اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  سلامت

آقای کار فرما! باید ایمنی داشته باشم تا خوب کار کنم

امروز روز جهانی ایمنی و بهداشت حرفه‌ای است.روزی برای توجه دادن و معطوف کردن نگاه کارفرمایان و متولیان سلامت جامعه به سلامت جسمی و روانی کارگران و کارمندان و سایر افراد شاغل در بخش‌های عمومی و خصوصی است.

آقای کار فرما! باید ایمنی داشته باشم تا خوب کار کنم

گروه سلامت خبرگزاری فارس:امروز هشتم اردیبهشت ماه مصادف با 28 آوریل 2022 میلادی، روز جهانی ایمنی و بهداشت حرفه‌ای است.

روزی برای توجه دادن و معطوف کردن نگاه متولیان سلامت جامعه به سلامت جسمی و روانی کارگران و کارمندان و سایر افراد شاغل در بخش‌های عمومی و خصوصی.

سلامت و ایمنی محیط کار و ارائه خدمات مختلف به افراد و اقشار مختلف جامعه امری مهم و قابل توجه بوده و هست؛چراکه زمانی بازدهی کار و تلاش یکایک افراد در حرف مختلف ظهور و بروز مطلوب و با کیفیتی خواهد داشت که عامل آن خدمات از سلامتی کامل جسمی و روانی برخوردار باشد و با امنیت خاطر دل به کار بسته و مسیر تولید و اشتغال را با آرامش خاطر طی کند.

بیش از دو سال است که پاندمی کرونا محیط های کاری در جوامع مختلف و صنوف گوناگون را دستخوش تغییرات زیادی کرده است؛به طوری که شغل‌های مختلفی را به طور کامل از چرخه فعالیت خارج کرده و هزاران کارگر و کارمند را از کار انداخته و است.

از جمله تغییرات اجباری در در دوران کرونا، تکیه گسترده  بر دور کاری، کسب و کار اینترنتی و ... که این امر در کنار مزایای خود، افزایش آسیب‌های روانی – اجتماعی را نیز در بر داشته است.

شیوع این ویروس مرگبار سودهای هنگفتی را در جامعه کاری تبدیل به ضررهای زیاد کرده و کارگران بیشماری را در تنگنای معاش روزانه درگیر کرده است.

جعفر جندقی، رئیس مرکز سلامت و محیط کار وزارت بهداشت در گفت‌وگو با خبرنگار سلامت خبرگزاری فارس بیان داشت: سازمان بین‌المللی کار از سال 2003 در 28 آوریل هر سال با هدف پیشگیری از حوادث و بیماریهای شغلی مراسمی را در این روز که در ایران مصادف با 8 اردیبهشت ماه است برگزار می‌کند.

وی ادامه داد: روز جهانی ایمنی و بهداشت حرفه‌ای در واقع یک فعالیت سالیانه بین‌المللی برای نهادینه کردن کار سالم و ایمن در سرتاسر جهان است.

رئیس مرکز سلامت و محیط کار وزارت بهداشت افزود: برگزاری این مراسم یک بخش مهم از استراتژی‌های جهانی سازمان بین‌المللی کار برای ارتقای ایمنی و بهداشت حرفه‌ای در همه محل‌های کاری است که باعث ارتقای سطح آگاهی مردم و همچنین افزایش امنیت و سلامت در محیط کار می‌شود و سازمان بین‌­المللی کار از برگزاری این مراسم و سیاستگذاری در راستای شعار اعلامی توسط همه دولتها حمایت و پشتیبانی می‌کند.

ایجاد فرهنگ جهانی ایمنی و بهداشت محیط کار

جندقی تصریح کرد: سازمان بین‌المللی کار در سالهای گذشته با استقرار الزامات سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت حرفه‌ای در محیط های کاری، اقدام به ایجاد فرهنگ ایمنی و بهداشت کار در محیط های کاری کرد.

وی گفت: در سال 2021 بر تقویت سیستم‌های ملی ایمنی و بهداشت حرفه‌ای با هدف افزایش تاب آوری سیستم‌های ایمنی و بهداشت حرفه‌ای در برابر بحران‌هایی پیش رو در حال و آینده تمرکز داشته و امسال با شعار "برای تحقق فرهنگ مثبت ایمنی و بهداشت حرفه ای بیایید با همدیگر کار کنیم" است.

رئیس مرکز سلامت و محیط کار وزارت بهداشت ابراز کرد: این شعار بر ایجاد و تحقق فرهنگ پیشگیرانه ایمنی و بهداشت حرفه‌ای از طریق مذاکره و گفتمان اجتماعی بین دولت، سازمانها و تشکل‌های کارفرمایی و کارگری (سه جانبه گرایی) تاکید کرده است و نقش بسیار مهم و کلیدی مشارکت همه جانبه ذینفعان در مقوله تأمین، حفظ و ارتقای سلامت شاغلین را یادآور شده است.

تلاش 3 وزارتخانه و سازمان برای سلامت محیط کار

جندقی متذکر شد: لذا شایسته است ما نیز با توسعه و تعامل هر چه بیشتر بین جامعه کارگری، کارفرمایان و سازمان‌های دولتی از جمله وزارت بهداشت، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، سازمان تامین اجتماعی و دیگر ذینفعان اثرگذار در این زمینه به سمت ایجاد و نهادینه سازی یک فرهنگ مثبت ایمنی و بهداشت حرفه ای در جامعه حرکت کنیم.

وی اظهار داشت: در واقع فرهنگ ایمنی و بهداشت حرفه‌ای فرهنگی است که در آن حق داشتن یک محیط کار ایمن و سالم در همه سطوح محترم شمرده می‌شود و جایی است که دولتها، کارفرمایان و کارگران به طور فعال مشارکت می‌کنند و به صورت سیستمی مسئولیتها و وظایف در خصوص تأمین یک محیط کار ایمن و سالم تعریف شده و بطور کلی اصل پیشگیری بالاترین اولویت را دارد.

کار شایسته چیست؟

رئیس مرکز سلامت و محیط کار وزارت بهداشت ادامه داد: در تعریف کار شایسته، شاغلین از دستمزد کافی، شرایط کاری ایمن و سالم، امنیت شغلی، آینده کاری معقول و حمایت‌های حقوقی کافی برخوردار هستند.

جندقی یادآور شد: در حقیقت از طریق گفت‌وگوی اجتماعی موثر، دولت‌ها و شرکای اجتماعی به طور فعال در تمام مراحل فرایندهای تصمیم گیری سیستم ایمنی و بهداشت حرفه‌ای شرکت می‌کنند.

وی افزود: این مهم از توسعه و بازنگری خط مشی سیستم ایمنی و بهداشت حرفه‌ای و چارچوب‌های نظارتی برای رسیدگی به وضعیت پایدار و چالش‌های جدید سیستم ایمنی و بهداشت حرفه‌ای گرفته تا به کارگیری واقعی اصول ایمنی و بهداشت حرفه‌ای در محل کار است.

رئیس مرکز سلامت و محیط کار وزارت بهداشت تصریح کرد: گفتمان‌های اجتماعی نه تنها به بهبود مستمر سیاست‌ها و استراتژی‌های سیستم ایمنی و بهداشت حرفه‌ای کمک می‌کند، بلکه با ایجاد تعهد راه را برای اجرای سریع یک سیستم ایمنی و بهداشت حرفه‌ای موثرتر، تسهیل می‌کند. 

ایجاد خانه های بهداشت در کارخانه‌ها و کارگاه‌ها

جندقی بیان داشت:در کشور ما در برنامه ارائه خدمات بهداشتی اولیه به کارگران از طریق ایجاد خانه‌های بهداشت کارگری در کارگاه‌ها با همکاری مشترک و هم افزایی سه دستگاه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، سازمان تامین اجتماعی و وزارت بهداشت تلاش بر تأمین، حفظ و ارتقاء سطح سلامت کارگران است و به دستاوردهای خوبی در این زمینه نائل شده‌ایم.

وی افزود: از سوی دیگر با همکاری‌های داوطلبانه کارفرمایان سلامت محور راه برای رسیدن به هدف عالیه بهداشت حرفه‌ای که همان ارتقاء سلامت شاغلین برای ما هموارتر می‌شود.

سیستم قوی ایمنی و بهداشت حرفه ای؛عامل محل کار سالم داشتن

رئیس مرکز سلامت و محیط کار وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: به علاوه همان طور که تجربه موفق پیشگیری و کنترل کووید-19 در محل­‌های کاری کشورمان و تلاش­‌های شبانه ­روزی بازرسان بهداشت حرفه‌­ای در این زمینه به ما نشان داد، داشتن یک سیستم قوی ایمنی و بهداشت حرفه‌­ای و مشارکت هدفمند سازمان­ها، تشکل­‌های کارفرمایی و کارگری و همه ذینفعان مرتبط و فعال در عرصه ایمنی و بهداشت حرفه‌­ای در بنگاه‌­های اقتصادی و در سطح ملی، نقشی حیاتی در ایجاد محل کار سالم، تأمین و حفظ سلامت شاغلین ایفا می­‌کنند.

شهادت بازرسان بهداشت حرفه‌ای در دوران کرونا

جندقی ابراز کرد: از ابتدای همه گیری کرونا با وجود ابتلای تعداد زیادی از بازرسان بهداشت حرفه‌ای و شهادت برخی از آنان در راستای صیانت از سلامت نیروی کار کشور، حتی یک لحظه نظارت بر رعایت پروتکلهای بهداشتی در محل‌های کاری متوقف نشد.

وی اضافه کرد: با تلاش و نظارت‌های شبانه روزی بازرسان بهداشت حرف‌ه­ای و پیگیری‌های مستمر کارشناسان بهداشت حرفه‌ای در صنایع خوشبختانه به جز موارد محدود، شاهد همه گیری خوشه‌ای در صنایع نبودیم و در این شرایط ویژه اقتصادی و با وجود شرایط سخت تحریم‌های ظالمانه، صنایع کشور بدون تعطیلی به کار خود ادامه دادند.

برنامه خاص وزارت بهداشت برای سلامت محیط کار

رئیس مرکز سلامت و محیط کار وزارت بهداشت گفت: برای صیانت از سلامت کارگران در محل کار، برنامه‌های متعددی در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اجرا و پیگیری می‌شود؛ از جمله بازرسی هدفمند بهداشت حرفه‌­ای، بهداشت حرفه­‌ای در مراکز درمانی و بیمارستان، مدیریت حوادث شیمیایی در راستای تعهدات بین‌المللی سایکم، بهداشت کشاورزان و قالی­بافان، بهداشت معادن، بهداشت کارگران ساختمانی، بهداشت حرفه‌­ای در جایگاه‌­های عرضه سوخت بنزین است.

جندقی عنوان کرد: بهداشت پرتوکاران، ارائه خدمات بهداشت حرفه‌­ای به زندانیان، ارائه خدمات بهداشت حرفه­‌ای به کارگاه‌های کوچک و خویش فرما و مشاغل غیر رسمی، حذف تدریجی جیوه از صنایع در راستای کنوانسیون میناماتا، ممنوعیت استفاده از آزبست در راستای کنوانسیون روتردام، اجرای برنامه خوداظهاری کارفرمایان، کمیته­‌های حفاظت فنی و بهداشت کار، تشخیص و تعیین مشاغل سخت و زیان آور، کنترل عوامل زیان آور شغلی (شیمیایی، فیزیکی و ارگونومی) و معاینات سلامت شغلی اجرا می‌شود.

توجه کنیم! برای اینکه در هر صنف و رسته شغلی از کیفیت مطلوب کاری برخوردارباشیم باید عامل اصلی آن یعنی نیروی انسانی از سلامت مطلوب جسمی و روحی برخوردار بوده و محیط امن و توام با آرامشی برای فرد و افراد شاغل در آن مجموعه مهیا باشد تا بهترین کیفیت کاری عرضه شده و خدمات مطلوب عاید دریافت کنندگان خدمات شود.

انتهای پیام/

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول