اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خوزستان

هزار و یک مشکل کپوبافان در شهر ملی کپو

افزایش قیمت مواد اولیه، واسطه گری و همچنین قوانین دست و پا گیر بانک‌ها در ارائه تسهیلات به تولید کننده، از جمله مسائلی است که سرعت اشتغال‌زایی در صنعت کپو بافی را در شهرستان دزفول کند و کپوبافان این شهر را با مشکلاتی مواجه کرده است.

هزار و یک مشکل کپوبافان در شهر ملی کپو

به گزارش خبرنگار فارس از دزفول، کپو که در اصطلاح دزفولی به اشیای گرد گفته میشود در تعریف نیز به صنایع حصیری میگویند که از برگ خرما و کرتک به شکل ظروف مختلف بافته شده‌اند.

این محصول در شهرستان دزفول به فراوانی تهیه و تولید میشود؛ بنابراین دزفول را شهر ملی کپو نامید‌ه‌اند‌.

همچنین کپو را میتوان از مهمترین سوغات‌های این شهرستان دانست که مرکز تولید آن نیز بیشتر در نواحی شمالی و بویژه روستاهای بخش شهیون است.

 اما با این وجود و در حالی که قرار است دزفول به عنوان شهر جهانی کپو نامیده شود، روند اشتغال‌زایی در این صنعت کند و تولیدکنندگان آن با مشکلات متعددی رو به رو هستند.

 

 

واسطه‌گری و افزایش قیمت مواد اولیه

یکی از صنعتگران در گفتگو با خبرنگار فارس میگوید: وجود دلال‌ها و واسطه‌گری موجب افزایش قیمت حصیر و مواد اولیه شده و این مسئله کار را برای برخی از صنعتگران دشوار و تولید کپو را بدون سود و صرفه میکند.

 وی نبود انبار برای نگهداری حصیر در زمان هرس نخل‌ها را از دیگر مشکلات تولید کننده دانست و افزود: بسیاری از صنعتگران نیز کارگاه تولیدی ندارند و محصولات خود را در منزل تهیه و از آنجا به بازار عرضه میکنند.

شرایط دشوار در ارائه تسهیلات بانکی

این صنعتگر با اشاره به قوانین بانک‌ها در خصوص ارائه تسهیلات ادامه می‌دهد: سقف وام مورد نظر نیز به قدری ناچیز است که حتی نمیتوان با آن مبلغ، یک مکان را به منظور گسترش کسب و کار اجاره کرد.

یکی دیگر از صنعتگران با انتقاد از سخت گیری بیش از حد بانک‌ها بیان میکند: نزدیک به ده سال است که متقاضی وام صنایع دستی هستم و هر بار با موانع مختلف‌ و‌ دست و پا گیری رو به رو میشوم.

او با ارائه درخواست مستمری برای دوران از کار افتادگی صنعتگران افزود: خواسته دیگر ما از مسئولین این است که توجه بیشتری به مسائل موجود در صنعت کپوبافی داشته باشند چرا که درآمد بسیاری از صنعتگران نیز تنها از همین طریق تامین میشود. 

 

 

ثبت شرکت تعاونی

محمد نوروزی‌زاده معاون صنایع دستی اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی دزفول در گفتگو با خبرنگار فارس با بیان اینکه تهیه مواد اولیه کپو با افزایش قیمت رو به رو شده، اظهار کرد: یکی از معضلات موجود در این حوزه وجود واسطه‌هایی با توان مالی بالاست که بدون هیچ چارچوب و نرخ‌ خاصی محصول را از تولید کننده خریداری میکنند.

وی در خصوص راهکارهایی برای حذف واسطه به ثبت شرکت تعاونی اشاره کرد و افزود: با ثبت شرکت تعاونی، عموم صنعتگران شهرستان نیز میتوانند در این شرکت سهام داشته باشند.

نوروزی‌زاده با بیان اینکه شرکت تعاونی مربوط به تمام رشته‌های صنایع دستی دزفول است، اذعان کرد: فاز اول شرکت متعلق به رشته کپو بافی است چرا که تعداد تولیدکنندگان این صنعت بیشتر و به حمایت ویژه‌ای‌ نیازمندند.

قوانین دست و پا گیر بانک‌ها

معاون صنایع دستی اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی دزفول، با اشاره به سقف اعتبارات و توان مالی اداره گفت: با توجه به تعاملاتی که با بانک‌ها و اداره تعاون داشتیم، برخی از صنعتگران را جهت دریافت تسهیلاتی با مبلغ قابل ملاحظه‌ای معرفی کرده‌ایم اما این قوانین دست و پا گیر بانک‌هاست که کار را بر آنها دشوار میکند.

نوروزی زاده تهیه فاکتور خرید برای بانک را یک معضل در دریافت تسهیلات بانکی در حوزه صنایع دستی میداند که‌ گاه فشار ناشی از آن موجب انصراف صنعتگر از دریافت وام میشود‌.

 معاون صنایع دستی اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی دزفول با بیان اینکه بیش از ۵۰ کارگاه کپو بافی در سطح شهرستان وجود دارد بیان کرد: تعداد صنعتگران در رشته کپو بافی نیز بیش از سه هزار نفر هستند که بسیاری از این تعداد محصولات خود را در خانه تولید میکنند.

 

 

راه‌اندازی طرح آموزش کپو بافی در مدارس دخترانه

عباس چراغ چشم رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی دزفول در گفتگو با خبرنگار فارس اظهار کرد: با تدابیر انجام شده، قرار است تا امسال در مدارس و هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای دخترانه دزفول، طرح آموزش صنایع دستی، بویژه کپوبافی راه اندازی شود.

وی در ادامه افزود: اگر با همکاری نهادهای آموزشی و اداره آموزش و پرورش شهرستان دزفول، روند آموزش کپو‌بافی به خوبی پیش رود، قطعا میتوان بخش عمده‌ای از مسائل آن را نیز برطرف کرد.

عباس چراغ چشم با اشاره به اولویت قرار دادن بانوان برای امر آموزش صنایع دستی دزفول، بیان کرد: صنعتگران میتوانند بعد از دوره آموزشی با کسب گواهی مهارت
 از تسهیلات موجود نیز برخوردار شوند.

به گزارش خبرگزاری فارس، تهیه و تولید کپو مختص شهرستان دزفول است و کپوبافی در این شهرستان از قدمت بالایی برخورد است.
 بنابراین توجه به نیاز صنعتگران و  رفع موانع پیش روی آنها کمک شایان و قابل توجهی را در روند سرعت اشتغالزایی در حوزه کپوبافی این شهرستان میکند.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول