اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  گلستان

دردسر جدید کشاورزان گلستانی برای پلاک‌گذاری ادوات کشاورزی

رئیس اداره مکانیزاسیون سازمان جهادکشاورزی گلستان با بیان اینکه در سنوات گذشته خرید تراکتور یا هر نوع نیرو محرکه دیگر آن قدر قانونمند نبوده است، گفت: این ادوات از مراجع قانونی وارد می‌شد و کشاورز یا حتی هر فرد دیگری به اینکه یک خودرو از چه مجرایی وارد کشور می‌شود، دقت نمی‌کرد.

دردسر جدید کشاورزان گلستانی برای پلاک‌گذاری ادوات کشاورزی

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، طرح پلاک‌گذاری ادوات کشاورزی طی چند سال گذشته به یکی برنامه‌­های مهم وزارت جهادکشاورزی تبدیل شده است، طرحی که هدف اصلی از اجرای آن ساماندهی و مدیریت سوخت بود تا تخصیص سوخت به مصرف‌کننده واقعی برسد و از سویی دریافت سوخت برای فعالان بخش کشاورزی تسهیل شود.

در سال­‌های اخیر وضعیت مکانیزاسیون و استفاده از ادوات کشاورزی به روز در بخش کشاورزی گلستان رو به رشد بوده و کشاورزان تمایل زیادی برای استفاده از ادوات در مراحل فعالیت خود دارند، همین استقبال و وجود ادوات کشاورزی در استان نیاز به سوخت برای این‌ ماشین‌آلات را به امری مهم و جدی تبدیل کرده است، در گذشته به دلیل شناسنامه‌دار نبودن ادوات، تعداد قابل توجهی از کشاورزان نمی­‌توانستند نیاز سوخت خود را تأمین کنند و مجبور به فراهم کردن آن از بازار آزاد با قیمت بالا بودند.

با اجرای طرح پلاک‌گذاری و شناسنامه‌دار شدن ادوات قرار بود مشکل تأمین سوخت رفع شود، اما مدتی است که همین طرح موجب مشکلاتی برای برخی کشاورزان گلستانی شده است.

*پلاک­‌گذاری بیش از ۸۰ درصد از ادوات کشاورزی در گلستان/ در گذشته خرید تراکتور یا هر نیرو محرکه آن­چنان قانونمند نبوده است

در همین رابطه مریم برزنونی رئیس اداره امور فناوری‌های مکانیزه سازمان جهاد کشاورزی گلستان با اشاره به اجرا شدن طرح پلاک‌گذاری ماشین­‌های کشاورزی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس از گرگان اظهار کرد: پلاک‌گذاری ماشین‌­های کشاورزی از سال۱۳۹۲ طبق قانون بهره‌برداری  به وزارت جهاد کشاورزی ابلاغ شد در واقع این طرح کار مشترکی بین پلیس راهور، پلیس آگاهی و وزارت جهادکشاورزی است.

وی تصریح کرد: در حال حاضر بیش از ۸۰ درصد ادوات کشاورزی شامل تراکتور و کمباین در استان پلاک‌گذاری شده‌­اند، در این میان تعدادی ادوات که در دست کشاورزان است، واردکننده یا تولیدکننده آن مشخص نیست، برای پلاک‌گذاری باید مدارک و اسناد شرکت واردکننده یا تولیدکننده در سامانه درج شود.

وی تصریح کرد: این در حالی است که در سنوات گذشته خرید تراکتور یا هر نوع نیرو محرکه دیگر آن قدر قانونمند نبوده است، این ادوات از مراجع قانونی وارد می‌­شد و کشاورز یا حتی هر فرد دیگری به اینکه یک خودرو از چه مجرایی وارد کشور می­‌شود، دقت نمی­‌کرد.

وی افزود: تولید کننده برخی ماشین‌آلات کشاورزی مشخص نیست، یکسری شرکت­‌ها که قبلأ تولید داشتند جمع‌آوری شدند و الان باید مرجعی تعریف شود تا مشکل کشاورز رفع شود وگرنه سوختی به کشاورز تخصیص نمی‌­یابد.

رئیس اداره مکانیزاسیون سازمان جهادکشاورزی گلستان خاطرنشان کرد: در استان شاید نتوانیم به اطلاعات شرکتی که ادوات کشاورزی را خریداری کرده دسترسی پیدا کنیم در واقع مجموعه سازمان صمت باید این شرکت­‌ها را شناسایی تا از آنها اطلاعات گرفته شود.

برزنونی افزود: در حال حاضر تأمین سوخت ادوات کشاورزان برای ما حائز اهمیت است در جلسه­‌ای که با مدیرعامل شرکت پخش فرآورده­‌های نفتی برگزار کردیم قرار شد با اخذ مجوزی در سامانه تعریفی برای چنین ادواتی که دچار مشکل شدند، داشته باشیم تا فعالیت این ادوات به طور موقت انجام شود اما لازم به رفع ریشه­‌ای این مشکل است.

* تأیید اصالت اسناد گمرکی شرط لازم برای پلاک‌گذاری ادوات کشاورزی

مدیرکل گمرکات گلستان نیز در خصوص مشکل پیش آمده برای برخی کشاورزان اظهار کرد: قبل از واردات باید مجوزهای لازم از سازمان صمت گرفته شود وقتی کالا وارد گمرک شد تشریفات انجام، پروانه صادر و از گمرک خارج می‌­شود و افرادی که وسیله‌‌­ای می­‌خرند باید پروانه گمرکی یا سند گمرکی داشته باشند.

سیدابراهیم حسینی تصریح کرد: اگر کشاورزان اسنادی داشته باشند می‌­توانند پلاک‌گذاری را انجام دهند براساس قانون، اسناد را با وسایل نقلیه یا تراکتور مطابقت می­‌دهیم اگر اصالت اسناد تأیید شد و با تراکتور مطابقت داشت مشکل رفع می­‌شود و اگر اسنادی وجود ندارد این موضوع به مراجع قانونی باز می­‌گردد.

وی افزود: صاحبان تراکتور به هر حال یک سندی در دست دارند، آنها می‌­توانند این‌ سند را به گمرک تحویل دهند تا اقدامات لازم برای انها انجام شود در واقع صاحبان ادوات کشاورزی هر نوع سندی که دارند می‌­توانند از گمرک استعلام کنند و اگر این اسناد وجود نداشته نباشد، گمرک نمی‌­تواند کاری انجام دهد.

انتهای پیام/ ۸۳۰۱۷

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول