پارک بعثت برگزار شود به دلیل وضعیت آلودگی هوا، منحل و به هفته آینده موکول می‌شود.

افزایش آلودگی هوا از ۴ صبح امروز

امید رحمانی رئیس اداره حفاظت از محیط زیست شهرستان آبیک نیز در این جلسه با اشاره به افزایش آلودگی هوا از ساعت ۴ صبح امروز در این شهرستان و افزایش ۵ برابری آلودگی هوا اظهار کرد: طبق پیگیری صورت گرفته از اداره کل هواشناسی استان قزوین، روند وضعیت آلودگی و گرد و غبار تا فردا بعد از ظهر ادامه دارد.

وی شاخص ۲۴ ساعته هوا در شهر آبیک تا ساعت ۱۱ امروز را میانگین ۱۹۸ و ناسالم برای تمام گروه‌ها دانست و افزود: در حال حاضر شاخص آلودگی هوا ۵۰۰ است که از ساعت ۸ صبح، بر روی همین شاخص قرار داشته است.

این مسئول ادامه داد: وجود آلاینده‌های دیگر همچون ریزگردها به دلیل خشک شدن دشت الله‌آباد و فعالیت واحدهای آلاینده دیگر بر افزایش آلودگی در شهرستان آبیک تاثیر بیشتری داشته است.

رئیس اداره حفاظت از محیط زیست شهرستان آبیک بر جلوگیری پلیس راهور از تردد کامیون‌های سنگین و فاقد معاینه فنی تاکید و خاطرنشان کرد: میزان ذرات pm 10 به دلیل گرد و غبار و ذرات pm 2.5 به دلیل فعالیت واحدهای آلاینده، کارخانجات و تردد خودروها و ... بر اثر افزایش آلودگی هوا بیشتر شده و خطرناک است و سلامت مردم را در معرض تهدید قرار می‌دهد. 

از هفتم فروردین فوتی کرونایی نداشته‌ایم 

علی علیجانی مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان آبیک نیز بیمارستان‌ها، مراکز درمانی شهرها و روستاها را به دلیل شرایط آلودگی هوا، در حالت آماده‌باش دانست و تصریح کرد: از علائم آلودگی هوا می‌توان به سوزش چشم شدید، تنگی نفس، خستگی، سردرد و ... اشاره کرد‌.

وی افزود: ۶ مرکز فوریت‌های پزشکی ۱۱۵ در شهرستان آبیک فعال هستند که دو مرکز در آبیک، یک مرکز در زیاران، یک مرکز در خاکعلی و یک مرکز در کوندج مشغول فعالیت هستند.

این مسئول تصریح کرد: طی سه هفته اخیر مورد مثبت کرونا برای بیماران سرپایی نداشتیم و هشت بیمار در بیمارستان شهدا بستری هستند، از سویی از روز هفتم فروردین ماه هم تاکنون، فوتی کرونایی نداشته‌ایم.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول