اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

ساخت پاسگاه‌های جدید در مرز تاجیکستان و افغانستان با هزینه آمریکا و روسیه

ایالات متحده و روسیه در پس زمینه نگرانی‌های فزاینده امنیتی ناشی از افغانستان با هزینه چند میلیون دلاری مرز تاجیکستان با این کشور را تقویت می‌کنند.

ساخت پاسگاه‌های جدید در مرز تاجیکستان و افغانستان با هزینه آمریکا و روسیه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، ایالات متحده و روسیه در پس زمینه نگرانی‌های فزاینده امنیتی ناشی از افغانستان با هزینه چند میلیون دلاری، مرز تاجیکستان با افغانستان را تقویت می‌کنند.

«جان مارک پامرشایم»، سفیر ایالات متحده در نشست اخیر خود به مناسبت سی امین سالگرد برقراری روابط دیپلماتیک کشورش با تاجیکستان از ساخت پایگاه و پاسگاه مرزی و ارائه پهپادهای شناسایی به تاجیکستان، خبر داد.

بنابر سخنان وی، ساخت پایگاه جدید برای وزارت دفاع تاجیکستان در مرز مشترک با افغانستان و ازبکستان برای 900 نظامی تاجیک و خانواده‌های آنها 30 میلیون دلار و یک پاسگاه مرزی در مرز تاجیکستان با افغانستان 3 میلیون دلار هزینه در بر خواهد داشت.

وی در ادامه با بیان این که ایالات متحده قصد دارد همچنین 7 پاسگاه مرزی را در تاجیکستان تعمیر و بازسازی کند، گفت: در آینده نیز به مرزبانان تاجیک در راستای نوسازی چنین امکاناتی، از جمله مراکز تربیت سگ کمک خواهیم کرد.

همچنین طبق سخنان سفیر آمریکا به زودی توافق‌نامه‌ 20 میلیون دلاری برای فروش پهپادهای «پوما» ایالات متحده به تاجیکستان با هدف تقویت نظارت بر حریم هوایی مناطق مرزی، نهایی خواهد شد.

پامرشایم در بخش دیگری ضمن اشاره به بالگردهای دولت پیشین افغانستان که پس از سقوط کابل به تاجیکستان منتقل شدند، بدون اشاره به تعداد آنها تاکید کرد که آمریکا این تجهیزات را به حکومت طالبان تحویل نمی‌دهد.

گفتنی است که ساخت و ساز پاسگاه و پایگاه مرزی با سرمایه گذاری ایالات متحده در تاجیکستان در حالی صورت می‌گیرد که اخیرا پارلمان تاجیکستان توافق نامه این کشور با روسیه در مورد ارائه کمک بلاعوض 1.1 میلیون دلاری مسکو برای ساخت و ساز پاسگاه مرزی در مرز این کشور با افغانستان را تصویب کرد.

«فیض الدین قهار زاده» وزیر دارایی تاجیکستان هدف از این توافقنامه را تقویت حفاظت از مرزهای دولتی این کشور عنوان و اما از اعلام محل ساخت این پاسگاه مرزی خودداری کرد و گفت که این امر توسط نهادهای مربوطه مشخص می‌شود.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول