اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  شهری

ستاد ملی مقابله با پدیده گرد و غبار کجاست؟/سدسازی همسایگان دردسرساز شد

رئیس کمیسیون خدمات شهری و محیط زیست شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه ستاد ملی مدیریت مقابله با پدیده گردوغبار داریم لطفاً مسوولان ستاد توضیح دهند که چه اقداماتی انجام داده‌اند، گفت: آلودگی هوا سلامت شهروندان را به مخاطره می اندازد.

ستاد ملی مقابله با پدیده  گرد و غبار کجاست؟/سدسازی همسایگان دردسرساز شد

گروه اجتماعی خبرگزاری فارس، گرد و غبار گریبانگیر تهران شده است امروز مدارس و ادارات تعطیل شد و گفته می‌شود تا پنج‌شنبه این مشکل به قوت خود باقی است.

 سازمان محیط زیست متولی اصلی رفع آلودگی هوا در کشور است. در زمینه رفع مشکل گرد و غبار ستادی وجود دارد و برخی از اعضای شورای اسلامی شهر تهران خواستار پاسخگویی مسئولین ستاد در خصوص اقدامات انجام شده هستند.

 مدتی است که تهران درگیر معضل گرد و غبار شده است برخی علت این امر را داخلی و برخی خارجی می‌دانند و هنوز علت قطعی مشخص نیست.

 در چندین جلسه شورای اسلامی شهر تهران اعضای شورا تذکراتی در این زمینه داده و خواستار پاسخگویی مسئولین مربوطه شده اند.

 در کلانشهر تهران بیش از ۳۰۰ مخزن اضطراری آب ایجاد شده است تا در هنگام بحران شهروندان برای آب تامین آشامیدنی دچار مشکل نشوند همچنین برنامه‌های برای ایجاد مخازن اضطراری آب در  بیمارستان‌ها هم  وجود دارد البته احداث این مخازن در بیمارستان‌ها نیازمند همکاری وزارت بهداشت است.

 در خصوص آخرین وضعیت اقدامات انجام شده برای رفع آلودگی هوا، اقدامات ستادهای متولی در زمینه رفع گرد و غبار، اجرای مبحث 16 مقررات ملی ساختمان، ایجاد مخازن اضطراری آب با مهدی پیرهادی رئیس کمیسیون خدمات شهری و سلامت شورای اسلامی شهر تهران به گفت‌وگو نشستیم.

گرد و غبار باعث بروز مشکل برای پایتخت‌نشینان شده است. برخی منشاء گرد و غبار را داخلی و برخی خارجی می‌دانند در این زمینه توضیح دهید.

 سدهایی که در ترکیه ساخته می‌شود متأسفانه مشکلاتی را برای ما ایجاد کرده است/سدسازی وضعیت آب در ایران و عراق را دچار چالش جدی می‌کند

یکی از نکات مهم این است که باید به موضوع دیپلماسی آب که منشأ بحث گردوغبار در پایتخت است توجه شود، موضوع سدهایی که در ترکیه ساخته می‌شود متأسفانه مشکلاتی را برای ما ایجاد کرده است. به قدری ظرفیت این سدها زیاد است که هر کدام از آنها به اندازه چند سد ایران است و حتی آب دجله و فرات که ایران و عراق هم از آن سهم دارند با این سدها دچار مشکل شده و آب به آن‌ها منتقل می‌شود. موضوع سدسازی وضعیت آب در ایران و عراق را دچار چالش جدی می‌کند.

 آقای عبداللهیان در خصوص موضوع سدسازی واکنش‌هایی نشان داده است/سدسازی‌ها تأثیرات منفی بر محیط زیست دارد

از وزارت امور خارجه می‌خواهیم که واکنش فعالانه‌ای در  این زمینه داشته باشد. البته تشکر هم می‌کنم که آقای عبداللهیان در خصوص موضوع سدسازی واکنش‌هایی نشان داده است.سدسازی‌ها تأثیرات منفی بر محیط زیست دارد و حتماً باید این معضل برطرف شود. 

موضوع گردوغبار حتماً باید به صورت ریشه‌ای برطرف شود/ باید مطالبه جدی در این زمینه داشته باشیم

باید موضوع به صورت حقوقی پیگیری شود. نشستی برگزار شود و فعالان این حوزه و سازمان ملل موضوع را پیگیری کنند و باید مطالبه جدی در این زمینه داشته باشیم. وقتی سدسازی‌هایی انجام می‌شود آب وارد آن سدها شده و بسیاری از کشورها آسیب می‌بینند و این امر در حوزه محیط زیست بسیار مهم است و ما شاهد پدیده گردوغبار هستیم که یکی از بحث‌های جدی در این زمینه است که در برخی موارد منجر به تعطیلی مدارس و گاهاً ادارات می‌شود. حتماً باید مسئولین در این زمینه پیگیری‌های لازم را انجام دهند تا موضوع گردوغبار به صورت ریشه‌ای برطرف شود.

در خصوص فعالیت ستاد ملی مدیریت مقابله با پدیده گرد و غبار توضیح دهید؟ آیا تاکنون این ستاد خروجی در این زمینه داشته و اقداماتی در جهت مقابله با پدیده گرد و غبار انجام داده است؟

باید در موضوع گردوغبار فعالانه ورود کرد/شاهد فعالیت به صورت جدی نیستیم

نکته بعدی این است که ما دفتر محیط زیست و توسعه پایدار داریم و باید در موضوع گردوغبار فعالانه ورود کنند اما فعلاً شاهد فعالیت به صورت جدی نیستیم و باید این موضوع پیگیری شود.

 دبیر ستاد ملی گردوغبار باید بگوید که در خصوص پدیده گردوغبار در کشور چه کرده‌اند/اگر ستاد ملی کاری نکرده هم به مردم توضیح دهد

ستاد ملی مدیریت مقابله با پدیده گردوغبار را هم داریم که دبیر دارد. حال دبیر ستاد ملی گردوغبار باید بگوید که در خصوص پدیده گردوغبار در کشور چه کرده‌اند. اگر اقداماتی انجام داده‌اند به سمع و نظر مردم برسانند و توضیح دهند که چه کارهایی کرده‌اند و اگر کاری هم نکرده‌اند علت آن را  توضیح دهند. باید دلایل این امر را مردم بدانند. جایگاه این ستاد ملی این است که باید در زمینه گردوغبار ورود کنند و باید بگویند چه می‌کنند و ما تقاضا داریم که این عزیزان در ستاد حتماً به مردم توضیحات لازم را بدهند. 

تاکنون خروجی این ستاد داشته است؟ اعضای شورای اسلامی  شهر تهران خواسته‌اند که این ستاد به آن‌ها گزارشی ارائه کند؟

بحث رفع مشکل پدیده گردوغبار یک مطالبه عمومی است و باید متولیان امر در این زمینه پاسخ دهند

ما هم نمی‌دانیم تاکنون این ستاد ملی چه کرده است. اگر کوتاهی کنند سلامت مردم به خطر می‌افتد و نسل‌های آینده ما مورد تهدید قرار می‌گیرند. بحث رفع مشکل پدیده گردوغبار یک مطالبه عمومی است و باید متولیان امر در این زمینه پاسخ دهند.

در خصوص کمبود آب موضوعاتی مطرح شده است ایا مدیریت شهری برنامه‌ای برای رفع این مشکل دارد؟ در خصوص همکاری‌های مدیریت شهری با مجموعه آب و فاضلاب توضیح دهید آیا تفاهم‌نامه منعقد شده است؟ 

یک آواری در چند سال گذشته وارد شده که تا بخواهند بازسازی کنند زمان‌بر است/ستفاده از افراد متخصص برای رفع مشکلات

متأسفانه حوزه آب و برق در کشور به جهت اهمال در سنوات گذشته دچار بحران شده است. به اعتقاد بنده دلایل مختلفی در این زمینه وجود دارد که باید مسئولین اطلاع‌رسانی کنند.

یک آواری در چند سال گذشته وارد شده که تا بخواهند بازسازی کنند زمان‌بر است. البته استفاده از افراد متخصص در این زمینه می‌تواند به رفع موضوعات کمک کند.

 همکاری‌هایی با مجموعه آب و فاضلاب در بحث آب شرب بهداشتی داریم/ جلوگیری از هدر رفت آب و کاهش برداشت از منابع زیرزمینی/ایجاد 374 مخزن اضطراری آب در تهران

ما در مجموعه مدیریت شهری همکاری‌هایی با مجموعه آب و فاضلاب در بحث آب شرب بهداشتی داریم. البته اقداماتی صورت گرفته است. همچنین در خصوص جلوگیری از هدر رفت آب و کاهش برداشت از منابع زیرزمینی هم اقداماتی صورت گرفته است.

سرعت‌ بخشیدن به اجرای شبکه فاضلاب و همچنین در زمینه ایجاد تأسیسات آب برای آبیاری فضای سبز اقداماتی صورت گرفته است. همچنین مخازن اضطراری آب ایجاد شده و 374 مخزن در نقاط مختلف شهر احداث شده تا در مواقع اضطراری شهروندان آب آشامیدنی داشته باشند.

 آیا مخازن اضطراری آب در بیمارستان‌های تهران طبیعی ایجاد شده است؟

برای ایجاد مخازن اضطراری اب در بیمارستان‌ها نیازمند همکاری وزارت بهداشت هستیم/ با رئیس آبفای استان تهران به یک تفاهم کلی رسیده‌ایم 

بله، اجرای اضطراری مخازن‌ آب در محوطه‌های بیمارستان‌ها از دیگر برنامه‌هاست که نیازمند همکاری وزارت بهداشت است تا بیمارستان‌ها در مواقع بحران در زمینه آب آشامیدنی دچار بحران نشوند. ما آمادگی داریم در این زمینه کمک کنیم.

در حوزه آب و فاضلاب هم با رئیس آبفای استان تهران به یک تفاهم کلی رسیده‌ایم و سعی کردیم در زمینه تقویت زیرساخت‌ها صرفه‌جویی در مصرف آب، مصرف بهینه و ... اقدام شود.

در خصوص اجرایی مبحث ۱۶ مقررات ملی ساختمان چه اقداماتی انجام داده‌اید؟ محاسن اجرای این مبحث را توضیح دهید. آیا دستگاه‌های مربوطه همکاری لازم را در این زمینه دارند؟

اجرای مبحث 16 مقررات ملی ساختمان برای تشویق مردم به ساخت و ساز/باید کیفیت ساخت و ساز را بالا ببریم تا در مواقع بحران شرایط بهتری داشته باشیم

یکی دیگر از مباحث مهم این است که باید مبحث 16 مقررات ملی ساختمان اجرایی شود تا بتوانیم نسبت به تشویق مردم برای ساخت و ساز اقدام کنیم و مباحث 16 مقررات ملی ساختمان اجرایی شود. به دنبال این هستیم که این کار اجرایی شود چرا که یکی از مباحث مهم در ساختمان‌سازی است البته انتظار داریم که دستگاه‌های مربوطه در این زمینه ورود کنند اگر این امر رخ دهد بحث کیفیت ساختمان بالا می‌رود و در مواقع بحران شرایط بهتری داریم.

در خصوص برنامه‌های مدیریت شهری در بحث کاهش تولید زباله توضیح دهید؟ ایستگاه‌های میانی زباله به کجا رسید و اولین افتتاح چه زمان انجام می شود؟ قرار بود که میزان زباله کم‌تری برای دفن به آراد کوه برود آیا این امر تاکنون اجرایی شده است در این زمینه توضیح دهید؟

هوشمندسازی فرایند مدیریت پسماند در دستور کار است/ به دنبال استفاده از شرکت‌های دانش‌بنیان هستیم تا تحولی بزرگ رخ دهد/ ارتقا تفکیک پسماند در مبدأ 

در حوزه پسماند هم اقداماتی صورت گرفته و مباحث کارشناسی دقیق در دستور کار است. هوشمندسازی فرایند مدیریت پسماند در دستور کار است و به دنبال استفاده از شرکت‌های دانش‌بنیان هستیم تا تحولی بزرگ رخ دهد.

کاهش تولید پسماند و بهینه‌سازی فرایند پسماند و انتقال زباله در دستور کار است. همچنین ارتقاء تفکیک پسماند در مبدأ هم در دستور کار است. بهسازی فرایند جمع‌آوری زباله از دیگر موضوعاتی است که در دستور کار مدیریت شهری قرار دارد.

 اولین ایستگاه کاهش تولید پسماند امسال آماده بهره‌برداری است/قراردادهایی در زمینه پسماند بسته شد؛ باید زباله کم‌تری تولید شود

در بحث کاهش تولید پسماند تعدادی ایستگاه MRS راه‌اندازی می‌شود و اولین ایستگاه امسال آماده بهره‌برداری است و برای اولین بار است که این امر رخ می‌دهد و قطعاً در نیمه اول سال جاری این ایستگاه آماده بهره‌برداری می‌شود با این عمل به سمت کاهش تولید پسماند می‌رویم قراردادهایی هم در این زمینه بسته شده و ما به دنبال این هستیم که زباله کمتری به سمت آرادکوه برود.

خانم‌های خانه افرادی هستند که می‌توانند در بحث تفکیک زباله از مبدأ کمک شایانی انجام دهند

در حوزه تفکیک پسماند از مبدأ هم باید با مشارکت مردم اقداماتی صورت گیرد. خانم‌های خانه افرادی هستند که می‌توانند در بحث تفکیک زباله از مبدأ کمک شایانی انجام دهند البته ما هم باید زیرساخت‌های لازم را فراهم کنیم.

 نمایشگاه کتاب پس از کش و قوس‌های فراوان امسال در مصلای تهران برگزار شد و البته ترافیکی در خیابان‌های اطراف مصلی شاهد بودیم. شورای اسلامی شهر تهران مصوبه برای خروج نمایشگاه‌های پر مخاطب از شهر و انتقال آن به شهر آفتاب داشت چه زمانی این مصوبه اجرایی می‌شود و زیرساخت‌های لازم برای برگزاری نمایشگاه‌های پرمخاطب در شهر آفتاب  فراهم می‌شود؟

 پیشنهاد ما این است که تمامی نمایشگاه‌ها در شهر آفتاب برگزار شود/ قرار است  نمایشگاه شهر آفتاب به صورت کامل تجهیز شود/از فعالیت‌های شبانه‌روزی کارکنان شهرداری تقدیر می‌کنم

نمایشگاه کتاب امسال در مصلی تهران بعد از دو سال توقف برگزار شد. برگزاری نمایشگاه کتاب یکی از بزرگ‌ترین رویدادهای فرهنگی کشور است. پیشنهاد ما این است که تمامی نمایشگاه‌ها در شهر آفتاب برگزار شود چرا که برگزاری نمایشگاه‌های بزرگ باعث بروز ترافیک می‌شود. قرار است که نمایشگاه شهر آفتاب به صورت کامل تجهیز شود تا تمامی نمایشگاه‌های بزرگ در آنجا برگزار شود و قطعاً این امر در کاهش ترافیک در پایتخت تأثیر مثبتی دارد.

البته جا دارد که همین جا هم از فعالیت‌های شبانه‌روزی کارکنان شهرداری تقدیر کنم و همچنین لازم است در روزهای پایانی سال از کارگران، کارکنان شهرداری تهران، پاکبان‌ها، آتش‌نشانان، رانندگان و همکاران شهرداری که تا ساعات پایانی روز برای خدمت به شهروندان تلاش می‌کنند تشکر کنیم. در ایام تعطیلات همه افراد به فکر سفر  هستند اما تعداد زیادی از کارکنان شهرداری در فکر خدمت به شهروندان هستند و این عمل جای تشکر دارد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول