اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

لرستان

تولیدی دانش‌بنیان برای خداحافظی با درد آندوسکوپی و کولونوسکوپی/ ایران ششمین کشور صاحب این فناوری می‌شود

طاهره طولابی، مدیرعامل شرکت دانش بنیان پژوهش صنعت تجهیزات پزشکی است که با همکاری چند نفر توانسته کپسول آندوسکوپی و کولونوسکوپی که یک فناوری و نوآوری در عرصه پزشکی است را تولید کند، محصولی که در صورت رسیدن به تولید انبوه می‌تواند ایران را به عنوان ششمین کشور تولید کننده کپسول اندوسکوپی و کولونوسکوپی در دنیا مطرح کند.

تولیدی دانش‌بنیان برای خداحافظی با درد آندوسکوپی و کولونوسکوپی/ ایران ششمین کشور صاحب این فناوری می‌شود

خبرگزاری فارس لرستان_نسرین صفربیرانوند؛ طاهره طولابی ۵۹ سال سن دارد و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی لرستان است، او هدف از تولید این محصول را خدمت به مردم مطرح می‌کند و می‌گوید: ترس بیماران هنگام اندوسکوپی و کولونوسکوپی سبب شد تا به فکر تولید کپسول اندوسکوپی و کولونوسکوپی که تا پیش از این تنها پنج کشور فناوری آن را در اختیار داشتند، بیفتم.

طاهره طولابی معتقد است: تولید انبوه کپسول آندوسکوپی و کولونوسکوپی مزایا و پیامدهای فراوانی دارد، از جمله از بین رفتن درد، پیشگیری و درمان به موقع و در نهایت کاهش هزینه‌های بیماری.

او تاکید می‌کند: حمایت مادی و معنوی از شرکت‌های دانش بنیان و ایده‌های نو هزینه کردن نیست، بلکه سرمایه‌گذاری است، موضوعی که باید مد نظر مسوولان و متولیان قرار بگیرد.

وی از عدم حمایت مسوولان در حوزه سرمایه‌گذاری انتقاد می‌کند و می‌گوید: در همه جای دنیا طرح‌های دانش بنیان و ایده‌های نو مورد توجه و حمایت هستند، اما در کشور ما و به ویژه لرستان شرایط متفاوت است؛ در صورتی که حمایت از طرح‌ها و ایده‌های نو نه تنها کشور را خود کفا می‌کند، بلکه از کاهش هزینه هم جلوگیری می‌کند.   

 

در خصوص حوزه فعالیت‌تان توضیح می‌دهید؟

حوزه فعالیت من، کار در چند رشته و تولید یک محصول با تکنولوژی بالا است. ما روی طراحی و ساخت کپسول اندوسکوپی کار می‌کنیم.

همانطور که می‌دانید بیماری‌های گوارشی در دنیا، کشور و استان ما رو به افزایش است. همین امر سبب شده دنیا به سمت و سوی استفاده از روش‌های غیرتهاجمی و بدون درد برای تشخیص و غربال‌گری بیماری‌ها پیش برود و تجهیزات و محصولاتی را در این راستا تولید کند.

جمعیت دنیا رو به سالمندی است و نیاز است که غربالگری برای تشخیص، پیشگیری از بیماری، جلوگیری از اختلالات و ناتوانی و درنهایت جلوگیری از مرگ و میر انجام شود، یکی از روش‌های تشخیص بیماری‌های گوارشی اندوسکوپی و کولونوسکوپی است که روش رایجی در دنیا است.

اما اکنون شاهد یک فناوری جدید به نام کپسول اندوسکوپی و کولونوسکوپی هستیم که با مصرف آن توسط بیمار عکس‌برداری روده‌ها انجام می‌شود. یک گیرنده که طراحی و ساخت آن را هم خودمان انجام داده‌ایم روی شکم بیمار قرار داده و عکس‌ها و تصاویر را پس از دریافت روی کامپیوتر مورد تفسیر قرار می‌گیرد تا وضع سیستم گوارشی بیمار را مشخص کند.

کپسول آندوسکوپی و کولونوسکوپی همه کارهای رایج به جز تکه برداری را انجام می‌دهد، در واقع این کپسول توانایی تصویر برداری را از کلیه روده‌ها به ویژه روده باریک دارد، چون آندوسکوپی‌هایی که رایج هستند نمی‌توانند در روده باریک اطلاعات دقیقی را به ما بدهند.

چطور شد به فکر تولید این کپسول افتادید؟

خب من می‌دیدم که بیماران از آندوسکوپی و کولونوسکوپی می‌ترسند و حتی بسیاری به دلیل ترس مراجعه نمی‌کردند و همین خود منجر به پیشرفت بیماری‌های گوارشی می‌شد بنابراین با توجه به مطالعه و تحقیقاتی که از قبل انجام داده بودم به این فکر افتادم، هدفم این بود به مردم خدمتی بکنم از طرفی بار بیماری، عوارض و مالی را کاهش دهیم.

کار را تا کجا پیش برده‌اید، آیا به تولید انبوه رسیده‌اید؟

ما فعلا در مرحله قبل از تولید انبوه و قبل از پروانه تولید هستیم یک سری کارهای اولیه را انجام دادیم ، یعنی تست حیوانی آن مثبت بوده، تصاویر را از از روده سگ گرفته‌ایم، اما روی انسان هنوز انجام ندادیم، چون یک سری هزینه نیاز دارد که نتوانستیم تامین کنیم.

یعنی نیاز به تسهیلات دارید؟

بله، تا این مرحله از جیب خودمان خرج کردیم، اما برای ادامه  نیاز به سرمایه داریم که در حال پیگیری هستیم تا به صورت وام دریافت کنیم، چون این طرح تکنولوژی بالایی نیاز دارد در واقع ورود به یک فناوری جدید در کشور است.

 

یعنی برای اولین بار است که این طرح در کشور انجام شده ؟

 بله، همانطور که گفتم  اولین بار در کشور است که این ایده اجرایی می‌شود، ۵ شرکت در دنیا به این فناوری دست پیدا کرده‌اند یعنی ایران در صورت تولید انبوه ششمین کشور در دنیا است که به این فناوری دسترسی پیدا می‌کند.

از چه سالی شروع کردید؟

ما از سال ۹۵ شروع کردیم و شرکت در سال ۹۶ تاسیس شد، منتهی اواخر ۹۷ طرح و ایده را به این مرحله رساندیم، این طرح جزو طرح‌های کلان ملی معاونت علمی رییس جمهوری است.

توان تولید انبوه را دارید؟

بله، همانطور که گفتم، تست حیوانی آن مثبت بوده، ما دانش فنی را داریم و از این نظر با مشکلی مواجه نیستیم ، اما برای ادامه کار نیاز به سرمایه داریم.

چقدر نیاز دارید تا به تولید انبوه برسید؟

طبق برآوردی که انجام دادهایم ،‌حدود ۶ میلیارد تومان اما پروانه تولید را بگیریم،‌ با صرفه جویی با ۳ میلیارد تومان هم می‌شود انجام داد، چون برای تولید انسانی باید یک سری دستگاه‌ را تهیه کنیم. 

حمایت از این طرح و ایده چگونه بوده است؟

ببینید، یک مقدار نیاز است که نسبت به هسته‌های فناوری و افرادی که ایده‌های نو و خلاقانه ،‌توجه و کمک بیشتری انجام شود، در دنیا برای همین طرح بودجه قرار می‌دهند، اما اینجا باید از جیب خودمان میلیاردی هزینه کنیم، نمی‌گویم هیچ حمایتی صورت نگرفته به عنوان مثال دانشگاه برای تحقیقات مبلغی را به عنوان تسهیلات پرداخت کرده ،‌اما خیلی حمایت‌ها ملموس نیست، بازدید می‌شود، صحبت می‌شود،‌ اما تاثیر گذار نیست.

روال اداری واقعا سخت است، قوانین دست و پاگیر است، درحالیکه از ایده‌های نو باید استقبال کنند و سرمایه مورد نیاز در شرکت‌های دانش بنیان را تامین کنند.

نکته‌ای که باید مورد توجه مسوولان قرار بگیرد، این است که حمایت از شرکت‌های دانش بنیان هزینه نیست، بلکه سرمایه‌گذاری است. زیرا ما به خودکفایی می‌رسیم. از طرفی اجرای موفق طرحی مانند طرح ما ،‌سلامت جامعه را افزایش می‌دهد و این خود ارتقاء سطح زندگی و کاهش هزینه درمان را به دنبال دارد.

از ظرفیت بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری استفاده نکرده‌اید؟

سرمایه گذاران  بخش خصوصی بیشتر دیدشان تجاری است و دنبال سود هستند، درحالیکه این طرح باید به‌گونه‌ای پیش برود که ارزش فنی آن پایین نیاید، خیلی از صندوق‌ها و سرمایه‌گذاران ورود کردند، اما قوانین آنها دست و پاگیر است و به جای اینکه تشویق کنند بیشتر آدم را  می‌ترسانند.

از مزایای این محصول بگویید.

اولا که با تولید آن ششمین کشور در دنیا هستیم که به  فناوری نو دست پیدا کرده‌ایم، نکته دوم اینکه یک روش راحت است که رضایت بیماران را به دنبال دارد، چون بیمار مانند آندوسکوپی و به ویژه کولونوسکوپی دردی را تجربه نمی‌کند.

موضوع دیگر اینکه، در بحث غربالگری خیلی کمک می‌کند، مصرف این کپسول توسط افراد بالای ۵۰ سال می‌توانند به تشخیص بیماری، پیشگیری، درمان به موقع، جلوگیری از ناتوانی و اختلالات و در نهایت از هزینه‌های درمان جلوگیری کند، نکته دیگر اینکه استفاده از این روش از بیماری‌های عفونی هم جلوگیری می‌کند، از طرفی تولید این محصول از خروج ارز از کشور جلوگیری می‌کند و هزینه بیمار را هم کاهش می‌دهد.

در صورت تولید امکان صادرات هم وجود دارد؟

بله، می‌توانیم به کشورهای منطقه صادر کنیم ،‌چون همه اجزا شامل کپسول، گیرنده و نرم افزار که در واقع یک ست است را خودمان تولید می‌کنیم، از طرفی با نمونه‌‌های مشابه خارجی برابری می‌کند و از کیفیت بالایی برخوردار است.

انتهای پیام/282

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول