اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

دیدار وزیر امور خارجه ترکمنستان با نماینده ویژه اتحادیه اروپا در آسیای مرکزی

در دیدار وزیر امور خارجه ترکمنستان با نماینده ویژه اتحادیه اروپا در آسیای مرکزی طیف وسیعی از ابعاد همکاری‌های دوجانبه در زمینه‌های مختلف و برگزاری نشست‌های دوجانبه در سال جاری بررسی شد.

دیدار وزیر امور خارجه ترکمنستان با نماینده ویژه اتحادیه اروپا در آسیای مرکزی

به گزارش خبرنگار دفتر منطقه‌ای خبرگزاری فارس، «رشید مرداف» معاون رئیس کابینه وزیران و وزیر امور خارجه ترکمنستان با «تری هاکالا» نماینده ویژه اتحادیه اروپا در آسیای مرکزی در محل وزارت امور خارجه ترکمنستان دیدار کرد.

در این دیدار، طرفین در مورد طیف گسترده‌ای از موضوعات مربوط به توسعه بیشتر همکاری بین عشق آباد و بروکسل در قالب‌های دوجانبه و چندجانبه بحث و تبادل نظر کردند.

طرفین بر سطح بالای مشارکت و چشم‌اندازهای متنوع برای توسعه همکاری‌ها با اتحادیه اروپا در زمینه‌های سیاسی، دیپلماتیک، تجاری، اقتصادی و بشردوستانه تاکید کردند.

طرفین توافق کردند که روابط فعال خود را در سال جاری ادامه دهند، به ویژه در چارچوب قالب‌های گفت‌وگو در سطح عالی درباره مسائل سیاسی و امنیتی اتحادیه اروپا و کشورهای آسیای مرکزی بپردازند.

این نشست‌ها قرار است در سال جاری به ترتیب در 17 می در بروکسل هجدهمین نشست وزیران خارجه «اتحادیه اروپا - آسیای مرکزی»، در نوامبر در بروکسل کمیته مشترک دوجانبه، در ماه اکتبر در عشق آباد گفت و گوی حقوق بشر «ترکمنستان - اتحادیه اروپا» و دو گفت و گوهای بین پارلمانی در جولای در بروکسل و در نوامبر/ دسامبر در پایتخت ترکمنستان برگزار شود.

 موضوعات جداگانه مورد بحث چشم انداز همکاری در بخش‌های انرژی و حمل و نقل بود که در آن طرفین به فرصت‌های بالقوه بزرگ موجود اشاره کردند.

یکی از موضوعات اصلی مورد بحث در این دیدار، همکاری در زمینه مبارزه با تغییرات اقلیمی، در زمینه حفاظت از محیط زیست و تضمین ایمنی محیط زیست بود.

طرفین بر لزوم ارتقای همکاری در این راستا از طریق برنامه‌ها و پروژه‌های خاص در زمینه‌های حفاظت از تنوع زیستی، منابع آب و حفاظت از اکوسیستم‌های شکننده توافق کردند.

همچنین در پی سفر «تری هاکالا» به ترکمنستان، در خصوص تهیه «نقشه راه» اقدامات مشترک در چارچوب دستور کارهای دوجانبه و بین منطقه‌ای توافق شد.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول