اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  امنیتی و دفاعی

گفت‌وگوی تفصیلی| جانشین نیروی دریایی ارتش: هدف صدام از حمله به ایران، خروج از خفگی ژئوپلیتیک بود

جانشین نیروی دریایی ارتش با اشاره به علت حمله صدام به ایران اظهار داشت: یکی از تفکرات صدام از حمله به ایران، خروج از محاصره دریایی و خفگی ژئوپلیتیک بود.

گفت‌وگوی تفصیلی| جانشین نیروی دریایی ارتش: هدف صدام از حمله به ایران، خروج از خفگی ژئوپلیتیک بود

حوزه دفاعی امنیتی خبرگزاری فارس ـ مهدی طلوع‌وند: سوم خردادماه هر سال مصادف است با سالروز آزادسازی خرمشهر از چنگال رژیم بعثی عراق. نیروی دریایی ارتش یکی از نیرو‌هایی است که در کنار سایر بخش‌های نیرو‌های مسلح در آزادسازی خرمشهر نقش داشت.

نقش این نیرو در آزادسازی خرمشهر را باید نقش ویژه‌ای دانست، چراکه نیروی دریایی ارتش در مقاومت ۳۴ روزه خرمشهر نیز بسیار تاثیرگذار بود و پس از آن نیز هنگام آزادسازی خرمشهر توانست با تکاوران خود یکی از قوای موثر در آزادسازی این شهر باشد.

نیروی دریایی ارتش هنگام جنگ تحمیلی و دفاع مقدس در عملیات‌های دیگری نیز موثر بود و توانست با همکاری نیروی هوایی ارتش در عملیات مروارید که ۷ آذرماه سال ۱۳۵۹ انجام شد، نیروی دریایی ارتش بعث را در مدت ۶۷ روز پس از آغاز جنگ تحمیلی از صحنه دریا خارج کند.

به مناسبت فرارسیدن سوم خردادماه سالروز آزادسازی خرمشهر گفت‌وگویی را با امیر دریادار ستاد حمزه‌علی کاویانی جانشین فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران انجام داده‌ایم. دستاوردهای جدید، خودکفایی دفاعی و علمی و دریانوردی‌های بین‌المللی جزو موضوعات مهمی است که در این گفت‌وگو مطرح شده است.

امیر دریادار کاویانی پیش از انتصاب به جانشینی نیروی دریایی ارتش، عناوینی همچون فرماندهی تکاوران دریایی و معاونت هماهنگ‌کننده نیروی دریایی ارتش را نیز در کارنامه خود دارد.

 

 

 

با توجه به فرارسیدن سوم خرداد سالروز آزادسازی خرمشهر، لطفا درباره این حماسه و اهمیت آن بفرمائید؟

امیر دریادار کاویانی: انقلاب اسلامی در مقابل نظام سلطه قد علم کرده است. هنگامی انقلاب اسلامی به وقوع پیوست که استخوان‌های کمونیسم در حال شکستن بود و در ادامه کمونیسم از هم پاشید و ابرقدرتی تحت عنوان ابرقدرت شرق از صحنه زمین محو شد.

نظام سلطه به سرکردگی آمریکا، انقلاب اسلامی را در مقابل خود مشاهده کرد و توطئه‌های های فراوانی را برای از پای درآوردن انقلاب اسلامی برنامه ریزی و اجرا کرد. دو سال نخست انقلاب به همین منوال گذشت، اما هیچکدام از دشمنان نتوانستند موفقیتی کسب کنند و این انقلاب اسلامی بود که در همه قائله‌ها و توطئه‌هایی که علیه آن رقم زدند، پیروز و موفق از بوته آزمایش بیرون آمد.

پس از اینکه هیچ کدام از توطئه‌های دشمنان علیه انقلاب اسلامی به پیروزی نرسید و موفق نبود. آن‌ها تصمیم گرفتند جنگ را علیه ایران آغاز کنند. همه دنیای غرب و شرق و دولت‌های مرتجع منطقه با کمک‌های مستشاری، نیرو‌های نظامی، پول، امکانات و سلاح اعم از سلاح‌های زمینی، هوایی و دریایی در اختیار رژیم بعث قرار دادند. چراکه رژیم بعث نایب منطقه‌ای نظام سلطه در مقابل انقلاب اسلامی بود.

انقلاب اسلامی به لحاظ ایدئولوژیک با نظام سلطه در تقابل و تضاد بود؛ لذا آن‌ها نمی‌توانستند بپذیرند که در مقابل آن‌ها یک نظامی با تفکرات آسمانی و توحیدی و مبتنی بر معنویت وجود داشته باشد. به همین دلیل تصمیم گرفتند با این نظام و انقلاب اسلامی مقابله کنند. در این مقابله که بیش از چهل و اندی سال از آن گذشته است، پیروز میدان انقلاب اسلامی بوده است.

** رژیم بعث عراق با حمله به ایران در واقع به تفکرات معنوی و توحیدی انقلاب اسلامی یورش برد

همه دنیای شرق و غرب در دفاع مقدس به رژیم بعث و صدام حسین کمک می‌کردند در یورش اولیه‌ای که رژیم بعث به سرزمین‌های ایران اسلامی مبتنی بر تفکری که سه روزه خوزستان و هفت روزه تهران را تسخیر کرده و جشن پیروزی در برابر انقلاب اسلامی می‌گیرد، انجام داد. رژیم بعث مبتنی بر این تفکر و راهبرد به ایران و در واقع به تفکرات معنوی و توحیدی انقلاب اسلامی یورش برد.

حمله رژیم بعث و نظام سلطه به جمهوری اسلامی ایران تنها برای خاک و سرزمین نبود. بلکه حمله به ایدئولوژی و تفکرات انقلاب اسلامی بود؛ لذا این را بدین صورت تحلیل و درک کرده‌ایم که در عملیات آزادسازی خرمشهر همه ملت ایران اعم از ارتش، سپاه، بسیج، نیرو‌های مردمی و پیر و جوان برای حمایت از این ایدئولوژی و تفکر به پای کار آمده‌اند و در مقابل رژیم بعث ایستادگی کردند.

در یورش اولیه بعثی‌ها ۲۰ هزار کیلومتر مربع از خاک سرزمین ایران اسلامی به تصرف آن‌ها در آمد. اما می‌بینید پس از خروج بنی صدر با توطئه‌ها و همدستی‌هایی با نظام سلطه داشت، نیرو‌های مسلح در سلسله عملیات‌هایی که از شمال خوزستان آغاز و در نهایت به عملیات بیت‌المقدس ختم شد توانستند ۵ هزار و ۴٠٠ کیلومتر مربع از خاک جمهوری اسلامی ایران را آزاد کنند. 

** ۱۹ هزار اسیر و ۱۶ هزار نفر کشته از بعثی‌ها، دستاورد رزمندگان اسلام در بیت‌المقدس

عملیات بیت المقدس حاصل تلاش و مجاهدت‌های همه رزمندگان اسلام بود. در جریان این عملیات هزینه‌های بسیاری را به دشمن تحمیل کردیم و تلفات بسیار زیادی از دشمن گرفتیم. با گرفتن ۱۹ هزار اسیر از بعثی‌ها در واقع ستون فقرات رژیم بعث در عملیات بیت المقدس شکست.

باید گفت که چه خرمشهری آزاد شد؛ خرمشهری که همه دنیای شرق و غرب و همه کارشناسان نظامی و همه بعثی‌ها می‌گفتند که خرمشهر قابل بازپس‌گیری نیست؛ لذا این اراده و همت جوانان ایران اسلامی بود که پای کارآمد و خرمشهر در سوم خرداد سال ۱۳۶۱ آزاد شد.

این حماسه‌ای که حضرت امام رحمت الله علیه عنوان کردند که خرمشهر را خدا آزاد کرد، در حقیقت خدا آزاد کرد. چرا که این اراده خداوندی بود که به جوانان ما تلقین شد و با ایستادگی و همت خود را پای کار آوردند که باعث آزادسازی خرمشهر شدند. در عملیات آزادسازی خرمشهر یا بیت المقدس بیش از ۱۵ تا ۱۶ هزار نفر تلفات از بعثی‌ها گرفتیم. اینکه ما می‌گوییم کمر رژیم بعث در عملیات بیت المقدس شکست در واقع یک واقعیت عینی و در صحنه بود که رقم خورد.

 

 

* از نظر شما شکست بعثی‌ها در آزادسازی خرمشهر دومین ضربه کاری بود که نیروی دریایی ارتش پس از عملیات مروارید به آن‌ها وارد کردند؟

امیر دریادار کاویانی: هنگام آغاز جنگ تحمیلی، جمهوری اسلامی ایران در یک تقابل همه جانبه با رژیم بعثی عراق از هوا، زمین و دریا قرار گرفت. دریا به عنوان یک مزیت برای ما یک اتفاق بسیار مبارکی را به همراه داشت.

ما نیروی دریایی بودیم که کاملاً به نظام غرب وابسته بودیم. وابستگی در حوزه دانش و آموزش، تعمیر و نگهداری تجهیزات و مستشاران غربی دیده می‌شد. پیش از پیروزی انقلاب اسلامی، در کارخانجات نیروی دریایی ارتش حدود یک هزار و ۶٠٠ مستشار غربی فعالیت می‌کردند و اجازه نمی‌دادند که جوانان ایرانی دست به کاری بزنند.

آن‌ها در واقع ارتش ایران را برای استفاده در مناسبات امنیتی که در جهت ایجاد کمربند امنیتی که مانع از نفوذ اتحاد جماهیر شوروی بود، ایجاد کردند. اما انقلاب اسلامی اتفاق افتاد و با خروج مستشاران و فرماندهان خائن از صحنه، بدنه و جوانان انقلابی ماندن و تجهیزات موجود را در دو سال اول به کار گرفتند.

** جوانان انقلابی در 67 روز توانستند نیروی دریایی بعثی‌ها را نابود کنند

همین جوانان و بدنه انقلابی از اول مهر تا ۷ آذر ۱۳۵۹ توانستند نیروی دریایی رژیم بعثی را به طور کامل نابود کنند که در هیچ جنگی سابقه ندارد. این کار فقط با اراده جوانان و فرزندان انقلابی ایران رخ داده است. در واقع تفکرات و اندیشه‌های معنوی پای کار آمد و با استفاده از همان تجهیزات موجود در نیروی دریایی ارتش طوری عمل کردند که هیچ اثری از نیروی دریایی ورزیده رژیم بعث عراق در عرصه دریا باقی گذاشتند.

هنگامی که این اتفاق مبارک در جنگ تحمیلی رخ داد، بقیه نیرو‌ها نیز به این باور رسیدند که ما می‌توانیم در مقابل ارتش بعثی در زمین و هوا به پیروزی دست پیداکنیم.

رزمندگان اسلام در حوزه هوایی نیز نسبت به دشمن برتری داشتند. هنگامی که بعثی‌ها در ۳۱ شهریور ۱۳۵۹ به زیرساخت‌های حیاتی و اساسی ایران حمله کردند انتظار آن را نداشت. چرا که فکر می‌کرد در حمله روز گذشته توانسته هواپیما‌ها و جنگنده‌های و همچنین فرودگاه‌های راهبردی ایران را نابود کند.

نیروی هوایی بعثی‌ها با همان تفکر و راهبرد عملیاتی اسرائیلی‌ها علیه ارتش‌های عربی در سال ۱۹۶۷ چنین حمله‌ای را برنامه ریزی کرد و فکر می‌کرد می‌تواند همانند همان رژیم زیرساخت‌های هوایی و اساسی ایران را به نابودی بکشاند. اما همه هواپیما‌های نیروی هوایی ارتش کاملاً سالم باقی ماندند و فردای همان روز در اول مهر در عملیات کمان ۹۹ یا ۱۴۰ فروندی را اجرا کردند.

** عملیات کمان ۹۹ نخستین شوک ایران به صدام حسین

وقتی که عملیات کمان ۹۹ یا ۱۴۰ فروندی اتفاق افتاد و زیرساخت‌های رژیم بعث منهدم شد. اینجا اولین شوک به صدام وارد شد و صدام متوجه شد که در راهبرد و برنامه‌ریزی‌هایی و تطمیعی که رژیم آمریکا برای حمله به ایران بوده، اشتباه کرده است.

انقلاب اسلامی انقلابی نیست که با حمله ۱۸۰ یا ۱۹۰ بتواند هوایی کمر انقلاب اسلامی را بشکند، چون انقلاب اسلامی یک حرکت ریشه‌دار بوده و بر مبنای خواست مردمی شکل گرفته است. 

نیروی هوایی ارتش فردای روز حمله بعثی‌ها به ایران پای کار آمده و نیروی دریایی ارتش نیز از همان نخستین روز‌ها وارد عملیات دریایی علیه رژیم بعث شد.

 

 

مهم‌ترین فعالیت‌های نیروی دریایی ارتش در دفاع مقدس چیست؟

امیر دریادار کاویانی: نیروی دریایی ارتش شمال خلیج فارس را در کنترل خود نگه می‌دارد و برای بعثی‌ها محاصره دریایی ایجاد می‌کند. نیروی دریایی ارتش در ۶۷ روز نخست دفاع مقدس توانست نیروی دریایی بعثی‌ها را نابود کرده و از صحنه دریا خارج کند. 

این کار باعث شد تا سیادت نیروی دریایی ارتش در منطقه شما خلیج فارس تثبیت شده و بتواند با قدرت از منافع جمهوری اسلامی ایران در عرصه دریا حفظ و صیانت کند. اسکورت نفتکش‌ها و خطوط کشتیرانی و همچنین ایجاد محاصره دور دریایی برای بعثی‌ها جزو سایر فعالیت‌های نیروی دریایی ارتش در دوران دفاع مقدس است.

** نیروی دریایی ارتش نگذاشت ناوشکن‌های جدید به بعثی‌ها برسد

پس از اینکه فروپاشی در نیروی دریایی رژیم بعث عراق اتفاق افتاد آن ها تصمیم گرفتند تا تجهیزات جدید در حوزه دریا خریداری کنند. 

باید به این نکته اشاره کنیم که رژیم بعث عراق تا پیش از حمله به جمهوری اسلامی ایران تحت تحریم آمریکایی‌ها بود. اما آمریکایی‌ها پس از حمله بعثی‌ها به ایران، این تحریم را شکسته و ناوشکن های ایتالیایی و آلمانی را برای آن‌ها طراحی کرده و با شدت بسیاری از آن رژیم پشتیبانی کردند و تلاش داشتند تا به بعثی ها ناوشکن بدهند.

آمریکا و حامیان صدام، ناوچه هایی از فرانسه برای این رژیم آماده می‌کنند تا از طریق دریای مدیترانه، کانال سوئز، دریای سرخ و باب المندب به شمال خلیج فارس منتقل شود. اما نیروی دریایی ارتش اعلام کرد که من در دریای عمان مقابل آن می‌ایستم و آن ها را نابود می‌کنم. به همین دلیل محموله‌های جدید کمک‌های تسلیحاتی جرات حرکت به سوی عراق را پیدا نکردند.

این موارد اتفاقاتی بود که در نیروی دریایی ارتش رخ داد و باعث شد تا بقیه نیروها نیز انگیزه پیدا کنند. در نیروی زمینی ارتش و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز اتفاقاتی رقم خورد که در ادامه جنگ وقتی آن توطئه کار خبیث یعنی بنی صدر از کشور خارج شد، اتفاقات و عملیات‌های بزرگی مانند فتح المبین، طریق القدس، ثامن الائمه و در نهایت بیت المقدس رقم خورد که موجب افتخار و اقتدار برای کشور شد.

 

 

حضور تکاوران دریایی ارتش تا چه میزان در آزادسازی خرمشهر موثر بود؟

امیر دریادار کاویانی: با نگاه به گذشته مشاهده می‌کنیم، یکی از دلایلی که ذهنیت شخص صدام بود خفگی ژئوپولیتیکی ناشی از عدم دسترسی به دریا بود. رژیم بعثی عراق با دارابودن ذخایر سوخت‌های فسیلی مانند نفت و گاز، اما مسیر ترانزیت و صادرات آن‌ها را در اختیار نداشت. آن هم به واسطه اینکه منطقه شمال خلیج فارس و سواحل ارزشمند آن در اختیار ایران قرار داشت.

** هدف صدام از حمله به ایران، خروج از خفگی ژئوپلتیکی بود

یکی از تفکرات صدام از حمله به ایران قصد خروج از محاصره دریایی و خفگی ژئوپولتیکی بود. علت هم این بود که فقط دو سکوی نفتی به فاصله 10 کیلومتری از ساحل در آب های کم عمق داشت که نفت خود را صادر می کرد.

صدام به دنبال این بود که گستره و فضای دریایی خود را افزایش بدهد و به همین دلیل به ایران حمله کرد، اما حمله و اینکه می‌گوییم می‌خواست ۷ روزه انقلاب اسلامی را از پای دربیاورد و خوزستان را جدا کند و خرمشهر و آبادان را جدا کند، حرف گزافی نیست. 

امروز همه مفسرین و تحلیلگران نظامی به این حقیقت رسیده اند که نظر صدام این بود و اینکه آمریکایی‌ها او را تهییج و ترغیب کردند که به ایران حمله کند، به این دلیل بود که مسیر دریا به روی صدام باز می‌شود. اما پس از حمله به ایران در خرمشهر متوقف شد.

ما ادعا داریم که در خرمشهر همه اقشار از این شهر دفاع کردند؛ اعم از سپاه، بسیج، پیر و جوان، زن و مرد. اما تکاوران دریایی ارتش در این کار مهم محور بودند. چراکه تنها یگان سازمان‌یافته‌ای که در آن‌جا حضور داشت تکاوران دریایی بود.

** بعثی‌ها در تصرف اهواز نیز همچون خرمشهر شکست خوردند

همه کمک کردند تا راهبرد صدام شکست بخورد، یعنی راهبردی که متکی بر پشتیبانی هوایی، حمله برق‌آسای زمینی متکی به زرهی، توپخانه و آتش شدید حملات خطی و استفاده از حجم آتش بسیار زیاد در خرمشهر بود، شکست خورد. صدام و ارتش بعث پس از عدم موفقیت در تصرف خرمشهر قصد داشت تا اهواز را تصرف کند، اما نتوانست در این کار نیز موفق شود و علت هم درسی بود که مردم اهواز از تجربه مقاومت مردم خرمشهر گرفته بودند. همه اقشار مردم اهواز از این شهر دفاع کردند و مقاومت آن‌ها باعث شد تا بعثی‌ها شبانه از اهواز فرار کنند.

** تکاوران دریایی ارتش، محور اساسی در آزادسازی خرمشهر

در واقع باید گفت که  تکاوران دریایی ارتش در دفاع از خرمشهر نقش اساسی و محوری را ایفا کردند.

نیروی دریایی ارتش هم در دفاع از خرمشهر نقش اساسی داشت و هم در عملیات بیت المقدس نقش کلیدی و اساسی برای انتقال نیرو با استفاده از قایق ها، هواناو‌ها و بالگرد‌ها از شرق کارون به غرب کارون داشت. این کار در فضایی انجام شد که خداوند صدام و ارتش او را از توجه به فضای ۶۰۰ تا ۷۰۰ کیلومتری در ساحل کارون غافل کرد و آن‌ها این فضا را باز گذاشتند. به همین دلیل این امکان به وجود آمد تا در لحظات اولیه آزادسازی خرمشهر، نیرو‌های ایرانی منتقل شده و شکست راهبردی برای صدام در خرمشهر رقم بخورد.

اینکه حضرت امام خمینی (ره) فرمودند خرمشهر را خدا آزاد کرد در واقع باید بگوییم که واقعاً خرمشهر را خدا آزاد کرد. امروز هم جمهوری اسلامی ایران با داشتن برگ برنده‌هایی همچون قدرت بازدارندگی، صنایع موشکی، نفوذ منطقه‌ای و نیرو‌های دریایی قوی متکی به ملت ایران توانسته یک طرف قدرت در منطقه، جمهوری اسلامی ایران است.

 

 

امروز مشاهده می‌کنیم که نیروی دریایی ارتش علاوه بر تامین امنیت منطقه‌ای توانسته پیشرفت‌های بسیاری انجام دهد و تا اقیانوس اطلس این دریانورد‌های را بسط و توسعه بدهد. شما این پیشرفت‌ها را چگونه تحلیل می‌کنید؟

امیر دریادار کاویانی: علت اصلی این است که ما خودمان را به پشتوانه توکل بر خداوند بزرگ، رهبری‌های مقام معظم رهبری و حمایت‌های ملت، خودمان را با ابن مولفه‌های قدرت خودمان را بر حق و قوی می‌دانیم؛ لذا از ابتدای انقلاب اسلامی تا به امروز که وارد دهه پنجم انقلاب اسلامی شده‌ایم، هر روز علی‌رغم عملیات روانی گسترده دشمن و نظام سلطه با استفاده از ابر رسانه ها، اما مظلومانه پیشرفت می‌کنیم. 

یک روزی ما در داخل سرزمین‌های خودمان دشمن متخاصم و متجاوز را از سرزمین مادری بیرون کردیم. امروز وقتی که به جایگاه ایران در محور مقاومت و نفوذ منطقه‌ای نگاه می‌کنیم، قدرت منطقه ایران را بهتر و بیشتر درک می‌کنیم و متوجه می‌شویم. 

** امروز به موازات محور مقاومت زمینی، محور مقاومت دریایی داریم

تحلیل من این است که ما به موازات محور مقاومت زمینی در دریا نیز دارای یک محور مقاومت هستیم؛ هم نیروی دریایی قدرتمند ارتش جمهوری اسلامی ایران و هم نیروی دریایی قدرتمند و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در واقع نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران.

وقتی که به اتفاقاتی که در عرصه دریا رخ داد نگاه می‌کنیم مشخص می‌شود که برنده زدوخورد‌های اتفاق افتاده در عرصه دریا جمهوری اسلامی ایران بوده است. این اتفاق در شرایطی رخ داده که همه نایبان منطقه‌ای آمریکا و نظام سلطه در صحنه حضور داشتند. اما برنده واقعی اتفاقات منطقه ما بودیم. با نگاه به اتفاقات ۱۵ سال اخیر و توجه به تدبیر رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه نیروی دریایی یک نیروی راهبردی است و پرچمدار بودن در کشفی که توسط فرمانده کل قوا در حوزه سواحل مکران رخ داد، نیروی دریایی ارتش توانست فعالیت‌های بسیاری انجام داد.

** تدبیر رهبر انقلاب در توسعه سواحل مکران، موثر در توسعه دریامحور کشور

خود بنده جزو نخستین نیرو‌هایی بودم که وارد سواحل مکران شدم، آن زمان درک چندانی نسبت به این تدبیر عالمانه رهبر معظم انقلاب نداشتیم. اما امروز متوجه می‌شویم که این تدبیر تا چه میزان برای توسعه دریا محور کشور مهم و ارزشمند بوده است. دریا نقطه توسعه کشور است و پس از بررسی متوجه می‌شویم که یک سوم مرز‌های ایران، آبی است. اگر شکستگی‌های مرزی، رودخانه ها، برکه‌ها و آبگیر‌ها را حساب کنیم در واقع بیشترین مرز ایران، آبی است؛ لذا ایران یک کشور دریایی محسوب می‌شود. 

نیروی دریایی ارتش از ابتدای انقلاب اسلامی در جزایر خلیج فارس پدافند انجام می‌داد، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در کنار این نیرو رشد کرد و به این موضوع افتخار می‌کنیم. افتخار می‌کنیم که برادران ما در نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در اواسط سپاه دفاع مقدس با توجه به نیازی که احساس شد نیروی دریایی خود را شکل دادند. 

نیروی دریایی سپاه به قدرتی رسید که در دهه ۸۰ خلیج فارس را به آن‌ها تحویل دادیم و این منطقه به طور کامل در اختیار نیروی دریایی قدرتمند سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران است. 

نیروی دریایی ارتش پس از این وارد دریای عمان و سواحل مکران شد و سپس قلمروی عملیاتی خود را به شمال اقیانوس هند گسترش داد. پس از این با عبور از تنگه باب المندب وارد دریای سرخ شده‌ایم که امروز این منطقه آب‌های دم‌دستی ما محسوب می‌شود و همچون آب های سرزمینی ایران محسوب می شود. منافع خود را از صحنه دریا‌ها به واسطه تدبیر ارزشمند مقام معظم رهبری حتماً پیگیری خواهیم کرد و از منافع ملت در دریا با توجه به فرصت‌های موجود در آن، دفاع خواهیم کرد و از آن دست نخواهیم کشید.

** نیروی دریایی ارتش امنیت کامل کشتیرانی و نفتکش‌ها را تامین کرد

کشتیرانی و نفتکش‌های ما در دریای سرخ در مقطعی مورد تهدید قرار گرفت. اما با ورود نیروی دریایی ارتش و برقراری امنیت دریایی امروز مشاهده می‌کنیم همه نفتکش‌ها با وجود تحریم‌های موجود که به قول خودشان فلج‌کننده و مادر تحریم‌ها بوده، می‌توانند به سلامتی به مسیر خود ادامه دهند و ماموریتشان را انجام دهند. این کار به واسطه داشتن نیرو‌های دریایی قوی و همچنین جوانانی که اراده کردند آن را انجام بدهند، محقق شده است. 

پیش از پیروزی انقلاب اسلامی، محدوده عملکرد نیروی دریایی ارتش از تنگه هرمز فراتر نمی‌رفت. اما امروز نیروی دریایی ارتش در دریای سرخ حضور دارد، از دریای مدیترانه و جنوب آفریقا عبور کرده و وارد اقیانوس اطلس و همچنین دریای شمال شده، منطقه‌ای در کانال مانش که در یک طرف آن فرانسه و در طرف دیگر انگلیس دشمن خبیث ایران و انقلاب اسلامی حضور دارد که به عنوان استعمار پیر منافع خود را در سالیان گذشته از این کشور برده و ضرر‌های بسیاری به ایران وارد کرده است، نیروی دریایی ارتش به نمایندگی از ملت ایران از این منطقه عبور کرده و پرچم پرافتخار ایران اسلامی را در برابر دشمنان به اهتزاز در می‌آورند. سپس سرافرازانه وارد دریای شمال که حیاط خلوت ناتو است می شوند که نشان از قدرت جمهوری اسلامی ایران و انقلاب اسلامی ایران است.

 

 

نیروی دریایی ارتش در سال‌های اخیر به ویژه یک یا دو سال اخیر به دستاورد‌های مهمی همچون ناوبندر مکران دست پیداکرده است. دستیابی به این دستاورد‌ها تا چه میزان و از چه جنبه‌هایی برای ایران اسلامی اهمیت دارد؟

امیر دریادار کاویانی: نیروی دریایی ارتش به سرعت در حال توسعه و پیشرفت‌های گسترده است. جرقه این کار هنگامی زده شد که مقام معظم رهبری هنگام ریاست جمهوری خود در دوران دفاع مقدس با حضور در کارخانجات نداجا، احساس کردند که نیروی دریایی ارتش باید نوسازی را آغاز کند. یکی از فعالیت‌هایی که در راستای توسعه نیروی دریایی ارتش بود فرمان فرمانده کل قوا برای ساخت ناوشکن بود، ایشان دستور دادند تا یک ناوشکن مجهز به همه سامانه‌ها و قابلیت حمل بالگرد طراحی و ساخته شود. حاصل این دستور ایشان ساخت ناوشکن جماران بود که کار ساخت آغاز شد و خود ایشان در ۳۰ بهمن سال ۸۸ با حضور در کارخانجات نیروی دریایی ارتش این ناو را الحاق کردند.

** خودکفایی نیروی دریایی ارتش در ساخت تجهیزات بومی

طراحی و ساخت ناو‌های موشک‌انداز کلاس سینا و کلاس پیکان که در ناوگان شمال نیروی دریایی ارتش حضور دارند، دیگر دستاوردهای نیروی دریایی ارتش است.

در دریای جنوب نیز ناو‌های موشک انداز، ناوشکن‌های جماران، سهند و دنا ساخته شده که همه این دستاورد‌ها بر ملت ایران مبارک است. زیرسطحی‌ها در تناژ‌های مختلف؛ زیردریایی کلاس غدیر با ماموریت خاص و ویژه برای اجرای عملیات‌های ویژه که برای ضربه زدن به دشمنان آماده است. زیردریایی کلاس فاتح نیز جزو سایر دستاورد‌های کارخانجات نداجاست که در ناوگان جنوب طراحی و ساخته شده است. البته کلاس‌های دیگری از زیرسطحی‌ها نیز ساخته شده که به موقع از آن‌ها استفاده می‌کنیم.

امروز در حوزه موشک‌های کروز، توپخانه و همه تجهیزات و تسلیحات مورد نیاز به خودکفایی رسیده ایم و این تجهیزات توسط صنعتگران وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح، دانشگاهیان و شرکت‌های دانش بنیان و همه جوانان مبتکر و خلاق جمهوری اسلامی ایران ساخته شده و در اختیار نیروی دریایی ارتش قرار دارد.

** نیروی دریایی ارتش امروز مجهز، ورزیده و به‌روز است

با جرات خدمت شما عرض می‌کنم که امروز نیروی دریایی، نیروی دریایی ۴۰ سال گذشته نیست. امروز نیروی دریایی یک نیروی مجهز به تجهیزات ویژه، ورزیده، به روز و آماده به کار است. این نیرو در حوزه آموزش نیز به خودکفایی رسیده است. جوانانی که امروز در دریایی ارتش خدمت می‌کنند، از شخص فرمانده نیرو تا خود بنده و همه جوانان و نیرو‌هایی که ناو گروه‌های اعزامی نیروی دریایی ارتش را راهبری و هدایت می‌کنند در داخل کشورمان تحصیل کرده و آموزش دیده‌اند.

دانش‌های بومی صرفا به حوزه آموزش اختصاص ندارد و تعمیر و نگهداری و طراحی و ساخت ناوگان‌های جدید نیز همه توسط جوانان انقلابی و فرزندان امروز انقلاب اسلامی انجام می‌شود که باعث افتخار و عزت برای ملت ایران و نظام اسلامی است.

 

 

نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران چندین سال است به حدی از قدرت و اعتبار بین‌المللی دست پیداکرده است که کشورهای قدرتمندی همچون روسیه و چین رزمایش‌های مرکب با ایران برگزار می‌کنند. علت اینکه کشورهای مذکور با برای برگزاری رزمایش‌های مرکب با ایران تمایل دارند، چیست؟

امیر دریادار کاویانی: برگزاری رزمایش‌های ترکیبی و مرکب نشان دهنده قدرت جمهوری اسلامی ایران است. باید به این نیروی دریایی و انقلاب اسلامی که امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری به آن عزت بخشیدند، افتخار کنیم. امروز کشور‌هایی نظیر روسیه و چین که قدرت‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای هستند، دائماً به دنبال این هستند که با جمهوری اسلامی ایران رزمایش‌های مرکب برگزار کنند. آن‌ها به دنبال این موضوع هستند نه اینکه به دنبال آن باشیم.

نیروی دریایی ارتش برای منافع ملت ایران عملی که در دریا نیاز باشد را با تدابیر ارزشمند مقام معظم رهبری انجام خواهد داد و این قدرت را همانطور که در حال توسعه است، افزایش خواهیم داد. ما با کشور‌های دوست و کشور‌های زمان و کشور‌هایی که از نظر تفکری با ما یکسان باشند، رزمایش انجام می‌دهیم و ادعا داریم که برای تامین امنیت در خلیج فارس نیاز به هیچ کشور فرامنطقه‌ای و حضور بیگانگان نداریم.

** جمهوری اسلامی ایران می‌تواند محور تامین امنیت منطقه باشد

جمهوری اسلامی ایران امروز این ظرفیت را دارد تا به عنوان محور اصلی همه کشور‌های منطقه را پیرامون خود جمع کرده و امنیت را برقرار کند. دشمنان باید بدانند که جایی در این منطقه ندارند.

روزگاری انگلیسی‌ها در خلیج فارس حاکم بودند و هر کاری که دلشان می خواست انجام می‌دادند، اما امروز انگلیسی‌ها کجا هستند. وقتی که نفتکش انگلیسی با ارتکاب تخلف‌های بین‌المللی در خلیج فارس در کنار ناو شکن این کشور را تصرف کردیم. ناوشکن آن ها با وجود فاصله بسیار کم چند صد متری نتوانست کاری از پیش ببرد. این‌ها اتفاقاتی هستند که همه به واسطه انقلاب اسلامی و تفکرات آسمانی و توحیدی، تدابیر ارزشمند مقام معظم رهبری و اراده جوانان و رقم خورده است.

 

 

نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در سال‌های اخیر دریانوردی‌های بین‌المللی را انجام داده که نقش موثری در ارتقای قدرت کشورمان داشته است. چشم‌انداز شما برای ادامه این ماموریت‌ها چیست؟ آیا قرار است که ادامه پیداکنند؟

امیر دریادار کاویانی: صددرصد این دریانوردی‌های بین المللی و حضور ما در دریا ادامه پیدا خواهد کرد. توان علمی و آموزشی و تجهیزات‌ و امکانات در نیروی دریایی وجود دارد تا این کار را با موفقیت انجام بدهیم. البته  تدابیری هم از مقام معظم رهبری داریم که باید این دریانوردی‌ها ادامه پیدا کند. برای توسعه نیروی دریایی، توسعه دریامحور کشور، پشتیبانی از اقتصاد و سیاست‌های کشور حتما در هر جایی از دریا که نیاز باشد حضور پیدا می‌کنیم و هرگز از پای نمی‌نشینیم و خسته نمی‌شویم.

مقام معظم رهبری گفتند که خرمشهر‌ها در پیش است، اتفاقاتی که در نیروی دریایی رخ داده از قبیل؛ توسعه سواحل مکران، ایجاد قدرت دریایی و حضور در دریا‌های دوردست همه خرمشهر‌هایی است که بنا به تدابیر فرمانده معظم کل قوا در نیروی دریایی ارتش اتفاق افتاده و امروز جوانان حاضر در نیروی دریایی ارتش خرمشهر‌هایی که مقام معظم رهبری به عنوان فرمان به آن‌ها اعلام کرده را به عنوان سرباز ولایت دریافت کرده و اجرا خواهند کرد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول