اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

تاشکند میزبان نشست مقامات ارشد شانگهای با موضوع ورزش

نشست دوره‌ای رؤسای وزارتخانه‌ها و سازمان‌های ورزش کشورهای عضو سازمان شانگهای در شهر «تاشکند» به صورت نیمه حضوری برگزار شد.

تاشکند میزبان نشست مقامات ارشد شانگهای با موضوع ورزش

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در تاشکند، نشست دوره‌ای رؤسای وزارتخانه‌ها و سازمان‌های ورزش کشورهای عضو سازمان شانگهای در شهر «تاشکند» به صورت نیمه حضوری برگزار شد.

شرکت کنندگان در این نشست گسترش همکاری‌ در سازماندهی مسابقات ورزشی در آینده، اجرای طرح‌های امیدوارکننده در زمینه ورزش بین کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای، توسعه روابط بین دولتی و بین منطقه‌ای را بررسی کردند.

همزمان در مورد تشویق سبک زندگی سالم در بین مردم، اجرای طرح‌های بزرگ برای جذب نسل جوان به ورزش تبادل تجربیات شد.

«ژانگ مینگ» دبیرکل سازمان همکاری شانگهای در این نشست گفت: ما با هدف تعمیق همکاری‌ها در زمینه ورزش در چارچوب سازمان همکاری شانگهای باید بر سه بعد تمرکز کنیم.

وی ادامه داد: اول، باید با سیاسی شدن ورزش مخالفت کنیم. در برابر هرگونه تلاش مبنی بر استفاده از ورزش به عنوان ابزار سیاسی مقاومت و از رعایت دقیق اصل بی طرفی سیاسی المپیک در بازی‌های المپیک و سایر مراسم‌های ورزشی دفاع کنیم.

دبیرکل سازمان افزود: برای بهبود حضور تعداد زیاد مردم باید شرایط مناسب را برای حضور کودکان، معلولان، سالمندان و دیگر گروه‌های مردم در همکاری‌های ورزشی در چارچوب سازمان همکاری شانگهای ایجاد کنیم.

در این نشست، «ادهم اکرام‌اف» وزیر ورزش ازبکستان نیز با اشاره به اقدامات وسیعی که در این کشور برای توسعه و تعمیم ورزش بین مردم انجام می‌گیرد، گفت: هم اکنون در سراسر ازبکستان مراکز ورزشی و فنی مجهز و بازسازی شده و تاسیسات جدید ورزشی ساخته و زیرساخت‌های ورزشی لازم برای جذب جوانان به ورزش ایجاد شده است.

وی ادامه داد: در حال حاضر یک مجتمع جدید برای توسعه ورزش‌های آبی و دیگر بناهای ورزشی در دست ساخت است. به طور کلی در ازبکستان حدود 51 هزار و 600 مرکز ورزشی فعالیت می‌کنند.

در چارچوب این نشست «نقشه راه» همکاری‌های متقابل بین وزارتخانه‌ها و ادارات مسئول برای توسعه ورزش کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای برای سال‌های 2022 و 2024 میلادی به تصویب رسید.

این سند همکاری‌های متقابل در زمینه ایجاد شرایط مناسب برای توسعه ورزش، تعمیم ورزش‌های المپیک و ورزش‌های سنتی، افزایش مهارت ورزشکاران، مربیان و داوران را در نظر دارد. علاوه بر این، این سند تکامل روش برگزاری همه مراسم‌ها در سطح بالا تا سال 2024 میلادی را در نظر دارد.

نشست بعدی روسای وزارتخانه‌ها و سازمان‌های ورزش کشورهای سازمان همکاری شانگهای در سال 2023 میلادی در هند برگزار می‌شود.

سازمان همکاری شانگهای یک سازمان بین المللی بین دولتی است که در تاریخ 15 ژوئن سال 2001 میلادی در شانگهای چین از سوی قزاقستان، چین، قرقیزستان، روسیه، تاجیکستان و ازبکستان تاسیس شده است.

در نشست سازمان که روزهای 8 و 9 ژوئن سال 2017 میلادی در شهر آستانه پایتخت قزاقستان برگزار شد، هندوستان و پاکستان عضو دائم سازمان همکاری شانگهای‌ شدند. هم اکنون ایران نیز در حال طی کردن مراحل و فرآیندهای عضویت دائم در سازمان همکاری شانگهای است.

ترکیه، سریلانکا، ارمنستان، آذربایجان، نپال و کامبوج شریک گفت وگو با این سازمان هستند.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول