اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

همکاری پارلمانی محور گفت‌وگوی مقامات قرقیزستان و عربستان

رئیس پارلمان قرقیزستان با رئیس کمیسیون بین‌الملل پارلمان عربستان سعودی دیدار و گفت‌وگو کرد.

همکاری پارلمانی محور گفت‌وگوی مقامات قرقیزستان و عربستان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در بیشکک، «تالانت مامیتوف»، رئیس پارلمان قرقیزستان با «علی بن محمد بن یحیی العسیری» رئیس کمیته امور بین الملل مجلس شورا و رئیس گروه دوستی پارلمانی عربستان و قرقیزستان، در شهر بیشکک دیدار کرد و طیف وسیعی از موضوعات همکاری ها مورد بحث و گفتگو قرار گرفت.

در این دیدار طرفین در خصوص تقویت روابط سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و بشردوستانه دو کشور و نیز ابعاد گسترش همکاری های بین پارلمانی گفت‌وگو کردند.

مامیتوف با اشاره به اینکه قرقیزستان علاقه مند به تقویت روابط همه جانبه با عربستان سعودی است، گفت: ما امسال سی امین سالگرد برقراری روابط دیپلماتیک بین کشورهایمان را جشن می‌گیریم. در این دوره، همکاری ها و مشارکت های دوجانبه در پلت فرم های چند جانبه به طور فعال توسعه یافته است.

وی ادامه داد: هدف اصلی ما توسعه هر چه بیشتر روابط دوستی و برادری است و اولویت های همکاری تجارت، سرمایه گذاری و گردشگری است.

مامیتوف به نیاز سازماندهی جلسات کمیسیون بین دولتی، حمایت از توسعه شورای بازرگانی عربستان و قرقیزستان، ایجاد صندوق سرمایه گذاری قرقیزستان و عربستان اشاره کرد.

 وی همچنین بر گشایش پروازهای مستقیم برای شهروندان و گنجاندن قرقیزستان در فهرست کشورهای جهان که شهروندان آن واجد شرایط دریافت ویزای توریستی عربستان سعودی هستند،  تاکید کرد.

رئیس پارلمان قرقیزستان در مورد توسعه روابط بین پارلمانی به نقش دیپلماسی پارلمانی اشاره کرد که راهی منحصر به فرد برای ایجاد روابط قوی دوجانبه و چندجانبه بین کشورها است.

به گفته وی، لازم است با سازماندهی دیدارهای بین گروه های دوستی پارلمانی و کمیته های مربوطه، ارتباطات فعال بین پارلمانی توسعه یابد.

 به نوبه خود، «علی بن محمد بن یحیی العسیری» از مامیتوف تشکر کرد و خاطرنشان کرد که عربستان سعودی به همکاری با قرقیزستان در میان کشورهای آسیای مرکزی و آسیا اهمیت زیادی می دهد.

العسیری نیز قول داد پس از بازگشت تمامی درخواستهای مطرح شده را به اطلاع مقامات مربوطه برساند.

وی گفت: با ورود به قرقیزستان، بار دیگر متقاعد شدیم که کشور شما دارای پتانسیل غنی برای همکاری در زمینه گردشگری، صنعت و کشاورزی است. ایجاد بسترهای لازم برای اجرای توافقات بین دولتی و دستیابی به اهداف تعیین شده برای افزایش همکاری های دوجانبه بسیار مهم است.

لازم به ذکر است که هیئتی از مقامات عربستان سعودی به ریاست «علی بن محمد بن یحیی العسیری»، رئیس کمیته امور بین الملل مجلس شورا و رئیس گروه دوستی پارلمانی عربستان و قرقیزستان در این روزها با سفر کاری در قرقیزستان به سر می برند. 

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول