اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  گلستان

رسانه‌ها، تبدیل به بنگاه خبرپراکنی نشوند/ «جهاد تبیین» ایده درخشانی است که نباید آن را به چند بخشنامه سازمانی تضاد تنزل دهیم

عضو مرکز استراتژیک ریاست‌جمهوری با بیان اینکه مردم ارزش صداقت را می دانند از رسانه‌ها خواست فقط تبدیل به بنگاه خبرپراکنی نشوند و گفت: رسانه‌های انقلابی باید صدای مردم و انقلاب باشند و همواره موضع انصاف را رعایت کنند.

رسانه‌ها، تبدیل به بنگاه خبرپراکنی نشوند/ «جهاد تبیین» ایده درخشانی است که نباید آن را به چند بخشنامه سازمانی تضاد تنزل دهیم

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، محسن سلگی امروز در نشست مجازی جهاد تبیین با محوریت رسالت رسانه‌های انقلابی در اقناع افکار عمومی در برنامه‌های مهم اقتصادی دولت اظهار کرد:  رسانه‌ها نباید فقط تبدیل به بنگاه خبرپراکنی شوند رسانه‌های انقلابی باید صدای مردم و انقلاب باشند و همواره موضع انصاف را رعایت کنند.

وی با بیان اینکه کانون رسانه بر محور حقیقت و آگاهی‌بخشی است، تصریح کرد: رسانه‌ها وظیفه دارند که واقعیت را به مردم بازگو کنند از رسانه انتظار می‌رود که علم بنیاد داشته باشد، ساختار داشته باشد، نظام مسائل داشته باشد، آموزش ببیند، نباید خبرنگاران فقط درگیر سوژه شوند این درست نیست؛ خبرنگار با چارچوب انقلاب اسلامی سراغ سوژه‌ها برود و با مردم‌محوری و آگاهی سوژه را پیگیری کند.

عضو مرکز استراتژیک ریاست‌جمهوری با اشاره به اینکه رسانه‌های انقلابی باید صدای مردم و انقلاب باشند، ابراز کرد: دولت و رسانه انقلابی باید در میان توده‌های مردم حضور میدانی داشته باشد، نباید انتظار داشته‌باشیم که دولت فقط کار کند و رسانه‌ها در اقناع افکار عمومی فعالیت کنند رسانه‌ها نباید فقط تبدیل به بنگاه خبرپراکنی شوند بلکه باید منصفانه؛ موضع انقلاب را رعایت کند و کنار مردم و انقلاب بایستند.

* «جهاد تبیین» ایده درخشانی است که نباید آن را به چند بخشنامه سازمانی تضاد تنزل دهیم

سلگی با بیان اینکه جهاد تبیین ایده درخشانی است که نباید آن را به چند بخشنامه سازمانی تضاد تنزل دهیم، خاطرنشان کرد: جهاد تبیین مستلزم اطلاع از مبانی انقلاب است، رسانه و دولت کارکرد جدیدی پیدا کردند مفهوم اقتدار و اقناع تغییر یافته و آگاهی در این‌ میان حرف نخست را می‌زند مردم ارزش صداقت را می‌دانند دولت باید آگاهی‌بخشی کند دولت گذشته در پی گفتگو با مردم نبود.

این فعال رسانه و روزنامه‌نگار با تاکید بر اینکه دولت باید از سیاست شوک دوری کند، افزود: دولت باید وارد گفتگو با مردم شود نه نظام مسائل را داشته باشد و صرفاً سیستم روزمرگی و سوژه‌ای نباشد بین برنامه‌داری و برنامه‌مداری تمایز زیادی وجود دارد نه فضای عمومی.

سلکی با بیان اینکه دولت سیزدهم باید به سمت برنامه‌مداری پیش برود، اظهار کرد: دولت آقای رئیسی انگیزه‌های جدی دارد و همه باید به دولت کمک کنیم تا بتواند ایده‌ها و طرح‌های اقتصادی به‌درستی تبیین شود تا مشکلات جامعه کاهش پیدا کنند و موفقیت عینی اقتصادی قابل‌لمس باشد که می‌تواند بالاترین اقطاع اقناع عملی باشند.

* عنصر آگاهی بیش‌از هر زمانی در جامعه بشری اهمیت پیدا کرده‌است

وی گفت: یک اتفاقی در سپهر جهانی افتاده که ما در اوج این ماجرا هستیم عنصر آگاهی بیش‌از هر زمانی در جامعه بشری اهمیت پیدا کرده‌است و حفره ایده‌ی انقلاب و آگاهی را مطرح کرده‌است در انقلاب صنعتی با کارخانه‌های بزرگ و خط تولیدی وسیع مواجه بودیم و مصرف به‌مثابه یک ایده سرمایه‌داری مطرح می‌شود اما در انقلاب آگاهی ما شاهد آن انبارهای بزرگ و کارگران زیاد نیستیم این‌جا انقلاب ایده و خلاقیت اهمیت دارد بزرگ‌ترین سرمایه‌داران دنیا کسانی هستند که روی صنعت آگاهی کار می‌کنند بیل گیتس کسی است که در این زمینه ورود پیدا کرد سرمایه به سمت فروش اطلاعات و آگاهی می‌رود و براساس اهمیت این موضوع بی‌بدیل که با آن مواجه هستیم اقناع هم شرایط حساس‌تری پیدا می‌کند.

سلگی با اشاره به اینکه اقناع مبتنی بر حقیقت نیست، افزود: در این شرایط علوم شناختی مطرح است اقناع مبتنی بر حقیقت نیست ممکن است افراد جامعه به مسیر دیگری هدایت شوند رسانه‌های دنیا به‌راحتی اطلاعات دنیا را جانمایی و به اهداف خودشان متمایل می‌کنند لزوماً دروغ گفته نمی‌شود بلکه براساس چینش اطلاعات زن ذهن‌ها به سمت دیگری تغییر داده می‌شود.

این روزنامه نگار ادامه داد: آگاهی بیشتر از هر عرصه‌ای در فضای مجازی مهم است، مایکروسافت یک دولت مجازی است پروتکل دارد، مرز دارد، هنوز هم این تمرکز و مرز در آن مهم است و جاهای اعمال اعتقاد اقتدار می‌کنند که از جنس قدرت عینی و ملموس که دستگاه دولت در پلیس نشان می‌دهد نیست.

سلگی بیان کرد: اقتدار در معنای جدید با نفوذ و اقناع گره‌خورده است در دولت‌های جدید نمی‌تواند مثل دولت‌های استبدادی اعمال قدرت کند بالاترین دموکراسی در اسلام وجود دارد دولت مجازی شکل‌گرفته دولت نمی‌تواند مثل گذشته اعمال اقتدار کند در این فضا شاهدیم مفهوم قدرت تقلیل پیدا کرده‌است و رسانه‌ها هم از اعمال اقتدار و نفوذ می‌کنند و شبیه دولت شده‌اند.

وی ادامه داد: رسانه‌ها درحال تغییر اراده‌ها هستند و معلوم می‌کند چه چیزی واقعیت است آنچه رسالت رسانه انقلابی است و ما از آن انتظار داریم متفاوت از معنای عام آن است برخی واقعیت را تحریف می‌کنند و ضد آرمان صداقت هستند؛ رسانه‌ها به مردم دنیا القا کردند که چنین جنگی وجود داشته‌است رسانه انقلابی باید از واقعیت دفاع کند باید مرز خودش را با رسانه متعارف متمایز و ممتاز کند.

* سفرهای استانی دولت یک حرکت فوق‌العاده است اما بنیادهای آن به‌خوبی درک نشده‌است

عضو مرکز استراتژیک ریاست‌جمهوری حضور دولت در سفرهای استانی را مصداق رسانه آیینی برشمرد و گفت: حضور دولت در سفرهای استانی مصداق رسانه آیینی است و مصداق بارز آن تکایا تعزیه است رسانه‌هایی هستند که جنسشان از جنس هم‌نفسی است رسانه و دولت باید وجه هم‌نفسی را جدی کنند عموماً رسانه‌ها پشت میز شدند و با سرچ اینترنتی احقاق حق صورت نمی‌گیرد.

وی با بیان اینکه سفرهای استانی دولت یک حرکت فوق‌العاده است اما بنیادهای آن به‌خوبی درک نشده‌ است، ابراز کرد: ما با تمرکززدایی در عرصه رسانه مواجه هستیم خبرنگاری که پشت میز نشسته و درباره گلستان حرف می‌زند نمی‌تواند به وقایع و ابعاد مختلف موضوعاتی که در استان می‌گذرد واقف باشد سفرهای استانی دولت یک حرکت فوق‌العاده است اما بنیادهای آن به‌خوبی درک نشده‌است.

* دولت وقتی می‌خواهد طرحی را اجرا کند باید با مردم گفت‌وگو کند

سلگی بیان کرد: دولت وقتی می‌خواهد طرحی را اجرا کند باید با مردم گفت‌وگو کند در زمینه بورس زمان دولت آقای روحانی دیدیم که یک‌باره مردم برای سرمایه‌گذاری در بورس هجوم بردند و دولت یک‌دفعه باغ سبزی نشان داد که انگار جزیره‌ی گنجی پیدا شده‌است خیلی افراد حریص شدند در حالی‌که اغلب افسانه و توخالی بود مثل رؤیایی که انسان‌های ماجراجو برای پیدا شدن شهرهای گمشده به‌ دنبال آن هستند.

این روزنامه‌نگار فعال گفت: آگاهی در زمینه شرکت در بورس بسیار مهم بود و پیوسته آگاهی‌بخشی به مردم در اولویت قرار داشت بازار بورس ریسک دارد و در این زمینه بی‌مبالاتی خطرناک است افراد را حریص و پراسترس بار می‌آورد تا اینکه نتایجی در زندگی آنها به وجود آمد.

وی تصریح کرد: دولت امروز کارکردی رسانه پیدا کرده‌است حتی دولت لیبرال نمی‌تواند دولت پلیس باشد این دولت هم ناچار است مادام با مردم گفت‌وگو کند اقناع از جنس عملی باید صورت بگیرد دولت و رسانه باید از هم درس‌هایی بگیرند.

انتهای پیام/83019

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول