اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

رشد چشمگیر شرکت‌های مشترک روسیه و ازبکستان

بر اساس گزارش جدید کمیته آمار دولتی ازبکستان، تعداد شرکت‌ها با مشارکت روسیه در این کشور افزایش یافته است.

رشد چشمگیر شرکت‌های مشترک روسیه و ازبکستان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در تاشکند، بر اساس گزارش جدید کمیته آمار دولتی، تعداد شرکت‌ها با مشارکت روسیه در ازبکستان افزایش یافته است.

بر اساس این گزارش، در ماه آوریل سال 2022 میلادی در قلمرو ازبکستان 103 شرکت با مشارکت روسیه ایجاد شد. این شاخص نسبت به ماه ژانویه 4 برابر و نسبت به ماه مارس تقریباً 2 برابر بیشتر است.

گزارش شده است که در 3 ماه اول (از ژانویه تا آوریل) سال جاری میلادی در ازبکستان 798 شرکت با مشارکت افراد خارجی به ثبت رسیده است. در این میان روسیه با ایجاد 210 شرکت در ازبکستان رتبه اول، ترکیه با 128 شرکت رتبه دوم، چین با 74 شرکت رتبه سوم، قزاقستان با 64 شرکت رتبه چهارم و تاجیکستان با 28 شرکت رتبه پنجم را کسب کردند.

به خصوص، پس از آغاز عملیات ویژه نظامی «مسکو» در اوکراین، تعداد شرکت‌های روسی در این کشور افزایش یافته است. در ماه ژانویه در ازبکستان 23 شرکت جدید روسی به ثبت رسیده بود که تعداد آنان در ماه فوریه به 28، در ماه مارس 56 و در ماه آوریل تعداد آنها به 103 واحد رسید.

گفتنی است، پیشتر چندین بسته تحریمی علیه بلاروس و روسیه اعلام شده بود. این محدودیت‌ها برای کشورهای عضو منطقه آزاد تجاری اوراسیا و جامعه همسود امکانات جدیدی را ایجاد می‌کند. به ویژه، خروج شرکت‌های غربی، محدودیت‌های واردات به روسیه، بازار روسیه را برای تولیدکنندگان کشورهای همسایه باز می‌کند.

علاوه بر این، لغو اجرای تعدادی از پروژه‌های سرمایه‌گذاری و زیرساختی در کشورهای اتحادیه اروپا امکان اجرای چنین پروژه‌هایی در کشورهای پساشوروی را فراهم می‌کند.

روسیه نیز به نوبه خود قصد دارد واردات از کشورهای پساشوروی را به طور قابل ملاحظه‌ای افزایش دهد تا جایگزین واردات از «کشورهای غیردوست» کند. به خصوص، «اولگ نیلوف» رئیس کمیته دومای دولتی روسیه در مسائل کشاورزی پیشتر گفته بود که «مسکو» می‌تواند مواد غذایی «ایروان» را با حداقل قیمت تامین کند و ارمنستان نیز به نوبه خود می‌تواند تولیدات کشاورزی خود را برای صادرات به روسیه افزایش دهد. علاوه بر این، «نیکولای لیوبیموف» فرماندار منطقه ریازان به شرکت‌های قرقیزستانی پیشنهاد کرد که به همراه شرکت‌های روسی مراکز تولیدی ایجاد کنند.

روسیه یکی از بزرگ‌ترین همکاران اقتصادی و بازرگانی ازبکستان است.

مبادلات بازرگانی این دو کشور در سال 2021 میلادی در سطح 7 میلیارد و 517 میلیون دلار قرار گرفته است.

در حال حاضر در ازبکستان بیش از 961 واحد شرکت مشترک با سرمایه‌گذاری روسیه فعالیت می‌کنند. در ازبکستان نمایندگی 64 شرکت روسیه به ثبت رسیده است.

در روسیه نیز بیش از 560 شرکت با شراکت سرمایه‌گذاران ازبکی در زمینه‌های مختلف فعالیت می‌کنند.

روسیه استقلال این کشور را در تاریخ 20 مارس سال 1992 میلادی به رسمیت شناخته و در همین روز بین این دو کشور روابط دیپلماتیک برقرار شده است.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول