اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  سیستان و بلوچستان

لزوم توجه به نقش سازمان‌های مردم نهاد در مدیریت حوادث و بلایا

توجه به نقش مسؤولان، مردم و سازمان‌های مردم نهاد در مدیریت حوادث و بلایا تاکیدی بر جامعه محور بودن مدیریت بحران و لزوم تقویت توان جوامع قبل حین و بعد از بحران است.

لزوم توجه به نقش سازمان‌های مردم نهاد در مدیریت حوادث و بلایا

به گزارش خبرگزاری فارس از زاهدان، هفته سلامت آغاز شده و یکی از روزهای آن با عنوان نقش مردم، مسئولان و سمن‌ها در مدیریت حوادث و بلایا نامگذاری شده است.

یکی از چالش های مدیریت حوادث و بلایا عدم توجه به این گروه های کلیدی در آمادگی و پاسخ به حوادث و بلایا است، بدون شک نامگذاری این روز و توجه به نقش مسئولین، مردم و سازمان های مردم نهاد در مدیریت حوادث و بلایا تاکیدی بر جامعه محوربودن مدیریت بحران و لزوم تقویت توان جوامع با آموزش های صحیح و گسترده و استفاده از ظرفیت کنشگران محلی قبل حین و بعد از  بحران می باشد.

آسیه امین افشار کارشناس مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی و ستاد بحران دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در این زمینه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در زاهدان اظهار کرد: مشارکت جامعه یکی از مباحث مطرح در مدیریت بحران است،  مشارکت جامعه در واقع سهیم شدن مردم در تمامی فرایندهای چرخه مدیریت بحران است روندی که در طی آن مردمی که در معرض خطر یا متاثر از بلایا هستند بصورت خودجوش یا هدایت شده در فرایندهای مربوط به تصمیم گیری، برنامه ریزی و اجرا شرکت می کنند و به تنهایی یا به کمک سازمان های دولتی و غیردولتی سعی در پیشگیری از بحران و یا در صورت وقوع بحران باز گرداندن جامعه به شرایط قبل بحران دارند.

 

کارشناس مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی و ستاد بحران دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: حوادث و بلایای طبیعی و انسان ساخت به هر دلیلی رخ بدهد تهدید جدی برای حیات، توسعه و تکامل جوامع است این مخاطرات میتوانند سلامت انسان ها و اموال دارایی ها و محیط زندگی را تخریب کند اما ضروری هست که قبل از قرارگرفتن در وضعیت بحرانی سازمان ها و مردم آمادگی لازم برای مواجهه و ارائه پاسخ مناسب به حوادث و بلایا برخوردار باشند.

وی ادامه داد: مشارکت مردم از اجزای ضروری در مدیریت بلایا است. جلب مشارکت مردم از ارکان اصلی کاهش خسارت های جانی و مالی حاصل از بلایا است از این رو مشارکت مردم در قبل حین و بعد از بحران ضروری است .

افشار گفت: با اقداماتی ساده همچون جلب مشارکت مردم بمنظور آموزش و توانمندسازی هدفمند خانوارها در خصوص راهکارهای کاهش آسیب پذیری غیر سازه ای قبل از وقوع حادثه شامل حذف یک شی دکوری غیر ضروری ، قرار دادن اشیاء سنگین و خطرناک در طبقات پایینی کابینت ها، برداشتن تخت بچه از کنار یک شیشه بزرگ ، نصب قفل به درب کابینت نصب سامانه های هشدار اولیه مانند نصب هشدار دهنده های دود آتش در منزل، در بین عموم مردم بطور مستمر و پیوسته، آشنایی اعضای خانواده با شماره تماس های اضطراری و قرار دادن لیست آنها کنار تلفن منزل و ... می توان از وقوع آسیب های جدی در صورت بروز حادثه جلوگیری کرد.

کارشناس مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی و ستاد بحران دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: علاوه بر این کافی نبودن نیروهای امدادی آموزش دیده در ساعات اولیه پس از وقوع حوادثی از جمله زلزله و از طرف دیگر حضور افراد آموزش ندیده در منطقه و شرکت در عملیات جست و جو و نجات، باعث آسیب دیدگی بیشتر مصدومین  می شود که در صورتی که سازمان های دخیل در امر امدادرسانی قبل از وقوع حادثه در جهت توانمندسازی مردم برای همکاری آنها در شناسایی آسیب دیدگان در محله و شیوه امدادرسانی صحیح و پیدا کردن راهی برای دستیابی به خدمات درمانی مورد نیاز مصدومین اقدام کرده باشند در زمان وقوع حادثه می توان از ظرفیت مردمی آموزش دیده جهت تسریع در خدمت رسانی استفاده کرد.

وی ادامه داد: سازمان های دخیل در ارائه خدمات در حوادث و بلایا نیز باید در توزیع نیروی انسانی وسعت و جمعیت و خطرات تهدید کننده منطقه را مد نظر قرار بدهند، و همچنین قبل از وقوع حادثه برنامه پاسخ تدوین کنند و شرح وظایف افراد دخیل در ارائه خدمت مشخص نمایند و تمرین و مانورهای دوره ای را قبل از وقوع حادثه بمنظور اطمینان از آمادگی برای مواجهه با حوادث و بلایا انجام بدهند.

 

افشار در ادامه به نقش پررنگ و موثر سمن ها در پاسخ به حوادث و بلایا اشاره کرد و گفت: سمن ها بازوان پرتوان مردمی هستند که میتوانند در شرایط دشوار به یاری دولت و نهادهای رسمی آمده و از شدت آلام اجتماعی بکاهند، سازمان های مردم نهاد قبل، حین و بعد از بحران در مراحل مختلفی همچون نجات و تخلیه‌ مجروحان، تغذیه، بهداشت، درمان و اسکان آسیب‌دیدگان و همچنین حمایت‌های روانی و آموزش شهروندان و... می توانند با سازمان های امدادی همکاری  داشته باشند.

کارشناس مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی و ستاد بحران دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: بر اساس همین تجربیات ﻧﻈﺎﻡ ﺳﻼﻣﺖ به عنوان ﻣﺘﻮﻟﻲ ﺍﺻﻠﻲ تامین، ﺣﻔﻆ ﻭ ﺍﺭﺗﻘﺎی ﺳﻼﻣﺖ ﺟﺎﻣﻌﻪ ﻃﻲ ﺳﺎل هاﻱ ﺍﺧﻴﺮ، ﺗﻮﺟﻪ ﻭﻳﮋﻩ ﺍﻱ ﺑﻪ پیشگیری ﻭ ﺁﻣﺎﺩﮔﻲ ﺩﺭ ﺑﺮﺍﺑﺮ ﻣﺨﺎﻃﺮﺍﺕ ﻃﺒﻴﻌﻲ ﺑﺎ ﺗأﻛﻴﺪ ﺑﺮ ﻧﻘﺶ ﻣﺤﻮﺭﻱ ﻣﺮﺩﻡ کرده و با توجه به اینکه سازمان های مردم نهاد (سمن ها) ظرفیت های بسیار بالایی در سطح محله ها دارند، ضرورت دارد از این ظرفیت ها در راستای افزایش آمادگی جامعه در برابر بحران ها، آموزش به مردم و نیز استفاده از توان و امکانات آنان در زمان استفاده شود. 

وی بیان کرد:  لازمه ارائه خدمات مطلوب سلامت با مشارکت مردم، سازمان های مردم نهاد و مسئولین، هماهنگی، همکاری و همیاری تمامی بخش های جامعه، شرکای سلامت و وحدت رویه مدیران در سازمان های مختلف قبل، حین و بعد از بحران است، هماهنگی و همیاری در ارائه خدمات سلامت، منجر به پیشگیری از موازی کاری، حفظ منابع و موفقیت در برون رفت از بحران ها می‌شود.

انتهای پیام/3139

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول