اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان جنوبی

توجه جدی به معرفی مفاخر خراسان‌جنوبی

معاون سیاسی و امنیتی خراسان‌جنوبی گفت: برگزاری همایش نکوداشت مفاخر استان باید با رویکردالکوسازی برای جوانان توسط متولیان امر بطور جدی پیگیری شود.

توجه جدی به معرفی مفاخر خراسان‌جنوبی

به گزارش خبرگزاری فارس از بشرویه، سید محمدرضا طالبی معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان‌جنوبی عصر امروز در حاشیه همایش منطقه‌ای بزرگداشت استاد بدیع‌الزمان فروزانفر در جمع خبرنگاران اظهار داشت: خراسان جنوبی در دامن خود چهره‌های علمی، مذهبی و فرهنگی بسیاری را پرورانده است که از مفاخر بزرگ ملی و جهانی محسوب می‌شوند.

وی افزود: متاسفانه در بعضی از مقاطع زمانی چندان توجهی به جایگاه علمی و شخصیتی مفاخر این خطه نخبه‌پرور نشده است.

 معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان‌جنوبی با تاکید بر برگزاری همایش نکوداشت مفاخر ملی استان گفت: معرفی و الگوسازی چهره‌های بی‌بدلیل خراسان‌جنوبی به نسل جوان و پویای امروزی باید با ورود همه متولیان امر با همتی دوچندان صورت گیرد.

طالبی تصریح کرد: زنده نگهداشتن یاد و خاطره مفاخر خراسان‌جنوبی ارج نهادن به جایگاه علم و توجه به حوزه پژوهش است.

وی یادآور شد: در برگزاری مراسم بزرگداشت مفاخر خراسان‌جنوبی باید آثار ارزنده و تاثیرگذار آنان توجه بیشتری شود و زمینه تفحص و کنکاش در ارتباط با تالیفات و دست‌نوشته‌های چهره‌های شاخص و ملی پرورش یافته در استان فراهم گردد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان‌جنوبی خاطرنشان کرد: در همایش‌ نکوداشت مفاخر علمی و ادبی پرورش‌یافته استان باید حقوق احتماعی و میراث معنوی آنان توجه ویژه شود و تالیفات این بزرگواران برای بهره‌برداری جوانان با زبانی جامع و گویا به روزرسانی شود.

طالبی با تاکید بر معرفی چهره‌های شاخص خراسان‌جنوبی در همه حوزه‌های علمی، فرهنگی، ادبی و مذهبی بصورت ملی و بین‌المللی گفت:  قشر جوان و علاقمند به آشنایی با مفاخر استان را باید پای کار آورد و آنان را ماندگار ساخت.

وی خواستار ورود رسانه‌های مکتوب، برخط، صوتی‌ و تصویری در حوزه شناسایی و معرفی مفاخر خراسان‌جنوبی شد و افزود: رسانه‌ها می‌توانند در این خصوص فیلم، کلیپ و مصاحبه تهیه کنند و با نشر آن گامهای بلندی در الگوسازی و چهره‌نمایی مفاخر تاثیرگذار باشند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان‌جنوبی خاطرنشان کرد: در کتابفروشی‌ها چندان تالیفاتی را از چهره‌های ملی و بین‌المللی نمی‌توان یافت و در فضای مجازی نیز ابتکارات خوبی برای معرفی مفاخر استان صورت نگرفته است.

طالبی از  پروفسور محمدحسن گنجی پدر علم جغرافیا و دانشمند برتر هواشناسی، دکتر غلامحسین شکوهی پدر علم تعلیم و تربیت ایران، دکتر کاظم معتمدنژاد پدر علوم ارتباطات نوین ایران و دکتر مهدی بلالی مود پدر علم سم شناسی ایران بعنوان مفاخر و نخبگان علمی خراسان جنوبی نام برد. 

در همایش بزرگداشت استاد بدیع‌الزمان فروزانفر از کتاب «آزادی و اسارت» دکتر مهناز صفایی رونمایی شد و بر برگزاری همایش بین‌المللی این چهره ادبی ایران در سال ۱۴۰۲ تاکید شد.

به گزارش خبرگزاری فارس، «جلیل بُشرویه‌ای» ملقب به بدیع‌الزمان فروزانفر (زاده ۱۴ شهریور ۱۲۷۶ در بُشرویه - درگذشته ۱۶ اردیبهشت ۱۳۴۹ در تهران)؛ ادیب، نویسنده، مترجم، سراینده و پژوهشگر ادبی ایرانی و مدرس دانشگاه برجسته در زمینه زبان و ادبیات فارسی و یکی از مولوی‌پژوهان بزرگ امروزی بود که در این زمینه آثار ارزشمند گوناگونی را نگاشت.

فروزانفر همچنین سال‌ها استاد کرسی‌دار ادبیات فارسی در دانشگاه تهران و نیز از کارمندان فرهنگستان زبان و ادب فارسی بود.

نام ابتدایی بدیع‌الزمان فروزانفر در دوره جوانی‌ محمدحسین بشرویه‌ای بود که بعدها خود را جلیل ضیاء بشرویه‌ای، بعدتر جلیل فروزانفر و عاقبت بدیع‌الزمان فروزانفر نام نهاد.

تخلص شعری وی ابتدا ضیا بود و سپس ترجمه همان را که فروزانفر است، برگزید. او لقبِ «بدیع‌الزمان» را در سال ۱۲۹۸ خورشیدی به ‌سبب سرودن قصیده‌ای در وصف بهار، از احمد قوام (قوام‌السلطنه) والی خراسان، دریافت کرد.

استاد بدیع‌الزمان فروزانفر مولوی‌شناسی بزرگ بود که حدود ۴۰ سال درباره آثار مولوی و شمس تبریزی تحقیق کرد و حاصل پژوهش‌های او کتاب‌هایی مانند فیه کافی مثنوی معنوی ماخذ قصص و تمثیلات مثنوی، احادیث مثنوی و از دیگر آثار او تاریخ ادبیات ایران، زنده بیدار و ترجمه رساله قشیریه است.

انتهای‌پیام/۶۹۰۱۴

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول