اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مازندران

رویکرد تبلیغی به روابط عمومی‌ها عنصر اصلی شکاف بین مردم و مسؤولان

فعالیت روابط عمومی‌ها در عصر ارتباطات، فقط به اطلاع‌رسانی و مستندسازی خلاصه نمی‌شود، بلکه تخصص‌گرایی و بهره‌مندی از دانش روز دنیا در حوزه‌های ارتباطات، خلاقیت و مدیریت از شاخص‌های ارزیابی روابط عمومی توانمند و پویا و اثربخش است.

رویکرد تبلیغی به روابط عمومی‌ها عنصر اصلی شکاف بین مردم و مسؤولان

 خبرگزاری فارس مازندران ـ  سرویس فرهنگی|۲۷ اردیبهشت‌ماه در تقویم رسمی کشورمان به نام روز ملّی ارتباطات و روابط عمومی نامگذاری شده است و نامگذاری این روز تنها یک عنوان برای پاسداشت از تلاش‌های عده‌ای هنرمند و بی‌ادعا نیست و توجه به این حوزه در عصر ارتباطات به عنوان یک ضرورت مهم به شمار می‌رود.

با وجود اینکه امروزه شاهده توسعه رشته علوم ارتباطات ارجتماعی و روابط عمومی در دانشگاه‌های کشور هستیم ولی هنوز رویکردها و انتظارات از روابط عمومی‌ها در دستگاه‌های دولتی با شتاب توسعه تکنولوژی در حوزه ارتباطات همگن نیست و باید گفت؛ نگاه سنتی به حوزه روابط عمومی و حداقل انتظارات تبلیغی مهم ترین رویکردی است که این روزها روابط عمومی را در کشور ما به چالش کشیده و این نگاه بیمار باعث در جا زدن‌های روابط عمومی‌ها و باز ماندن از سایر کارکردها و رسالت‌های جدیدی که برای این عنصر محرک در سازمان‌ها و نهادهای دولتی دیده می‌شود، باشد.

 فعالیت‌های روابط عمومی در عصر ارتباطات، فقط به اطلاع‌رسانی و مستندسازی خلاصه نمی‌شود و تخصص‌گرایی و بهره‌مندی از دانش روز دنیا در حوزه‌های ارتباطات و خلاقیت و مدیریت شاخص ارزیابی روابط عمومی توانمند و پویا و اثربخش است.

در کشور ما گاهی دیده می‌شود؛ تخصص‌گرایی در این حوزه از بین رفته است و توجه جدی به این حوزه نمی‌شود و حتی امروزه در برخی نهادها فردی که مورد غضب و بی‌مهری مدیر قرار گیرد و اگر قرار بر تنبیه باشد و محلی برای ادامه فعالیت پیدا نشود وی را به واحد روابط‌عمومی منتقل می‌کنند.

رویکرد تبلیغی به حوزه روابط عمومی‌ها باعث شده است تا بین مردم و مسؤولان شاهد شکاف باشیم و این شکاف از گفتار و کردار مسؤولان و رفتار توجیه‌گرایانه و تبلیغی روابط عمومی‌ها نشات می‌گیرد و شاید به توان به صراحت گفت روابط عمومی‌ها به مدیران خدمت می‌کنند نه به مردم.

هر چقدر از قابلیت‌ها و ظرفیت‌های اثربخش روابط عمومی‌ها برای توسعه و ایجاد ارتباط دو سویه با مردم بهره‌مند شویم و هر چقدر اصل صداقت در این بخش پررنگ‌تر باشد قطعا شاهد ارتقای ارزش‌های سازمانی و همچنین کاهش شکاف بین مردم و مسؤولان و حاشیه‌های جانبی خواهیم بود و همچنین  توجه به رسالت و مسؤولیت‌های اجتماعی هر سازمان ( CRM ) و همچنین جلب اعتماد عمومی مردم و حفظ سرمایه‌های اجتماعی را از مهم‌ترین نقش‌ها و وظایف روابط عمومی کارآمد دانست زیرا توجه به مسؤولیت اجتماعی، مردم‌سالاری و روابط عمومی مردم‌دار از حوزه‌هایی است که مدت‌هاست جایگزین تبلیغات در حوزه روابط عمومی شده و ضمن ایجاد خوشنامی برای سازمان، زمینه‌های جلب اعتماد عمومی را نیز فراهم می‌کند.

یکی از چالش‌های اساسی پیش روی برخی روابط عمومی‌ در ممنوعیت بهره‌مندی و استفاده از شبکه‌ها و رسانه‌های فضای مجازی است که براساس گزارش اعلامی مرکز پژوهشی « بتا » شبکه اجتماعی واتس‌اپ بیش از ۵۰ میلیون کاربر فعال در ایران دارد و رتبه دوم شبکه اجتماعی پرطرفدار برای کاربران ایرانی تلگرام است با حدود ۴۹ میلیون کاربر و در نهایت مقام سوم شبکه‌های اجتماعی به اینستاگرام با ۴۷ میلیون کاربر می‌رسد و عامه مردم برای غنی‌سازی اوقات فراغت خود و همچنین مطالعه و دسترسی به اخبار لحظه‌ای از این فضاها استفاده می‌کنند ولی این ابزار اطلاع‌رسانی برای روابط عمومی‌ها ممنوع است که این مسأله آسیب جدی برای فعالان این بخش است و عرصه‌های اطلاع‌رسانی در این فضاها نیاز به حضور فعال و حرفه‌ای متخصصان روابط عمومی داشته و نباید با نگاه حراستی و بازدارنده به  این بخش نگاه کرد.

 امروزه وظایف و ماموریت‌های روابط عمومی با توجه به توسعه دانش ارتباطات و فناوری اطلاعات پیچیده‌تر و مهم‌تر شده است و توجه به حوزه روابط عمومی می‌تواند برای جامعه هم توسعه بخش باشد و یکی از ارکان‌های مهم بهبود و توسعه ساختار اداری و جلب اعتماد عمومی مردم روابط عمومی‌ها هستند و بی‌توجهی به این عرصه را می‌توان از مهم‌ترین پاشنه‌های آشیل مدیریت برشمرد.

 یکی از عرصه‌های که مدیران همواره مورد ارزیابی عمومی مردم قرار می‌گیرند حوزه ارتباطات و اطلاع‌رسانی و روابط عمومی است که با زندگی و تصمیم‌های مردم برای سرنوشت و آینده‌شان گره خورده و بهره‌مندی از روابط عمومی پویا و متخصص و مسلط به دانش روز می‌تواند زمینه‌های رشد و تعالی هم سازمان و هم مدیر و هم جامعه را رقم بزند.

محمد محتاطی ـ کارشناس علوم ارتباطات اجتماعی 

انتهای پیام/۸۶۰۳۸/ج

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول