اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان شمالی

پیش‌بینی تولید ۱۶۵ هزار تُن گندم و جو از اراضی خراسان‌شمالی

سرپرست سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی گفت: پیش بینی می‌شود امسال گندم‌کاران استان ۱۶۵ هزار تن محصول تولید کنند که تولید گندم نسبت به پارسال ۱۰ درصد افزایش داشته باشد.

پیش‌بینی تولید ۱۶۵ هزار تُن گندم و جو از اراضی خراسان‌شمالی

به گزارش خبرگزاری فارس از بجنورد، صبح امروز محمد محمدزاده، سرپرست سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی در گفت‌وگو با رسانه‌ها اظهارکرد: این استان ۳۴۴ هزار هکتار عرصه کشاورزی دارد که از این سطح ۳۰۰ هزار هکتار را اراضی زراعی و مابقی را باغ تشکیل می دهد که حدود ۸۰ هزار بهره بردار بخش کشاورزی محسوب می شود.

وی گفت: کشاورزان این استان امسال در سطح ۴۷ هزار هکتار اراضی گندم آبی، ۹۴ هزار هکتار گندم دیم، ۲۶ هزار و ۵۰۰ هکتار جو آبی و ۲۳ هزار و ۲۰۰ هکتار جو دیم کشت کرده اند.

سرپرست سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی افزود: پیش بینی می‌شود امسال گندم‌کاران استان ۱۶۵ هزار تن محصول تولید کنند که تولید گندم نسبت به پارسال ۱۰ درصد افزایش داشته باشد و همچنین خرید گندم نیز در این بازه زمانی ۱۳۰ درصد افزایش خواهد یافت.

محمدزاده با اشاره به اینکه در کشت پاییزه گندم، جو و کلزا،کشاورزان از سطح سبز آن نگران بودند و بارش های بهاری تا حدودی به آن جان داد و چند نوبت‌آبیاری را جبران کرد، ادامه داد: طبق پیش بینی هواشناسی بارندگی در اردیبهشت ماه مناسب خواهد بود که باعث افزایش عملکرد ۳۰ تا ۴۰ درصد اراضی دیم می شود.

وی بیان داشت: وضعیت دمای هوا بعد از این بارش ها نیز بر عملکرد محصول تاثیرگذار خواهد بود و اگر شرایط خشکی پیش نیاید و همچنین فاصله زمانی کمتری تا برداشت محصول باشد کشاورزان محصول بیشتری تولید خواهند کرد.

این مقام مسئول میانگین عملکرد گندم در اراضی آبی و اراضی دیم را در سال جاری به ترتیب ۳.۵ تن و یک تن عنوان کرد و افزود: در برخی از اراضی که دارای منابع‌ آبی پایدار است پنج تا ۶ تن گندم تولید می شود اما میزان عملکرد در اراضی نیمه آبی کاهش خواهد یافت چرا که به میزان بارندگی بستگی دارد.

سرپرست سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی گفت: اما وضعیت تولید در اراضی دیم در برخی از نقاط استان پایین است و پیش بیینی می شود در هر یک هکتار حدود ۳۵۰ کیلوگرم برداشت شود چرا که به علت کمبود بارندگی رشد محصول عقب است.

وی افزود: با توجه به افزایش قیمت در سال جاری انتظار است که کشاورزان گندم بیشتری تحویل مراکز دولی بدهند اما به دلیل اینکه کشاورزی در این خطه خرده مالک است بخشی از این تولیدات به مصرف خود خانوار می رسد و همچنین هزینه های تولید نیز افزایش یافته است.

انتهای پیام/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول