اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

سالانه نیم متر سطح آب در دشت کاشان کاهش پیدا می‌کند

سرپرست فرمانداری ویژه کاشان گفت: دشت بزرگ کاشان به عنوان منطقه‌ای خشک و کویری با بارش باران کم در کشور شناخته شده و هرساله با کاهش نیم متری سطح آب مواجه هستیم.

سالانه  نیم متر سطح آب در دشت کاشان کاهش پیدا می‌کند

به گزارش خبرگزاری فارس از کاشان، محمدشریف زارعی، سرپرست فرمانداری ویژه شهرستان کاشان شامگاه چهارشنبه در جلسه شورای حفاظت از منابع آب شهرستان ضمن اشاره به خشکسالی منطقه کاشان، اظهار داشت: با توجه به خشکسالی مستمر در دهه اخیر و بحرانی بودن وضعیت سفره‌های آب زیرزمینی، برنامه‌ریزی با هدف حفظ حیات منطقه ضرورت دارد.

وی با تاکید بر شرایط جغرافیایی و لزوم صرفه جویی در مصرف آب خاطرنشان کرد: با توجه به پایین بودن میانگین بارندگی‌ها و افت سطح آب، باید صرفه جویی آب شرب به ویژه در بخش صنعت بیشتر مورد توجه قرار گیرد و شهروندان، مسؤولان و مدیران راه‌های حفظ منابع آب را مورد توجه قرار داده و برنامه‌های فرهنگی بیشتری را اجرا کنند.

شریف زارعی با بیان اینکه آب در شهرهای خشک کاشان و آران و بیدگل و گزارش‌های وضعیت پدیده فرونشست زمین و مدیریت منابع آبی دچار مشکلاتی است، اظهار کرد: دشت بزرگ کاشان به عنوان منطقه‌ای خشک و کویری با بارش باران کم در کشور شناخته شده و هرساله با کاهش نیم متری سطح آب مواجه هستیم.

سرپرست فرمانداری شهرستان کاشان تغییر الگوی کشت در منطقه را از جمله راهکارهای مناسب برای حفظ و کنترل آب‌های زیر زمینی دانست و خاطرنشان کرد: مقرر شد جهاد کشاورزی کاشان علاوه بر تشویق به کشت گونه‌های سازگار با کم آبی مانند گل محمدی در روزهای بارانی و عدم نیاز اراضی به آب، از طریق  ارسال پیامک به کشاورزان ساعات خاموشی موتور چاه‌ها را اعلام کند.

وی تاکید کرد: در شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل در مجموع ۸۰۰ حلقه چاه مجاز و ۶۶۰ چاه غیرمجاز حفر شده و علیرغم مسدودشدن ۲۵۴ حلقه چاه غیر مجاز  اغلب این چاه‌ها در محدوده ممنوعه و بحرانی  قرار دارد و ظرفیت برداشت آب به خصوص در فصل تابستان برای امر کشاورزی هشدار دهنده است.

زارعی ضمن اشاره به چالش کمبود آب در کاشان در سال‌های آینده، افزود: بدون تردید در صورتی که اقدامی با هدف حفظ و پایداری منابع آب زیرزمینی صورت نگیرد و از آب شرب برای فضای سبز و کشاورزی بدون ضابطه استفاده شود قطعا طی سال‌های آینده بحران کمبود آب تشدید شده و به عنوان مهمترین چالش پیش روی شهرستان خواهد بود.

انتهای پیام/۶۳۰۸۶/ج/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول