اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  آموزش و پرورش

مصرف سیگار در سریال‌های نمایش خانگی افزایش یافته است/ با زیرنویس مشکل آسیب‌های اجتماعی حل نمی‌شود

نخستین جلسه شورای سیاستگذاری اجرایی سند نظام جامع راهنمایی و مشاوره و کمیته ملی پیشگیری از آسیب های اجتماعی دانش آموزان، در ساختمان شهید رجایی برگزار شد.

مصرف سیگار در سریال‌های نمایش خانگی افزایش یافته است/ با زیرنویس مشکل آسیب‌های اجتماعی حل نمی‌شود

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، نخستین جلسه شورای سیاستگذاری اجرایی سند نظام جامع راهنمایی و مشاوره و کمیته ملی پیشگیری از آسیب های اجتماعی دانش آموزان، امروز یا حضور یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش در ساختمان شهید رجایی این وزارتخانه برگزار شد.

نماینده جهاد کشاورزی در این مراسم، گفت: چقدر هماهنگی درون سازمانی و بیرون سازمانی درباره نظام مشاوره و آسیب‌های اجتماعی وجود دارد. آیا نیروی متخصص داریم؟ در دانشگاه‌ها تخصص مشاوره رونق نگرفته است. 

وی با بیان اینکه آموزش و پرورش گرفتار حداقل‌هاست و برای فراهم کردن امکانات شرایط سختی دارد، این برنامه نسخه خوبی برای شرایط نرمال است اما نه شرایط فعلی.

* برخی گزارش‌ها با هم همخوانی ندارد

مجتبی همتی‌فر رئیس سازمان تعلیم و تربیت کودک نیز در این نشست اظهار کرد: بخشی از منشأ آسیب‌ها بیرون است و نباید عنوان دانش‌آموز را به کار ببریم. 

وی ادامه داد: وقتی در منطقه‌ای زیرساخت مناسب مثل اشتغال وجود ندارد، آسیب هست یعنی برخی مشکلات برون سازمانی است و در برنامه‌ریزی باید به آن اقدام کرد.

همتی‌فر افزود: وقتی می‌خواهیم مسأله‌ای را حل کنیم ریشه اول، شناخت است. یکی از مشکلات ما تولید داده و گزارش کمی و کیفی است و برخی گزارش‌ها با هم همخوانی ندارد. 

* در طرح نماد، مددکار دیده نشده بود

احدی نماینده وزارت ورزش و جوانان با بیان اینکه مراقب باشیم سیاه‌نمایی نکنیم، گفت: باید به تعریف واحدی برسیم. تعریف آسیب اجتماعی، کاهش عوامل خطرساز و تقویت عوامل محافظت کننده است.

وی با بیان اینکه مصرف سیگار در فیلم‌های نمایش خانگی افزایش یافته است، ادامه داد: در طرح نماد، مددکار دیده نشده بود و با ۱۰ مددکار می‌خواستند مشکل استان را حل کند در حالی می‌توان از نیروهای برون سازمانی هم کمک گرفت.

*ایجاد پنجره واحد خدمات حمایت اجتماعی

محمدرضا پویافر مدیرکل آسیب‌های اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه برحسب تقسیم وظیفه برنامه ملی نماد، باید اقداماتی را با مشارکت وزارت آموزش و پرورش انجام دهیم، اما به اندازه کافی کنار هم ننشسته‌ایم تا موارد لازم را تنظیم و اجرا کنیم، گفت: درباره شناسایی دانش‌آموزان در معرض خطر، از طریق تکمیل سامانه‌های اطلاعاتی وزارت رفاه به سمت تکمیل داده‌های اجتماعی در حوزه آسیب‌های اجتماعی رفته‌ایم.

وی افزود: همچنین به سمت انجام و توسعه مطالعات تجربی مانند پیمایش‌های تجربی حرکت می‌کنیم تا آنچه در برش دانش‌آموزی از آسیب‌های اجتماعی وجود دارد را بتوانیم به اشتراک بگذاریم. 

پویافر افزود: آسیبی که در دهه ۹۰ و قبل از آن از حیث آسیب‌های اجتماعی متحمل شدیم بخشی به علت کتمان آسیب‌ها رخ داد و نه سیاه نمایی آسیب‌ها و در نهایت کار به جایی رسید که مقام معظم رهبری برای حل مسأله آسیب‌ها به صورت مستقیم ورود کردند.

مدیرکل آسیب های اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه ما در تکمیل سامانه‌های پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان، بخش اجتماعی تحت عنوان پنجره واحد خدمات حمایت اجتماعی را در دست انجام داریم که اولویت با گروه‌هایی چون زنان سرپرست خانوار است، گفت: وظیفه خود می‌دانیم که گروه دانش آموزان را نیز وارد این پنجره کنیم. 

پویافر افزود: از وزارت آموزش و پرورش می‌خواهیم مشارکت بیشتری با ما داشته باشند؛ این تصور وجود دارد که ورود به مدرسه برای ورود بخش غیردولتی مشکل و فضا بسته است. ما محدودیت منابع داریم اما اگر روندها تسهیل شود ما شبکه موسسات خیریه را در دست تشکیل داریم که کمک می‌کند در حوزه دانش آموزان به خوبی وارد شویم.

*اگر تصور کنیم با زیرنویس می‌توان مشکل آسیب اجتماعی حل شود، راه به جایی نمی‌رسد

کریمی نیا نماینده وزارت کشور گفت: جامعه در حال تغییر و پویاست و سیاستگذار هم به تبع آن باید پویا باشد. 

علی عبدالعالی مدیر شبکه آموزش اظهار کرد: اگر تصور کنیم با زیرنویس می‌توان مشکل آسیب اجتماعی حل شود، راه به جایی نمی‌رسد؛ تا زمانی که شهامت بت‌شکنانه حل مشکل وجود نداشته باشد، مشکل آسیب‌های اجتماعی حل نمی‌شود.

وی با بیان اینکه سرعت مبارزه ما با آسیب‌ها از سرعت رشد آن کمتر است، افزود: باید آموزش و پرورش از حافظه محوری خارج شود و وضعیت در محتوای آموزش و پرورش حل شود و بچه‌ها احساس کنند در مدرسه زندگی حضور دارند. 

سالم، نماینده وزارت ارتباطات نیز با بیان اینکه آسیب های اجتماعی منبعث از مسائل فرهنگی است گفت: تا قبل از شروع کرونا شاهد هستیم که میزان آسیب های اجتماعی، نسبت‌ به زمان کرونا و استفاده از فضای سایبری، سرعت بیشتری گرفته است و باید در زمینه مقابله با اشاعه ضدفرهنگ‌ها در فضای مجازی برنامه داشته باشیم.

مصطفوی نماینده سازمان آموزش و پرورش استثنایی با اشاره به سند نظام جامع راهنمایی و مشاوره گفت: چند نکته کلیدی در این خصوص وجود دارد و نگاه آموزشی را به نگاه استعدادیابی تبدیل کرده است؛ نکته بعدی نگاه تک بعدی بود که اکنون این نگاه تغییر کرده است و فقط مشکل از جانب دانش‌آموز بررسی نمی‌شود.

وی افزود: آموزش و پرورش به سمت طراحی مسیر شغلی و تحصیلی دانش‌آموزان رفته است یعنی قبل از دیپلم باید مسیر زندگی دانش‌آموز مشخص می‌شود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول