اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  سینما و تئاتر

«موقعیت مهدی» شبیه هیچ فیلم جنگی نیست

طراح لباس «موقعیت مهدی» می‌گوید کلیت این فیلم سینمایی نسبت به فیلم‌های جنگی و دهه 60 متفاوت است. در حقیقت اولین ساخته هادی حجازی‌فر شبیه هیچ فیلمی نیست و وام گرفته از خودش است.

«موقعیت مهدی» شبیه هیچ فیلم جنگی نیست

بهزاد آقابیگی طراح لباس فیلم سینمایی «موقعیت مهدی» به کارگردانی هادی حجازی‌فر که این روزها روی پرده سینماهای کشور است و توانسته رتبه دوم گیشه را از آن خود کند، در گفت‌وگو با خبرنگار سینمایی خبرگزاری فارس، با اشاره به اینکه بلافاصله بعد از فیلم «تک تیرانداز» در پروژه «موقعیت مهدی» حضور پیدا کرده است، بیان کرد: من با هادی حجازی‌فر در فیلم سینمایی «لاتاری» که ایشان در آن بازی می‌کرد، آشنا شدم و شاید همین آشنایی باعث همکاری ما در فیلم سینمایی «موقعیت مهدی» شد. 

وی با بیان اینکه «موقعیت مهدی» علاوه بر آن که پروژه سنگینی برایش بوده یکی از پُرچالش‌ترین کارها به لحاظ پروداکشن بوده که تا به حال انجام داده است، گفت: تهیه ۳ هزار دست لباس برای بخش جنگی و شهری این اثر اصلا کار ساده‌ای نبود. ضمن اینکه طراحی لباس کارهایی که مربوط به دهه ۵۰ و ۶۰ است و همه با آن آشنا هستند، نیازمند دقت بالا و تسلط روی آن دوره است چراکه کوچکترین خطا به چشم مخاطب می‌آید. 

بهزاد آقابیگی که در کارنامه کاری‌اش بیشتر آثار جنگی و کارهای دهه ۶۰ به چشم می‌خورد، مطرح کرد: شاید بهتر است بگویم عوامل پروژه مانند یک رزمنده واقعی در این اثر می‌جنگیدیم اگرچه بیشتر آن‌ها جنگ را تجربه نکرده بودند اما آنقدر فضا به لحاظ پروداکشن، واقعی بود، که حس آن زمان را به صورت کامل تجربه کردیم. اگر بخواهم مثالی بزنم باید به سکانس‌های جزیره مجنون اشاره کنم که بسیار واقعی از آب درآمده‌اند. 

آقابیگی در ادامه با بیان اینکه جزییات در طراحی لباس بسیار مهم است، تصریح کرد: اینکه هر طراح لباس تا چه اندازه به جزییات تسلط داشته باشد به دیدن فیلم‌ها و عکس‌های مربوط به آن دهه و تجربه کارهای قبلی باز می‌گردد. لباس‌های دهه ۶۰ جزییات بسیار مهمی دارد که باید به آن دقت کرد به عنوان مثال ما حتی به زیپ‌های فلزی بادگیرها و حلقه‌های آن، ساعت، انگشتر، نوع یقه لباس‌ها، کیف و… توجه کردیم تا بیننده را به سمت دهه ۶۰ سوق بدهیم. 

وی تاکید کرد: تقریباً همه لباس‌های این دهه دوخته می‌شود چراکه چیزی باقی نمانده است البته ما برای بخش جنگی «موقعیت مهدی» از مجموعه‌ای از لباس‌ها و کلاه‌های باقی‌مانده از اوایل دهه ۶۰ استفاده کردیم. برای بخش شهری کار نیز پارچه تهیه کردیم و لباس‌ها را دوختیم. 

بهزاد آقابیگی افزود: لباس‌های دهه ۶۰ با آنچه که در دهه ۷۰ و ۸۰ استفاده شده است، بسیار متفاوت و کوچکترین اشتباه بیننده را متوجه خود می‌کند ضمن اینکه کارگردان نیز نمی‌پذیرد. از سوی دیگر تهیه و دوخت لباس‌ها هم کار راحتی نیست چراکه یک به یک باید تهیه شود حتی برای فیلم‌های جنگی نمی‌توان به هنرور گفت با لباس‌هایی که آمده است، سر صحنه حاضر شود بلکه باید برای او هم لباس تهیه شود. 

وی درباره تجربه همکاری با هادی حجازی‌فر عنوان کرد: نقطه مشترک من و او این است که هر دو بسیار سختگیر هستیم و به راحتی از جزییات نمی‌گذریم به همین دلیل توانستیم با هم تعامل داشته باشیم و به تفاهم برسیم که باید از اعتماد ایشان نسبت خود تشکر کنم. 

این طراح لباس که با کارگردانانی از جمله مجید مجیدی، داود میرباقری، شهریار بحرانی، محمدحسین لطیفی، مهدی فخیم‌زاده، محمدحسین مهدویان و… کار کرده است، تصریح کرد: نکته جالب توجه برایم این بود که هادی حجازی‌فر که یک منبع اطلاعاتی قوی برای ما بود، به گونه‌ای کار می‌کرد که انگار تاکنون ۱۰ اثر سینمایی جلوی دوربین برده است و اصلا شبیه کارگردان کار اولی نبود. همچنین حجازی‌فرِ پشت مانیتور با چیزی که ما بیرون می‌دیدیم، متفاوت بود و حساسیت بالایی روی مسایل مختلف که به آن‌ها اشراف پیدا کرده بود، داشت. 

به گفته آقابیگی، هر کس در این پروژه باید کار خود را درست انجام می‌داد که این اتفاق هم رخ داد چراکه خودِ کارگردان هم انرژی لازم برای کار را داشت و دیگر عوامل نیز همه جوان و باانگیزه بودند. 

وی که در چهلمین جشنواره فیلم فجر کاندید سیمرغ بلورین بهترین طراحی لباس برای فیلم «موقعیت مهدی» شده است، درباره این سیمرغ مطرح کرد: نظر شخصی من این است که ۵ نفر کاندید شده، شایسته سیمرغ هستند و اینکه سیمرغ به چه شخصی داده شود، سلیقه کاملا شخصی است اما اصولا بهترین طراحی لباس به کسی تعلق می‌گیرد که طراحی لباس در فیلم مورد نظر دیده نشود و این بدین معنی‌ست که طراح کارش را درست انجام داده است. 

آقابیگی در پایان با بیان اینکه تاکنون ۳ بار این اثر را تماشا کرده است، خاطرنشان کرد: لحظات احساسی و عاشقانه «موقعیت مهدی» بسیار خوب درآمده و از کار بیرون نزده است، شعارزده نیست و در کلیت نسبت به فیلم‌های جنگی و دهه ۶۰ متفاوت است. در حقیقت اولین ساخته هادی حجازی‌فر شبیه هیچ فیلمی نیست و وام گرفته از خودش است اگرچه ممکن است در آینده شبیه آن ساخته شود. همچنین شنیدم که بسیاری از مخاطبان گفتند دلمان برای آدم‌های فیلم تنگ می‌شود این بدین معنی‌ست که زحمات ۲ تا ۳ساله عوامل سازنده به بار نشسته است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول