اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کرمان

استاندار کرمان معارفه شد/فداکار: باید به الگوی مدیریتی شهید سلیمانی وفادار باشیم

با حضور احمد وحیدی وزیر کشور، محمدمهدی فداکار به‌عنوان استاندار کرمان در دولت سیزدهم معرفی و از خدمات علی زینی‌وند استاندار کرمان تجلیل به‌عمل آمد.

استاندار کرمان معارفه شد/فداکار: باید به الگوی مدیریتی شهید سلیمانی وفادار باشیم

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمان، ظهر امروز در حالی محمدمهدی فداکار به‌عنوان استاندار کرمان در دولت سیزدهم با حضوری احمد وحیدی وزیر کشور معرفی شد که از خدمات علی زینی‌وند استاندار کرمان تنها استاندار باقی‌مانده از دوازدهمین دوره ریاست جمهوری تجلیل به‌عمل آمد.

آیین معارفه استاندار جدید کرمان و تکریم استاندار سابق کرمان با حضور جمع بسیاری از مدیران ارشد استانی و نمایندگان مردم استان کرمان در مجلس شورای اسلامی و فرماندهان نظامی و انتظامی در ساختمان جدید استانداری برگزار شد.

لزوم به‌کارگیری نیروهای جوان و لایق در کرمان

نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه کرمان در این آیین اظهار داشت: ایران در شرایطی‌ست که با وجود همه دسیسه‌ها و دشمنی‌ها اما با رهبری امامین انقلاب و پشتیبانی مردم و همت مسؤولان موفقیت‌های فراوان در عرصه‌های مختلف را تجربه کرده است، گرچه ضعف‌ها در برخی از میدان‌ها وجود دارد با توجه به فرامین رهبری عبور از آنها کاری بس آسان است.

حجت‌الاسلام حسن علیدادی‌سلیمانی ادامه داد: پیروزی بر تورم، بیکاری و عدم اشتغال و بالابردن ارزش پول ملی بخشی از اقداماتی‌ست که باید انجام شود.

وی عنوان کرد: با دو فرصت تاریخی مواجه هستیم، یکی شروع گام دوم انقلاب که تکمیل‌کننده حرکت حیرت‌انگیر انقلاب و خواندن نقشه‌های شوم دشمنان خلق پیروزی‌های مختلف در عرصه‌های جهانی و دیگری هم پیشرفت‌های چشمگیر کشور به دست جوانان دانشمند، دفاع مقتدرانه از تمامیت ارضی کشور به دست مجاهدان ایثارگر و آزاده و برآمدن دولتی مردمی از بطن مردم  برای اجرایی کردن فرامین رهبری است.

امام جمعه کرمان از جایگاه استاندار به عنوان فرمانده پیشرفت و آبادانی یاد کرد و اظهار داشت: علی زینی‌وند استاندار سابق با وجود اینکه مدتی کوتاه در استان کرمان بود، اما با نگاه دقیق به پیشرفت استان و به‌کارگیری توان جوانی و تجربه مناسب موفقیت‌هایی را رقم زد.

علیدادی‌سلیمانی به‌کار گرفتن ظرفیت‌های استان، توجه به شایسته‌سالاری و به‌کارگیری نیروهای لایق و بسیجی با تاکید بر جوانگرایی و ایجاد همراهی، همدلی و هماهنگی بین نیروهای دلسوز و انقلاب توسط استاندار جدید کرمان را مورد تاکید قرار داد.

زاهدی: بارها گفته‌ام، کرمان تشنه است و باید کمک کنیم آب به کرمان بیاید

در همین حال محمدمهدی زاهدی نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: سرانجام با فاصله زمانی و بر اساس مصالح ملی که مدنظر وزیر کشور بود، سکان‌دار استان کرمان را مشخص کردند.

وی در ادامه سخنان خود به بیان برخی از ویژگی‌های بارز زینی‌وند هم پرداخت و یادآور شد: در سفرها و مکان‌های مختلف مشاهده کردم، رعایت اخلاق و مردم‌داری در زینی‌وند بالاست که این می‌تواند، الگوی خوبی برای مدیران استانی باشد.

زاهدی از ماه‌های پایانی حضور زینی‌وند در استان کرمان به عنوان دوران برزخی نام برد و افزود: وی در دوران برزخی مسؤولیت استان را بر عهده داشت و اداره امور برای یک مدیر ارشد در این دوران خیلی سخت است و زینی‌وند لحظه‌ای از کار کردن دریغ نکرد.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی ابراز داشت: ما نمایندگان در خدمت استاندار سابق کرمان در بخش‌های مختلف مانند بحث آب کرمان بودیم و زینی‌وند، کاری نکرد تا لَختی در استانداری ایجاد شود.

زاهدی خاطرنشان کرد: حاج قاسم، پشتوانه معنوی و استراتژیک بود و ما فداکار استاندار کرمان را از فرزندان حاج قاسم می‌دانیم و از وی می‌خواهیم، راه و روش حاج قاسم را در استان پیاده کند.

وی خطاب به فداکار استان کرمان گفت: کرمان، ظرفیت بسیار بالایی دارد، نیروهای متدین، انقلابی، فهیم، بصیر، خلاق، مدیر و مدبر را دارد که شاهد فعالیت آنها در دوران پس از انقلاب بوده‌اید، ظرفیت‌های خدادادی، میراثی، تاریخی، طبیعت چهار اقلیم و جوانان انقلابی پابه کار را هم در کرمان داریم که باید به آنها توجه شود.

زاهدی با اشاره به خشکسالی‌های 15 ساله استان کرمان تصریح کرد: بارها گفته‌ام، کرمان تشنه است و باید کمک کنیم آب به کرمان بیاید و این آب از خارج استان هم باید بیاید و کارهای خوبی طی چند ماه گذشته در این زمینه انجام شده است.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی همچنین مشکل حضور اتباع بیگانه در استان را گوشزد کرد و اظهار داشت: صدها هزار اتباع بیگانه غیرمجاز در استان داریم که مشکلات سیاسی، امنیتی فرهنگی و اجتماعی ایجاد کرده‌اند و باید برای آنها تصمیم گیری عاجل شود زیرا ممکن است در آینده تهدیدی برای کشور باشد.

زاهدی بر تاکید بر اینکه باید صنایع جنبی در استان کرمان توسعه دهیم، بیان داشت: ظرفیت کرمان در بخش مس و آلومنیوم و نیروهای توانمند دانشگاهی و فناورانه در استان وجود دارد بنابراین می‌توانیم خودروسازی برقی را رقم بزنیم.

وی خطاب به فداکار عنوان کرد: توازن منطقه‌ای در استان کرمان وجود ندارد و مناطق محروم را در سراسر استان می‌بینید که دل آدم می‌گیرد و توازن منطقه‌ای را در دستور کار قرار دهید.

زاهدی تصریح کرد: مطالبه جدی از شما به عنوان استاندار کرمان، مبارزه با فساد اقتصادی است و باندها و مافیاهای استانی است که مانع پیشرفت استان شده‌اند، امروز استان کرمان پایتخت مقاومت است و میزبان افراد از سراسر کشور و جهان هستیم و باید فضای فرهنگی استان را متناسب با رویکرد جدید پایتخت مقاومت در آورید.

زینی‌وند: تاخیر در انتخاب استاندار جدید کرمان نه تقصیر وزیر کشور بود و نه تقصیر من

استاندار سابق کرمان با اشاره به شرایط خود پس از روی کار آمدن دولت سیزدهم ابراز داشت: یک مسؤول استانی یا ملی سخت‌ترین شرایطی که می‌توانست، مسؤولیت بگیرد و ادامه دهد شرایطی مانند شرایط من بود.

علی زینی‌وند با تشکر از افرادی که این فرصت خدمتگزاری را برای وی فراهم کردند، ابراز داشت: کارنامه من عملکردم است و فرصتی که جمهوری اسلامی و نهادهای امین نظام به من دادند و به خوبی هم ارزیابی می‌کنند.

استاندار سابق کرمان با اشاره به حاشیه‌های به وجود آمده بعد از حضورش در استان بیان داشت: می‌توانستیم در آن شرایط سخت مرعوب فضا شوم و یا اینکه با جدیت کار کنم و این در شرایطی‌ست که در کمتر از 20 روز تسلط بر فضای استان و تعامل با نمایندگان استان را ایجاد کردم.

زینی‌وند یادآور شد: کرمان، گام‌های بزرگی را برای توسعه برداشته بدون اینکه به زیرساخت‌ها فکر کنند بنابراین کمیته زیرساخت را تشکیل دادیم و امروز برای زیرساخت‌ها فکر شده است.

وی با اشاره به اینکه کرمان، استانی ثروتمند با فقرهای باورنکردنی است و این همه فقر در استان کرمان قابل پذیرش نیست، ابراز داشت: بزرگترین کارخانه تولید سل‌های خورشیدی خاورمیانه و کارخانه تولید لاستیک‌های فوق سنگین آماده کلنگ‌زنی هستند.

استاندار سابق کرمان ادامه داد: مصرف آب در استان کرمان یک فاجعه است و بیشترین مصارف در بخش کشاورزی است که آب زیادی هدر می‌رود و این در شرایطی‌ست که استان در حوزه فرونشست زمین رتبه نخست را دارد و بسیار خطرناک است و باید به سرعت برداشت آب از سفره‌های زیرزمینی را متوقف کنیم و اگر این روند ادامه یابد، کرمان را در آینده از سکنه خالی می‌کند.

 زینی‌وند ابراز داشت: پروژه انتقال آب خلیج فارس به استان کرمان قطعی شده و اعتبار آن هم تکمیل است، اما از آنجا که می‌دانستم باید بروم، پروژه را کلنگ‌زنی نکردم تا استاندار جدید آن را کلنگ بزند و یک هزار لیتر کمبود آب داریم.

وی از مکتب سردار سلیمانی سخن به‌میان آورد و ادامه داد: مکتب سلیمانی برای بازیابی و هویتی‌ست که در بعضی از مواقع و مکان‌ها به دلیل هجمه بی امان شبکه‌های خارجی در بین جوانان خدشه‌دار شده است.

زینی‌وند بیان داشت: در مکتب سلیمانی هر چه از دست ما بر آمد انجام دادیم و کارهای زیادی کردیم که تصویب اردوگاه شهید سلیمانی، طرح جامع گلزار شهدا و طراحی روستای قنات‌ملک به عنوان زادگاه شهید سلیمانی از جمله این اقدامات است.

وی با انتقاد از اینکه استانداران حاکمان بی‌اختیار هستند و تا ابزار عملیاتی داده نشود، استانداران نمی‌توانند کاری کنند، افزود: استانداران باید با شاخص‌های بالا و در سطح وزرا انتخاب شوند و به آنها اختیارات دارد زیرا قانون جنگل‌های گیلان و مازندران را در کویر و دشت لوت نمی‌توان پیاده کرد.

استاندار سابق کرمان با طرح این ادعا که پیگیرترین شخص برای تغییر خود در دولت سیزدهم بوده است، یادآور شد: نه دولت اراده‌ای بر استثنا کردن یک استان داشت و نه من آدمی بودم که دنبال سمت باشم.

وی ادامه داد: وزیر کشور ساعت‌ها برای انتخاب استاندار کرمان وقت گذاشت و این تاخیر در انتخاب استاندار جدید کرمان نه تقصیر وزیر کشور بود و نه تقصیر من، بلکه این تاخیر به علت عدم اجماعی بود که در بین کرمانی‌ها بود و این را بروید، حل کنید.

برنامه‌های استاندار جدید برای عرصه‌های مختلف

محمدمهدی فداکار در همین حال استاندار جدید کرمان در سخنانی اظهار داشت: کرمان استانی‌ست که وضعیت خاصی دارد  و کار را برای مدیران سخت می‌کند. اقتصاد، اقتضائات فرهنگی و اجتماعی در حوزه شمال و جنوب استان کرمان متفاوت است و گردشگری در استان مغفول مانده است در حالی که آثار ثبت شده جهانی و ملی دارد.

وی عنوان کرد: شرکت‌های بزرگی در استان کرمان هست و در برخی محصولات کشاورزی رتبه نخست کشوری را داریم و گردشگری و گردشگری دینی یک اصل مهم در استان کرمان شده است و باید به آن توجه کنیم.

استاندار کرمان برای توجه به صنایع دستی،  کویر و تنوع اقلیمی در استان قول مساعد داد و از مرکز ترانزیت بودن کرمان به عنوان ظرفیت بزرگی برای توسعه نام برد.

فداکار با بیان اینکه شخصیت‌های بزرگ بخش خصوصی نجیب و قابل اعتماد هستند، تصریح کرد: ساماندهی سریع تیم مدیریتی استان را با کمک و مشورت دوستان در دستور کار دارم و پاکدستی، پُرکاری و ستادستیزی مورد توجه قرار می‌گیرد و جوان‌سازی مدیریتی و اعتلای جایگاه بانوان برایم اهمیت دارد.

وی با تاکید بر اینکه باید به الگوی مدیریتی شهید سلیمانی وفادار باشیم، افزود: شهید سلیمانی از همه ظرفیت‌ها استفاده می‌کرد حتی اگر فردی یک درصد ظرفیت داشت آن را می‌دید و ما سعی می‌کنیم این جهت را دنبال کنیم.

استاندار کرمان خاطرنشان کرد: مکتب سلیمانی دارای شاخصه‌هایی است و باید این را در عمل و رفتارمان ببینیم و سردار سلیمانی هیچ وابستگی و تعلق خاصی به جناح خاصی نداشت اما همه جناح‌های سیاسی کرمان فکر می‌کنیم، دوست شهید سلیمانی بوده‌ایم.

فداکار تصریح کرد: نماینده هیچ فرد، گروه و جریان سیاسی نیستم و می‌خواهم نماینده دولت و نوکر مردم باشم و در همه رفتار و اعمالم این را رعایت کنم و استقلال عملم را حفظ می‌کنم در حالی که از مشورت‌های خیرخواهانه دوستان از جمله امام جمعه و نمایندگان بهره می‌گیرم و در تصمیماتم باید به حجت شرعی برسم.

وی افزود: تلاشم این است، به بخش خصوصی حتما ورود کنم و برای رفع مشکلات‌شان تلاش کنم و اگر برای شرکت‌های دانش‌بنیان مانع نباشیم، بچه‌ها کارشان را انجام می‌دهند.

استاندار کرمان خاطرنشان کرد: ارتباط با رسانه‌ها برقرار می‌کنم و این روزها جواب‌شان را ندادم تا مراسم معارفه برگزار شود. اعتقادی به انتقال آب در درون حوزه ندارم و حتما آب باید از خارج از استان بیاید و شرکت‌های بزرگ و همه پای کار بیایند.

وی بیان داشت: توسعه نامتوازن در استان کرمان داریم و بیش از 80 درصد سرمایه‌گذاری‌ها در شمال استان است و عدالت حکم می کند کار دیگری انجام دهیم.

استاندار کرمان ادامه داد: شرکت‌ها به‌ویژه سه شرکت بزرگ استان باید پای کار آیند و منابع‌شان را باید به استان بیاورند و این شرکت‌ها هستند که باید پای کار توسعه استان بیایند زیرا دولت بیش از این نمی‌تواند.

فداکار بیان داشت: من می‌دانم، دوستان هم می‌دانند شرکت‌های بزرگ مثلا در بانک تجارت چقدر پول دارند و اگر 10 درصد آن را به استان بیاورند، معجزه می‌شود.

انتهای پیام/80019/ق/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول