اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

چهارمحال و بختیاری

آقامعلمی که آچارفرانسه روستاست

این گزارش روایتی از تلاش‌های یکی از معلمان مناطق محروم چهارمحال و بختیاری است که برای کمک به دانش‌آموزان این منطقه خود را به آب و آتش زده و در حوادث، بحران‌ها و محرومیت‌ها در کنار مردم است.

آقامعلمی که آچارفرانسه روستاست

گروه چهارمحال و بختیاری، محمد حیدری| آیا برای شما هم پیش آمده که برای خرید یا انتخاب موضوعی بقدری تنوع جلوی چشمتان باشد که انتخاب را برای شما سخت کند؟

صفحه صفحه تاریخ پر است از تلاش و ایثار معلمان این مرز بوم و کماکان این رنج معلمی و دغدغه تعلیم و تربیت ادامه‌دار است مخصوصا در استان کم‌برخوردار چهارمحال و‌بختیاری که با داشتن راه‌های کوهستانی، برف‌گیر، سرد و صعب‌العبور رنج‌های معلمان دوچندان بوده و از هر کدام از معلمان این خطه می‌توان به عنوان یک قهرمان اجتماعی یاد کرد.

قصد کردم گزارشی تهیه کنم از زحمات این قشر فداکار در آستانه روز معلم اما نمی‌دانستم از کدام یک از این مدافعان تعلیم و تربیت شروع کنم، از مادرم بنویسم که ۷ سالی است قبل از اذان صبح دل به جاده‌های صعب‌العبور خانمیرزا می‌زند تا با طی مسافت ۳ ساعته به موقع سر کلاس درس روستاهای محروم این منطقه حاضر شود یا از دیگر همکارانش که برای رسیدن به مدرسه و تدریس به دانش‌آموزان مناطق عشایرنشین کوهرنگ مجبور به عبور از رودخانه‌های سرد هستند.

با کمی تامل تماسی با یکی از معلمان فداکار منطقه میان‌کوه گرفتم، منطقه‌ای که سالهاست نفت وارد، چشمه‌ها و رودخانه‌هایش شده و سلامتی، کشاورزی، شیلات‌داری و دامپروری مردم این منطقه را به نابودی کشانده به طوری که مردمان روستاهای این منطقه با ثبت سوژه «لزوم پیگیری رفع آلودگی نفتی آب سرخون» در سامانه فارس من و تماس های مکرر با این رسانه ما را برای پیگیری مطالباتشان به منطقه خود برده‌اند.«اینجا بخوانید» و با مشکلات معیشتی جدی که دست و پنجه نرم می‌کنند آشنایمان کرده‌اند.

آقای احسان طاهری معلم دهه هفتادی که حدود ۶ سال است به دانش‌آموزان منطقه فوق‌الذکر درس می‌دهد و در همه حوادث از جمله ترکیدگی لوله‌ نفت مارون و آتش‌سوزی( اینجا بخوانید) در کنار این مردم بوده و همانند دانش‌آموزانش از آب آلوده به نفت می‌خورد و با تمام توان علاوه‌بر کار معلمی سعی در رفع مشکلات آن‌ها داشته است و برای رفع محرومیت از این منطقه بسیاری از دستگاه‌ها را پایه‌کار آورده است.

فارس: ابتدا برای مخاطبین ما خودتان را معرفی کنید.

من احسان طاهری بنی، متولد ۱۳۷۴ و ساکن شهرکرد هستم که در سال ۱۳۹۴ تحصیلات خود را در دانشگاه فرهنگیان سمنان شروع کردم و از سال ۱۳۹۶ در منطقه میان‌کوه شهرستان اردل مشغول تدریس درس فارسی به دانش‌آموزان پر استعداد روستاهای محروم و کم‌برخوردار این منطقه شدم.

فارس: آیا نگران سلامتی خود نیستید که بیش از ۶ سال است در این منطقه آلوده به نفت مشغولید؟ 

من و همکارانم با اعتقاد محکم در مسیر معلمی قدم گذاشتیم و در شرایط خیلی سخت‌تر هم حاضر به خدمت به آینده‌سازان این مرز بوم خواهیم بود، و اصلا مگر خون ما از مردم این منطقه پر رنگ‌تر است که نگران خود باشیم

 

من و همکارانم با اعتقاد محکم در مسیر معلمی قدم گذاشتیم و در شرایط خیلی سخت‌تر هم حاضر به خدمت به آینده‌سازان این مرز بوم خواهیم بود، و اصلا مگر خون ما از مردم این منطقه پر رنگ‌تر است که نگران خود باشیم اتفاقا در کنار تدریس همه تلاش خود را برای رفع محرومیت و کمک به مردمان خون‌گرم و سخت‌کوش این منطقه نیز به کار بسته‌ایم تا بتوانیم زخم چندین ساله این مردمان را کمی التیام داده و با پیگیری از مسؤولان در رفع مشکلات این عزیزان قدمی برداشته باشیم.

ترکیدگی لوله نفت و آتش سوزی بعد از آن، تاثیرات مخربی بر روح و روان و معیشت این مردمان زده که لازم است از سوی مسؤولان تصمیم جدی و عملیاتی برای رفع مشکل این منطقه صورت پذیرد زیرا چه بسیار دانش‌آموزانم را می‌بینم که پس از این حادثه و نابودی معیشت خانوادشان مجبور به کار شده‌اند و افت تحصیلی برایشان رقم خورده است لذا با ایجاد طرح‌های مختلف سعی در جبران این افت تحصیلی کردیم.

فارس: به غیر از کار معلمی خود چه اقدامات دیگری نیز در این منطقه داشته‌اید؟

بهتر است بگویم در راستای کار معلمی، زیرا گستردگی وظایف ذاتی در این شغل مقدس بیشتر از آموزش دروس است و حل مشکلات دانش‌آموزان از جمله رفع مشکلات معیشتی و تهیه لوازم التحریرشان و ... را نیز شامل می‌شود.

من و همکاران بر این باوریم رفع محرومیت و پیشرفت آینده این استان در گرو آموزش مطلوب به همین دانش‌آموزان مناطق محروم است زیرا هر کدام از این عزیزان در آینده‌ای نه چندان دور با علم، دانش و رشد تربیتی و فرهنگی خود می‌توانند زمینه‌ی تحول و پیشرفت را در روستاهایی که ساکن‌اند، فراهم کنند

 

من و همکاران بر این باوریم رفع محرومیت و پیشرفت آینده این استان در گرو آموزش مطلوب به همین دانش‌آموزان مناطق محروم است زیرا هر کدام از این عزیزان در آینده‌ای نه چندان دور با علم، دانش و رشد تربیتی و فرهنگی خود می‌توانند زمینه‌ تحول و پیشرفت را در روستاهایی که ساکن‌اند، فراهم کنند و اگر این نگاه در همه روستاها و شهرهای استان نهادینه شود، محرومیت به طور کامل ریشه‌کن خواهد شد.

در همین راستا برای بهبود شیوه آموزش و تحقق عدالت آموزشی با رایزنی‌ها و پیگیری‌های مستمری که با نهادهای حمایتی از جمله ستاد اجرایی فرمان امام(ره)، بنیاد احسان، جمعیت فرهنگیان جوان و سایر ادارات داشتیم بیش از ۸۳۰ بسته کمک آموزشی و لوازم التحریر را برای دانش‌آموزان این منطقه تهیه کردیم، کلاس‌های فوق‌برنامه برگزار و برای تعدادی از کودکان گوشی هوشمند تهیه کردیم تا همانند دانش‌آموزان در شه بتوانند تحصیل کنند.

فارس: ماجرای ایجاد گروه جهادی معلمان چیست؟

یکی از مشکلات جدی که در این منطقه وجود داشت و با شیوع ویروس کرونا تشدید شد، پایین بودم نرخ قبولی در کنکور  و افت تحصیلی در دانش‌آموزان بود در حالی که به خوبی می‌توانستم به استعدادهای شگرف آن‌ها پی ببرم اما به دلیل مشکلات معیشتی و اشتغالشان از درس افتاده بودند، لذا با ایجاد یک گروه جهادی از همه معلمان جهادی سرتاسر استان خواهش کردیم تا کلاس‌های فوق‌برنامه و تدریس خصوصی در این منطقه داشته باشند که با استقبال خوب و حضور داوطلبانه ۲۴ معلم جهادگر استان رشد تحصیلی چشمگیری را در میان این دانش‌آموزان عمدتا کم‌برخوردار شاهد شدیم لذا این گروه جهادی را حفظ کرده و قصد تسری دادن این طرح در سایر مناطق محروم نیز هستیم تا  رشد تحصیلی دانش‌آموزان و موفقیت‌هایشان را شاهد شویم.

فارس: کمک‌های کنکوریتان برای این دانش‌آموزان چه بوده است؟

من و همکارانم با پیگیری‌های بسیار زیاد و رایزنی با بنیاد احسان، جمعیت فرهنگیان جوان و ستاد اجرائی فرمان امام(ره) و گرفتن مساعدت مالی ۷۰۰ میلیونی موفق شدیم برای دانش‌آموزان کنکوری این منطقه حساب‌های کاربری تشکیل داده و از امکانات آموزشی،کتب تست‌زنی و شیوه‌های به روز قبولی کنکور که سایر کنکوری‌های ساکن در شهرهای بزرگ از آن بهره‌مند هستند، دانش‌آموزان کنکوری این منطقه را بهره‌مند کنیم.

فارس: ماجرای تاسیس پایگاه بسیج در این منطقه چه بوده؟

 دیگر رسالت‌های من و همکارانم، رشد فرهنگی همه‌جانبه و آشنا کردن دانش‌آموزان با مبانی عمیق انقلاب اسلامی است که در همین راستا با همکاری همه‌جانبه مجموعه سپاه این شهرستان یک پایگاه بسیج دانش‌آموزی در این منطقه ایجاد کرده و در تلاشیم همه این دانش‌آموزان سخت‌کوش این مناطق را به جهادگران آشنا با مبانی انقلاب اسلامی تبدیل کرده تا سرعت رشد آن‌ها چند برابر کرده به طوری که از همه بچه‌های شهرهای بزرگ جلو بزنند.

فارس: چه انتظاری از مسؤولان دارید؟

من و همه همکارانم در این منطقه روزانه بیش از چهار ساعت در راه رفت و برگشتیم تا به مدارسمان برسیم، گاهی همکارانم در سرمای و بارش برف راه دسترسی‌شان بسته شده و مجبور می‌شوند تا مدتی در روستای محل تدریس خود بمانند و از خانه و خانواده خود دور باشند و همه می‌دانیم که این زحمات به خاطر پول و موقعیت نیست زیرا خیلی راحت‌تر می‌توان خیلی بیشتر از حقوق معلمی را بدون تحمل کردن این همه رنج راه و آموزش بدست آورد اما همه اینها را به جان خریده‌ایم تا بتوانیم محور تحول در روستا باشیم و در تربیت آینده‌سازان این مملکت و به تبع در رشد و شکوفایی هرچه بیشتر میهن عزیزمان نقش‌آفرینی کنیم لذا روی بر این باوریم این امر محقق نمی‌شود مگر با توجه بیش از پیش مسؤولان به استعدادهای منحصر به فرد کودکان روستا و مناطق محروم.

کمترین انتظار ما تحقق عدالت آموزشی در بین دانش‌آموزان شهر و روستاست و از همه خواهشمندیم در افزایش امکانات آموزشی و به روز کردن تجهیزات نوین آموزشی در مناطق محروم، معلمان را بیشتر یاری دهند تا شاهد برون‌رفت روستاها و شهرها از محرومیت به واسطه همین دانش‌آموزان علم آموخته شویم.

این روایت از تلاش‌های آقا احسان طاهری یکی از هزاران روایتی است که همه معلمان مناطق محروم را در بر می‌گیردف معلمانی که در گمنامی و بدون هیاهو و داد و بیداد بیشترین تاثیر را در بطن جامعه دارند و خواهند داشت.

روزشان مبارک

انتهای پیام/68033

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول