اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان جنوبی

اصلاح نظام پرداخت یارانه‌ها و بهینه سازی آن در اولویت باشد/ مردم دولت را در اجرای طرح همراهی کنند

کارشناس مسائل سیاسی گفت: اصلاح نظام پرداخت یارانه ها و بهینه سازی آن باید در اولویت باشد که وقوع تحولات جهانی و منطقه‌ای، این اصلاح را ضروری‌تر کرده است.

اصلاح نظام پرداخت یارانه‌ها و بهینه سازی آن در اولویت باشد/ مردم دولت را در اجرای طرح همراهی کنند

مهدی چاپاری، کارشناس مسائل اقتصادی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بیرجند، در ارتباط با حذف ارز ترجیحی، اظهار داشت: ارز ترجیحی یا همان ارز ۴۲۰۰ تومانی از ابتکارات بود که در دولت «روحانی» ایجاد شد که البته بنا به اظهار نظر جمع کثیری از کارشناسان اقتصادی و صاحب‌نظران در زمینه امور اقتصادی به مرور تبدیل به یک زخم اقتصادی شد.

وی ادامه داد: بدین نحو که قرار بود با تخصیص این ارز به واردات کالاهای اساسی شاهد ثبات در قیمت کالاهای اساسی و نهاده‌های دامی باشیم که به مرور زمان مشخص شد نه تنها ثباتی در قیمت کالاهای اساسی به وجود نیامد بلکه با استفاده از خلهای قانونی عده‌ای ضمن دریافت ارز نه تنها کالایی وارد نکردند بلکه تمام ارزهای ترجیحی را نیز وارد بازار آزاد کشور کرده و باعث جهش قیمت ارز در بازار داخلی شدند.

کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به اینکه این امر باعث جهش قیمت‌ها در کالاهای اساسی و نهاده‌های دامی نیز شد، افزود: در اواخر دولت روحانی پس از آنکه نهادههای امنیتی جمع کثیری از مفسدین اقتصادی که از طریق تخصیص ارز ۴۲۰۰ ثروت بادآورده را به جیب زده بودند، شناسایی و جهت محاکمه به قوه قضاییه سپرده شدند و بر همگان واضح شد که نحوه تخصیص ارز ترجیحی کاملاً اشتباه بوده و عملاً سهم یارانه ملت به جیب تعداد انگشت شماری واریز شده است.

چاپاری یادآور شد: روی دیگر این سکه نیز این بود که بخش مهمی از ذخایر ارزی کشور در راستای این نوع تخصیص بی‌حساب و کتاب ارز، خالی شد به گونه‌ای که دیگر اصول‌گرا و اصلاح‌طلب در مناظرات انتخاباتی سیزدهمین دوره ریاست جمهوری یکصدا حرف از حذف یا اصلاح نحوه تخصیص ارز مذکور را  فریاد زدند.

زخم اقتصاد ایران نیازمند اصلاح نظام پرداخت یارانه‌ها است

وی با بیان اینکه این نحوه غیرصحیح و غیرکارشناسانه تخصیص ارز هم‌اکنون به زخمی کاری در اقتصاد ایران تبدیل شده و دو راه حل در مقابل دولتمردان قرار داده است، گفت: اگر این زخم به حال خود رها شود، اقتصاد ایران را روز به روز ضعیف‌تر خواهد کرد و اگر اصلاح شود نیز شوک‌هایی به اقتصاد ایران وارد خواهد ساخت، در واقع زخم اقتصاد ایران نیازمند اصلاح نظام پرداخت یارانه ها است.

اصلاح نظام پرداخت یارانه‌ها گام به گام و تدریجی خواهد بود

کارشناس مسائل اقتصادی ادامه داد: در مجموع تمام کارشناسان و صاحب‌نظران به این نتیجه رسیده‌اند که اقتصاد ایران را به تیغ اصلاح بسپارند که البته آقای «رئیسی» در صحبت‌های خود در جمع نمایندگان بخش خصوصی اعلام کرد ارز ترجیحی حذف نخواهد شد یا بهتر است بگوییم لااقل در کوتاه‌مدت حذف نخواهد شد بلکه اصلاح و در نحوه تخصیص تجدید نظر خواهد شد.

چاپاری با اشاره به اینکه اجرای این طرح به طور قطع باعث می‌شود یارانه کالاهای اساسی مستقیم به دست مصرف‌کننده نهایی که مردم هستند برسد و دست دلالان و واسطه‌ها از این میان قطع شود، بیان داشت: گرچه ممکن است شوک قیمتی نیز در بازار به‌وجود بیاورد که این موضوع ناگزیر خواهد بود و تلاش دولت مردان باید بدین سمت برود که تکانه‌های بازار را کنترل کرده که به طور حتم برای این موضوع نیز برنامه‌ای دارند.

یارانه کالاهای اساسی به مردم داده می‌شود

وی با بیان اینکه در این طرح تلاش شده که یارانه کالاهای اساسی مستقیم به دست مصرف‌کننده برسد، تصریح کرد: به عنوان مثال اکنون که بحث نان و آرد و ماکارونی مطرح بوده خوب است بدانیم دولت سالانه مبلغ بسیار بالایی برای یارانه آرد پرداخت می‌کند و میزان یارانه پرداختی برای آرد در کشور ما در مقایسه با دیگر کشورهای جهان، بالاترین مبلغ است.

هدف دولت از حذف یارانه آرد چیست؟

کارشناس مسائل اقتصادی اضافه کرد: هدف دولت از حذف یارانه آرد، انتقال یارانه ارزی از ابتدای زنجیره به انتهای زنجیره که مردم و مصرف‌کننده نهایی بوده است.

چاپاری با اشاره به اینکه این تصمیم کارشناسی دولت بوده که طبق این طرح یارانه جدیدی به مردم اعطا می‌شود، افزود: در صورت همراهی مردم و اجرای صحیح طرح حتماً اثرات و برکات مثبت آن را در اقتصاد و همچنین در معیشت مردم دیده خواهد شد.

اصلاح نظام پرداخت یارانه‌ها و بهینه سازی آن در اولویت باشد

وی متذکر شد: اولین موضوع جنگ روسیه و اوکراین بوده، این دو کشور تقریباً ۴۰ درصد غلات دنیا و بیش‌ از نصف روغن خوراکی جهان را تولید می‌کردند که با این جنگ، عرضه غلات و روغن از سوی این دو کشور به شدت کاهش یافته و این امر سبب شده که ۴۰ درصد تجارت گندم و روغن، قفل و در نتیجه آن افزایش بی‌سابقه قیمت روغن و گندم در همه جهان است.

کارشناس اقتصادی ادامه داد: این گرانی جهانی به ایران هم رسیده و دولت تصمیم گرفت اصلاح ارز ۴۲۰۰ تومانی را به پایان ماه رمضان بیندازد که دولت از ۱۲ اردیبهشت‌ماه امسال یارانه آرد صنف و صنعت را حذف کرد که طبیعی بود اجرای آن به بعد از ماه رمضان می‌افتاد و عید فطر افزایش قیمت‌ها اعمال شده است.

اصلاح یارانه‌های ارز ۴۲۰۰ تومانی در قانون بودجه آمده و مجلس آن را به دولت تکلیف کرده و  دولت هم باید اجرا کند

 

چاپاری بیان داشت: از طرف دیگر اصلاح یارانه‌های ارز ۴۲۰۰ تومانی در قانون بودجه آمده و مجلس آن را به دولت تکلیف کرده و  دولت هم باید اجرا کند که در این زمینه چند اصلاح باید انجام گیرد که شامل دارو، نان، نهاده‌های مرغ، روغن و لبنیات می‌شود.

وی تصریح کرد: اولین و آسان‌ترین بخش از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی مربوط به ۲ میلیارد دلار دارو بوده چون سیستم بیمه‌ای تقریباً کاملی در کشور وجود داشته و به راحتی می‌توان یارانه را به بیمه‌ها منتقل تا همه بیماران با توجه به بیمه‌ای که دارند به طور هوشمند از یارانه دارو بهره‌مند شوند.

قیمت نان برای مردم تغییر نمی‌کند

کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به اینکه مزیت قابل ذکر این طرح توجه کامل به انتهای زنجیره یعنی مردم است، گفت: به عنوان مثال دولت تضمین کرده گرچه یارانه آرد دستخوش تغییر می‌شود اما قیمت نان در نانوایی‌ها به هیچ عنوان افزایش نداشته بلکه ممکن است تا ده درصد نیز کاهش یابد.

چاپاری ادامه داد: هر طرحی که در آن به مردم که انتهای زنجیره تولید و توزیع و مصرف هستند توجه شود، مورد اقبال خود مردم نیز خواهد بود.

بهترین زمان برای اجرای طرح تحول اقتصادی

وی با بیان اینکه عده‌ای معتقدند وضعیت اقتصادی کشور حالت شکننده دارد و زمان مناسبی برای اجرای این طرح و اصلاح اقتصاد ایران نبود که باید گفت اقتصاد مقوله‌ای چند وجهی بوده و اصولاً اصلاح ساختارها در اقتصادهایی رخ می دهد که بیمار هستند و کشورهایی که هم‌اکنون اقتصادهای قوی دارند نیز در گذشته و شاید در بحبوحه مشکلات اقدام به این اصلاح ساختار نموده‌اند، بیان داشت: به نظر می‌رسد بهترین زمان برای اجرای طرح همین زمان بوده و چون دولت در ابتدای راه می‌باشد امکان کنترل و رفع نقص‌های طرح موجود در ادامه راه برای دولت مردان وجود دارد.

کارشناس مسائل اقتصادی یادآور شد: دولتمردان قبل از اجرای هرگونه طرح و یا اقدامی در اقتصاد حتماً همانطور که مورد تأکید مقام معظم رهبری بوده باید موضوع را مستقیم و رودررو با مردم مطرح و آن‌ها را نسبت به اقدامات خود توجیه کنند تا مانند موضوع افزایش قیمت بنزین که به صورت ناگهانی مردم را در مقابل کار انجام شده قرار دادند نباشد.

چاپاری با بیان اینکه برای رهایی اقتصاد ایران از مشکلات عدیده‌ای که طی سالیان سال بر آن تحمیل شده چاره جز اصلاح ساختار و روش‌ها وجود ندارد و این نیاز به همراهی و همدلی تمام مردم با دولت دارد، خاطرنشان کرد: به طور قطع اگر همراهی از ناحیه مردم نباشد بهترین طرح‌ها نیز راه به جایی نخواهد برد پس از همگان تقاضا دارم به دولت که با رأی و نظر قاطبه ملت زمام امور را به دست گرفته اعتماد کرده و اجازه دهند تا تلاش‌های خود را در جهت رفع مشکلات مردم مصروف نمایند.

انتهای پیام/۶۹۰۲۷/ب

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول