اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

گلستان

روایت معلمی نمونه از سختی‌های آموزش در مناطق محروم گلستان

معلم نمونه گلستانی گفت: با بررسی‌ها و تحقیقات انجام شده با اینکه استان گلستان در شمال کشور واقع است اما به لحاظ مسائل آموزشی و پرورشی جزو محروم‌ترین استان‌های کشور است.

روایت معلمی نمونه از سختی‌های آموزش در مناطق محروم گلستان

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، در تمام نظام‌های آموزشی مدرسه رکن اصلی تعلیم و تربیت بوده و معلمان نیز مربی و الگو با نفوذ تعلیم و تربیت هستند. بنابراین شغل معلمی یک از حساس‌ترین و پرمسؤولیت‌ترین شغل‌های جامعه است.

پایه و اساس هر جامعه وابسته به تعلیم و تربیت افراد آن جامعه بوده و شکل‌گیری شخصیت نسل جدید به عوامل دورنی و بیرونی مختلفی بستگی دارد که مهمترین عوامل در تعلیم و تربیت مدرسه و خانواده بوده و با نفوذترین فرد در این عوامل که در دانش آموزان تاثیرگذار است معلمان هستند.

دانش آموزان، معلم را الگو خود قرار داده و از رفتار و اخلاق معلم سرمشق می‌گیرند.

خبرنگار فارس گفت‌وگویی با معلم نمونه استانی فاطمه عبادی انجام داده که با هم می‌خوانیم.

فارس: در ابتدا به طور کامل خودتان را معرفی کنید؟
عبادی:
فاطمه عبادی هستم ، آموزگار پایه اول ابتدایی دبستان شاهد دخترانه گرگان، دارای ۱۷ سال سابقه کار در بخش‌های مختلف مدیریتی، معاون، اداری، آموزشیاری و معلمی با مدرک کارشناسی آموزش ابتدایی و کارشناس ارشد مدیریت آموزشی در خدمت آموزش و پرورش بوده و برای نخستین بار در جریان انتخابات معلمان نمونه شرکت کرده و به عنوان معلم نمونه استانی معرفی شدم.

فارس: چه معیارهایی برای انتخاب معلم نمونه در نظر گرفته می‌شود؟
عبادی:
برای انتخاب معلم نمونه معیارهای مختلفی وجود دارد که از سال‌های گذشته تاکنون بر مبنای زیست بوم و به ویژه شیوع بیماری کرونا در حال تغییر است.

تولید محتوا آموزشی، استفاده از نرم‌افزارهای آموزشی مختلف، روش تدریس خلاقانه، ارزشیابی‌های مناسب با توجه به تفاوت فردی دانش‌آموزان، تکالیف مهارت محور، ارتقاء سطح علمی معلمان، فعالیت‌های خودجوش و ایثارگرانه و بسیاری از معیارهای دیگر.

بنده همیشه تلاش کردم تا در روش تدریس خود براساس ارتقاء سطح علمی تغییرات مثبت ایجاد کنم و معتقدم که هر روزم باید با روز قبل متفاوت باشد و از روش‌های جذاب، علمی و ویژه نسبت به سال‌های گذشته استفاده کرده و در کنار این روش‌ها از تجارب همکاران زبده نیز استفاده می‌کنم.

فارس: به نظر شما این معیارها برای انتخاب معلم نمونه عادلانه است؟ در این مورد توضیحاتی دهید؟
عبادی:
این معیارها در مرکز کشور تعیین شده و برای کل کشور در سطح استان، شهرها و روستاها یکنواخت بوده و از این نظر عادلانه نیست.

ببینید در این معیار یک معلم که در مناطق محروم و دورافتاده با کمترین امکانات و نهایت کمبودها تدریس می‌کند با معلمی که در مرکز استان و یا شهرستان در حال تدریس است یکی بوده و این امر سبب می‌شود تا حق معلمانی که در مناطق محروم تدریس می‌کنند، ضایع شود.

از دیگر ایرادات وارده به سامانه انتخاب معلمان است که متاسفانه در زمان بارگذاری نمی‌توان به طور دقیق مطالب بارگذاری را بررسی کرد و این مشکلاتی را در زمان بارگذاری ایجاد می‌کند. به نظر می‌رسد که می‌توان محیط مناسب‌تری برای سامانه تعریف کرد‌.

فارس: معلمان و فرهنگیان عزیز چه مشکلات رفاهی و حقوقی دارند؟
عبادی:
مشکلات رفاهی معلمان گرامی بر هیچ کس پوشیده نیست و بیشتر افراد جامعه می‌دانند که این عزیزان زحمتکش با قناعت زندگی خود را مدیریت می‌کنند.

با وجود تلاش‌های بی‌وقفه اما مشکلات زیادی در حوزه حقوقی و رفاهی دارند، در این بین معلمان حق‌التدریس و شرکتی از مشکلات حقوقی و اداری زیادی برخوردار بوده و در مسیر تغییر وضعیت خود و مشکلات پیش آمده با سعه‌صدر در رفت و آمد بوده تا بتوانند بخشی از این مشکلات را کاهش و یا برطرف کنند.

گاهی فاصله زیادی بین بخشنامه و انجام کار ایجاد که سبب ناامیدی می‌شود، امید دارم هرچه زودتر تکلیف این دسته از معلمان عزیز روشن شود تا این عزیزان با نیرو و انگیزه بیشتری به کار خود ادامه دهند.

فارس: شیوع بیماری کرونا در این چند سال چه تاثیرات مثبت و منفی در مسائل آموزشی داشته است؟
عبادی:
شیوع بیماری کرونا هم اثرات مثبت و هم اثرات منفی در نحوه مسائل آموزشی داشت. از تاثیرات مثبت این بیماری می‌توان به تولید محتوا آموزشی و آشنا شدن معلمان با سواد دیجیتالی نام برد. در این مدت معلمان الزام به تولید محتوا آموزشی و تدریس در نرم‌افزار شاد شدند و با آموزش‌های لازم بسته به توانایی خود توانستند در این مسیر گام‌های خوبی بردارند.

در این مدت سواد علمی و آمادگی معلمان از این نرم‌افزارها و تولید محتوا افزایش یافته که می‌توان در زمان بحران و دیگر اتفاقات طبیعی از آن بخوبی استفاده کرد.

از دیگر نکات مثبت می‌توان به همراه شدن والدین با دانش‌آموزان در حین آموزش نام برد و در این مدت والدین به ویژه مادران در کنار فرزندان خود بودند و این کمک بزرگی به فرزندان و معلمان بوده و سبب شد تا بخشی از آموزش در خانواده توسط والدین انجام شود.

از نکات منفی و تاثیرات منفی دوران شیوع بیماری کرونا بر مسائل آموزشی می‌توان در مناطق محروم و دور افتاده اشاره کرد.

متاسفانه در مناطق محروم و دور افتاده به علت عدم وجود اینترنت، عدم گوشی همراه به سبب بی‌بضاعتی خانواده‌ها دانش‌آموزان ضربه سنگینی خورده و در زمانی که وضعیت کشور قرمز بوده و معلمان نیز قادر به حضور در مدارس نبودند، دانش‌آموزان در این مناطق از تحصیل عقب ماندند.

اغلب والدین در این مناطق از سواد چندانی برخوردار نبوده و نمی‌توانستند در کنار فرزندان خود آنها را راهنمایی کنند که این امر نیز ضربه سنگینی به این دانش آموزان بود.

فارس: استان گلستان در زمینه مسائل آموزشی چه کمبودهایی در زمان بحران دارد؟
عبادی:
با توجه به اینکه بنده سرگروه آموزشی پایه اول و سرگروه مهارت بازیادگیری بوده و با تحقیق و بررسی‌های انجام شده، بازدیدهای به عمل آمده و اطلاعات به دست آمده در مورد وضعیت کلاس درس و مدارس، استان گلستان با توجه به اینکه در شمال کشور قرار دارد یکی از استان های محروم در زمینه مسائل آموزشی است.

در گلستان روستاهایی که حتی در نزدیک‌ترین مکان جغرافیایی نسبت به مرکز استان و یا شهرستان واقع شده‌اند اما از نعمت اینترنت محروم بوده و در زمان شیوع بیماری کرونا از تحصیل جا ماندند‌.

فارس: چه راهکارهایی برای بهتر شدن کیفیت آموزشی و پرورشی پیشنهاد می‌کنید؟
عبادی:
دانش‌آموز، معلم، محیط، مدرسه و اولیا دانش‌آموزان از عوامل مهم در آموزش و پرورش هستند، معلم محور آموزش بوده و اگر آموزش‌های تخصصی و اصولی ببیند می‌تواند نقش بسزایی در کیفیت آموزش و پرورش داشته باشد.

به نظرم برای بهتر شدن کیفیت آموزش و پرورش باید از معلم شروع کنیم و بسیاری از مهارت‌ها و آموزش‌ها را ببیند می‌تواند به تنهایی در ارتقاء کیفیت آموزشی نقش‌آفرینی کند.

معلمان با داشتن مهارت و آموزش مناسب، با خلاقیت و کمترین امکانات می‌توانند بهترین آموزش‌ها را به دانش‌آموزان ارائه دهند.
معلمان با خلاقیت در تدریس می‌توانند دانش‌آموزان را جذب آموزش کنند.

فارس: چه انتظاری از مسؤولان دارید؟
عبادی:
معلمان عزیز انتظار دارند در قبال تلاش و زحماتی که برای نسل آینده می‌کشند از حمایت‌های مادی و معنوی و ابزارهای لازم کار توسط مسؤولان برخوردار باشند.

آموزش‌های لازم در راستای ارتقاء سطح علمی معلمان، در اختیار قرار دادن امکانات لازم برای تدریس از جمله انتظارات بحق معلمان در راستای مسائل آموزشی است‌.

پرداخت حق و حقوق و مزایا معلمان در وقت مقرر از دیگر مطالبات به حق معلمان است.

فارس: چه صحبتی با دانش‌آموزان، خانواده آنها و همکاران‌تان دارید؟
عبادی:
بنده عضو کوچکی از قشر عظیم محترم و زحمت کش فرهنگیان و معلمان هستم و سخنم با معلمان این است که معلمان باور کنند‌که شغل معلمی رابطه عمیق بین معلم و دانش‌آموز است و هیچ شغلی‌مانند معلمی و بهتر از آن نیست و یک معلم موفق با این باور می‌تواند دانش آموز را جذب کرده و آموزش‌های لازم را به دانش‌آموزان ارائه دهد.

دانش‌آموزان عزیز هم بدانند هم و غم معلمان، فرهنگیان و والدین این است که آنها به نقطه‌ای برسند که خودکفا شده و فرد مفیدی در جامعه باشند. دانش‌آموزان علاوه بر آموزش باید همه مهارت‌های زندگی اجتماعی را فراگرفته تا در آینده بتوانند به نحو احسن از آن استفاده کنند، مهارت‌هایی چون تصمیم‌گیری درست، خوب صحبت کردن، برخورد مناسب اجتماعی و غیره که نیازمند هر انسان در زندگی است.

و اما والدین عزیز: والدینی که در این دو سال گذشته روزهای سختی را گذراندند و در کنار فرزندان آموزش دیدند.

با توجه به تجربه‌هایی که در این چندین ساله دارم به آنها توصیه می‌کنم که کمی از دانش‌آموزان و فرزندان خود فاصله بگیرند، مطمئن باشید فرزندان می‌توانند از عهده مسؤولیت‌های خو بر بیایند. انتظار داریم در کنار آنها باشند و بر آنها نظارت داشته باشند اما این در کنار فرزندان و نظارت بر آنها نه به اندازه‌ای باشد که توجه فراوان بطلبد و فرزندان بدون آنها نتوانند کاری انجام دهند و نه این فاصله به قدری زیاد باشد که سبب بی‌توجهی به فرزندان شود.

موردی که شاید در این سال‌ها تجربه کردم را با والدین در میان می‌گذارم‌. والدین عزیز اگر شما در دوران تحصیل پیش زمینه خوبی از معلم خود نداشتید هیچگاه این زمینه ذهنی خود را به فرزندان خود منتقل نکنید. متأسفانه برخی از والدین در طول تحصیل از یک یا دو معلم خود زمینه ذهنی خوبی ندارند و این ذهنیت و خاطرات خود را به فرزندان خود منتقل می‌کنند که سبب می‌شود این ذهنیت در آموزش و مهارت دانش‌آموزان تاثیر منفی داشته باشد.

اگر توجه کنید در سال‌های آتی دانش‌آموزان حسابی از معلم و درس و کلاس نمی‌برند و این امر موفقیت دانش‌آموزان را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

فارس: در پایان اگر صحبت خاصی دارید بفرمایید؟
عبادی:
برای توجه به پرورش و تربیت فرزندان باید جذابیت‌های تدریس را ارتقاء دهیم و این امر باید توسط مسؤولان مرتبط، مدیریت مدرسه و معلم انجام شود.

مؤلفان کتاب در زمان تالیف باید بر روی تک تک صفحات کتاب دقت و بررسی‌های لازم را داشته باشند و این کتب به ویژه کتاب‌های درسی دوره ابتدایی باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

در دوره ابتدایی باید روش تدریس عینی باشد تا آموزش در وجود دانش آموز نهادینه شود.

دانش‌آموزان دوره ابتدایی قوه استدلال و انتزاعی نداشته و باید تمام آموزش‌ها به طور عینی و ملموس باشد که بهترین روش در این دوران که جذاب هم است روش بازی و یادگیری خواهد بود.

به نظر بنده در تمام مدارس ابتدایی باید اتاق بازی و یادگیری تعبیه شود و ابزار و امکانات مورد نیاز در این راستا فراهم شود تا آموزش یا به طور تلفیقی و یا بازی به دانش‌آموزان ارائه شود.

انتهای پیام/۲۳۰۷/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول