به گزارش خبرگزاری فارس، حسن عسکری در همایش تجلیل از فعلان حوزه سلامت با اشاره به تاثیرات آموزش و پرورش در نهادینه کردن فرهنگ سلامت اظهار کرد: امروز آموزش و پرورش به عنوان یکی از نهاهای تاثیرگذار در نهادینه کردن فرهنگ سلامت جامعه مورد توجه قرار گرفته در این راستا گسترش و ایجاد فضاهای ورزشی در کنار فضای آموزشی با هدف ایجاد تحرک و ورزش در دانش آموزان مورد توجه مسولان قرار گرفته است.
وی با اشاره به اینکه دانشآموزان به عنوان سفیران سلامت نقش تاثیرگذاری در جامعه دارند گفت: سفیران سلامت میتوانند به ارتقا سلامت جامعه کمک کنند.
فرماندار سنندج به نظریه های علم جامعه شناسی اشاره کرد و گفت: از دیدگاه جامعه شناسی هر فردی در برابر هم نوعان خود مسولیت دارد و انجام مسولیت اجتماعی موجب رشد و بالندگی جامعه میشود.
به گفته وی، دانشآموزان باید بدانند که رفتارهای روزانه آنها در ارتباطات اجتماعی و در مقابل دیگران تبعات مثبت یا منفی بدنبال دارد.
وی یادآورشد: اگر فردی بهداشت فردی را رعایت نکند این بیتفاوتی می تواند سلامت عمومی جامعه را تهدید کند.
سفیران سلامت پیام آور خود مراقبتی هستند
افشین خوشگوار معاون تربیت بدنی آموزش و پرورش هم در این همایش اظهار کرد: اجرای طرح سفیران سلامت را از طرح های مهم حوزه سلامت در آموزش و پرورش دانست.
وی تصریح کرد: سلامت میتوانند پیامآور خودمراقبتی و انتقال دهنده مفاهیم بهداشت فردی در جامعه باشند.
خوشگوار با بیان اینکه آموزش و پرورش گستردهترین نهاد حاکمیتی دانست و افزود: از آنجا که این نهاد بیشترین ارتباط را با جامعه و افکار عمومی دارد بهترین ظرفیت برای نهادینه کردن فرهنگ سلامت در جامعه است.
وی با بیان اینکه بخش بهداشت و سلامت جامعه از بخشهای تاثیرگذار جامعه است تصریح کرد: ارتقای سطح سلامت دانشآموزان از اهداف مهم آموزش و پرورش است.
وی نهادینه کردن فرهنگ خودمراقبتی و ارتقا سواد سلامت دانش آموزان در مقابل بیماریهای واگیر و غیرواگیر را از طرحهای مهم حوزه سلامت آموزش و پرورش عنوان کرد و افزود: در بحث خود مراقبتی مفاهیم بهداشت فردی و اجتماعی، سبک زندگی سالم مبتنی بر تغذیه سالم، ورزش و تحرک بدنی و دوری از استرس به دانش آموزان آموزش داده می شود.
وی اجرای طرح سفیران سلامت را از طرح های مهمآموزش و پرورش دانست و گفت: در این طرح دانش آموزان به عنوان سفیران سلامت مفاهیم بهداشت فردی و اجتماعی را از طریق مراقبین سلامت فرامی گیرند و آنها نیز به دانشآموزان و همسالان خود انتقال میدهند.
به گفته وی، در راستای اجرای این طرح ۱۰ درصد دانشآموزان علاقمند به حوزه بهداشت شناسایی و از سوی مراقبین سلامت مورد آموزش قرار میگیرند و آنها نیز در طول سال تحصیلی مفاهیم سلامت را به هم سن و سالان خود آموزش میدهند.
وی تعداد سفیران سلامت در استان کردستان را ۱۴۱ هزار و ۵۰۰ نفر ذکر کرد و افزود: هم اکنون ۵۰ درصد مدارس استان با کمبود ۲۰۰ نفر مراقبین سلامت مواجه هستند.
وی مقوله سلامت و بهداشت را از مباحث مهم آموزش و پرورش و یکی از اسناد تحول بنیادین آموزش و پرورش عنوان کرد و تصریح کرد: در دوران کرونا همه آحاد جامعه تاثیرات سلامت و ضرورت توجه به حوزه سلامت را درک کردند و در طول این ۲ سال مراقبین سلامت خدمات ارزشمندی به جامعه ارایه کردند.
هم اکنون ۳۲۰ هزار دانش آموز در چهار هزار و ۲۱۱ مدرسه استان مشغول به تحصیل اند و ۲۴ هزار فرهنگی در آموزش و پرورش فعالیت دارند.
نهادینه کردن سلامت در جامعه باید در اولویت قرار گیرد
یوسفی رییس مرکز بهداشت سنندج گفت: نهادینه کردن سلامت در جامعه باید در اولویت قرار گیرد و تحقق این مهم نیازمند مشارکت مردم در جامعه است.
وی افزود: مرکز بهداشت و نهادهای بهداشتی تنها مسول توسعه فرهنگ سلامت در جامعه نیستند بلکه همه افراد جامعه و همه نهادها به نوعی در رشد فرهنگ سلامت در جامعه مسولند.
وی با بیان اینکه سلامت جسمی تنها مربوط به بعد جسمی افراد نمی شود اظهارکرد: فرد سالم کسی است که افزون بر برخورداری از سلامت جسمی از سلامت روانی، اجتماعی و معنوی نیز برخوردار باشد.
وی با اشاره به اپیدمی کرونا از اواخر سال ۹۸ در جهان و ایران ، کنترل و مهار این بیماری آزمون و مصداق بارزی از همکاری و مشارکت تمام بخش های جامعه دانست.
وی ضمن تقدیر از تمام نهادهایی که از سیستم بهداشتی و درمانی استان حمایت کرد گفت: تمام ادارات استان حمایت ویژه ای از حوزه بهداشت و درمان ارایه کردند.
وی همچنین به تاثیرات محیط بر سلامت انسان اشاره کرد و اظهارکرد: جفا در محیط زیست تهدید جدی برای سلامت محسوب می شود.
وی امنیت غذایی و تامین آب سالم و بهداشتی از نیازهای اولیه هر فرد دانست و گفت: در این راستا تامین آب و غذای سالم و نیز حفظ این میراث ارزشمند برای نسل های آتی نیازمند حفاظت و توجه به محیط زیست است.
وی با اشاره به آلودگی هوا و ریزگردها و مرگ سالانه ۹ نفر به دلیل آلودگی هوا تصریح کرد: مقابله با معضل آلودگی هوا نیازمند مشارکت های بین المللی است.
وی با اشاره به تاریخچه و اهداف بهداشت جهانی گفت: سال ۱۹۴۸ اولین مجمع جهانی بهداشت تشکیل شد اما سال ۱۹۷۷ مجمع دیگری در سازمان تشکیل شد و اهداف جهانی حول محور« سلامت برای همه» تا سال ۲۰۰۰ تدوین کرد و هدف از این شعار توزیع عادلانه امکانات بهداشتی در جهان برای تمام جهان بوده است.
وی یادآورشد: پس از آن اهداف توسعه هزاره و هشت آرمان مشترک ( ازبین بردن فقر، کاهش مرگ کودکان و مادران، برابری جنسیتی، دسترسی همگانی به آموزش ، مبارزه با ایدز، مالاریا، بیماری سل، مشارکت جامعه جهانی در توسعه) میان کشورها تدوین شد و قرار شد تا سال ۲۰۱۵ همه کشورها به این اهداف برسند.
وی یادآورشد: تا سال ۲۰۱۲ این اهداف بررسی شد و اهداف دیگری تحت عنوان توسعه پایدار و ۱۷ هدف کلی دیگر تدوین شد.
انتهای پیام/۲۳۳۰/۸۵