اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

افزایش دوباره سرخک میان کودکان جامعه جهانی، چالشی جدید/ موردی در اصفهان شناسایی نشده است

تزریق واکسن سرخک برای کودکان کمتر از 5 سال ضروری است، درصورتی که کودکی به هر دلیلی تاکنون واکسن خود رادریافت نکرده است، والدین باید در اولین فرصت به مراکز درمانی برای تزریق واکسن مراجعه کنند.

افزایش دوباره سرخک میان کودکان جامعه جهانی، چالشی جدید/ موردی در اصفهان شناسایی نشده است

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، در دو سال گذشته کرونا بر روی پوشش سراسری واکسن‌های مختلف از جمله سرخک، سرخچه و اوریون تأثیر گذاشت، چرا که خانواده‌ها نگران ابتلا به این ویروس در مراکز درمانی بودند؛ بر این اساس واکسیناسیون فرزندانشان را به تعویق انداختند و این مسأله موجب بروز چند مورد سرخک در کشور به ویژه در سیستان و بلوچستان شد.

سرخک یک بیماری بسیار مسری است که توسط ویروسی ایجاد می‌شود که در بینی و گلوی کودک یا بزرگسال مبتلا تکثیر می‌شود، سپس هنگامی که فرد مبتلا به سرخک سرفه، عطسه یا صحبت می‌کند، قطرات آلوده در هوا پخش می‌شوند، جایی که سایر افراد می‌توانند آن را تنفس کنند.

قطرات آلوده همچنین ممکن است روی سطحی فرود بیایند، جایی که برای چند ساعت فعال و مسری باقی می‌مانند، شما می‌توانید با قرار دادن انگشتان در دهان یا بینی خود و یا مالیدن چشم‌های خود پس از لمس کردن سطح آلوده، به ویروس آلوده شوید.

در این بین آنچه مهم است اینکه، خانواده‌ها نباید با ترس از کرونا راه انتقال سایر بیماری‌ها را با واکسن هراسی به فرزندان خود باز کنند بلکه باید، به تکمیل روند واکسیناسیون کودکان زیر ۵ سال خود اقدام کرده، تا این کودکان به بیماری مبتلا نشوند.

 

کودکان زیر ۵ سال به شدت تحت تأثیر ویروس سرخک قرار می‌گیرند

فاطمه السادات رهنمایی، کارشناس ارشد مامایی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان با بیان اینکه سرخک یکی از بیماری‌های ویروسی است که در اثر ویروسی به همین نام ایجاد می شود، اظهار داشت: کودکان به ویژه کودکان زیر ۵ سال به دلیل اینکه سیستم ایمنی ضعیف‌تری که دارند به شدت تحت تأثیر این ویروس قرار می‌گیرند.

وی با بیان اینکه راه انتقال این ویروس از طریق قطرات تنفسی از دهان، بینی و گلوی افراد مبتلا است، افزود: علایم ابتدایی که ۱۰ الی ۱۲ روز بعد از ابتلا آشکار می‌شود شامل تب شدید، آبریزش از بینی و چشم و بثورات کوچک سفید رنگ در داخل دهان است و حدوداً چهار روز بعد راش‌های پوستی آشکار می‌شوند.

رهنمایی با اشاره به اینکه راش‌های پوستی ابتدا در نواحی صورت و گردن بارز می‌شوند و به تدریج به سمت پایین و تمامی بدن گسترش می‌یابند، گفت: بیماری شدیدتر در کودکانی که وضعیت تغذیه مناسبی ندارند به ویژه دارای سطوح ناکافی ویتامین آ هستند، یا به دلیل بیماری‌هایی از قبیل ایدز و سایر بیماری‌ها سیستم ایمنی ضعیف‌تری دارند، رخ می دهد و منجر به عوارض جبران‌ناپذیری از قبیل کوری، آنسفالیت، اسهال شدید و در پی آن کم آبی شدید بدن، بیماری‌های شدید ریوی شامل پنومونی ویروسی یا باکتریال و گاهی نیز  مرگ می‌شود.

این کارشناس ارشد مامایی ادامه داد: طبق آمارهای سازمان جهانی بهداشت با توجه به واکسیناسیون گسترده، مرگ و میر ناشی از سرخک بین سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۸ به شدت کاهش یافته است و کاهش ۷۳ درصدی داشته اما با این حال این سازمان در مورد شیوع این بیماری در کشورهای آفریقایی و بخش هایی از آسیا هشدار داده است که بیشتر مرگ و میرهای ناشی از سرخک در کشورهای با زیرساخت بهداشتی ضعیف و با درآمد سرانه پایین است.

 

تزریق واکسن توانسته سرخک را در کشور در وضعیت ریشه‌کنی درآورد

وی با اشاره به اینکه واکسیناسیون سرخک به طور جدی از سال ۱۳۸۳ در ایران آغاز شده است، عنوان کرد: در دستورالعمل کشوری واکسیناسیون دو دوز واکسن MMR که شامل سه ویروس شایع دوران کودکی یعنی سرخک، سرخجه، اوریون است، به فاصله ۶ ماه تزریق می‌شود که اولین تزریق این واکسن در سن ۱۲ ماهگی است و دز یادآور آن در سن ۱۸ ماهگی است.

رهنمایی با تأکید بر اینکه تزریق واکسن به خوبی توانسته این بیماری را در کشور در وضعیت ریشه‌کنی و حذف درآورد و از جان کودکان ایرانی محافظت کند، گفت: با این حال با توجه به مشاهده مجدد این بیماری در کشورهای همسایه و دارای مرز مشترک با ایران مجدداً نگرانی‌هایی از سوی مسؤولان بهداشتی مطرح شده که ممکن است مجدداً این بیماری در کشور شیوع پیدا کند چرا که با توجه به پاندمی کووید ۱۹ تعدادی از خانواده‌های ایرانی از تزریق واکسن به فرزندان خود به دلیل ترس از ابتلا به بیماری کرونا در مراکز بهداشتی در سنین مقرر امتناع کرده‌اند.

 

تنها راه پیشگیری از ابتلا به سرخک واکسیناسیون به موقع است

این کارشناس ارشد مامایی اضافه کرد: از سوی دیگر این بیماری بسیار مسری است و در صورت مواجهه کودکانی که به دلیل عدم واکسیناسیون از سطوح کافی ایمنی در برابر این بیماری برخوردار نیستند با افراد مبتلا منجر به ابتلا به این بیماری می‌شود که می‌تواند عوارض زیادی برای کودک در پی داشته باشد  و از آنجایی که داروی اختصاصی برای سرخک وجود ندارد، تنها راه و بهترین راه پیشگیری از ابتلا به سرخک در کودکان واکسیناسیون به موقع و گسترده است.

وی با تأکید بر اینکه به تمامی خانواده‌ها با توجه به احتمال شیوع مجدد این ویروس تأکید می‌شود اگر به هر دلیلی نسبت به تکمیل واکسیناسیون کودک خود اقدام نکرده‌اند هر چه سریع‌تر نسبت به تکمیل واکسیناسیون کودک خود اقدام کنند، خاطرنشان کرد: خانواده‌ها واکسیناسیون کودکان خود را جدی‌تر بگیرند چرا که این ویروس بسیار مسری می‌تواند سلامت کودکانی که واکسن نزده‌اند را به شدت تحت تأثیر قرار دهد و  عواقب جبران‌ناپذیری در پی داشته باشد.

 

۹۸ درصد واکسیناسیون کودکان استان اصفهان انجام شده است

رضا فدایی، مسؤول بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان با اشاره به آخرین وضعیت شیوع سرخک در استان اصفهان گفت: تاکنون موردی از ابتلا به این بیماری در استان اصفهان گزارش نشده است و با توجه به اینکه ۹۸ درصد واکسیناسیون سرخک کودکان استان اصفهان انجام شده است و با وجود حضور اتباع خارجی در استان تاکنون مشکلی در این زمینه نداشته‌ایم.

وی با بیان اینکه تیم‌های ثابت و سیار واکسیناسیون افراد ۹ ماه تا ۳۰ سال اتباع خارجی را در دستور کار قرار داده‌اند، گفت: سرخک یک بیماری ویروسی است و در دنیا وجود دارد و در حال حاضر موردی از سرخک در استان اصفهان شناسایی نشده است.

فدایی با تأکید بر اینکه خانواده‌ها واکسیناسیون کودکان را جدی بگیرند، خاطرنشان کرد: ۹ واکسن در دوران کودکی زده می‌شود که یکی از آن‌ها سرخک است و در مقاطع ۱۲ و ۱۸ ماهگی به کودکان تزریق می‌شود.

مسؤول بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت اصفهان بیان کرد: اگر واکسن کودکان عقب افتاده به والدین توصیه می‌کنیم که در اسرع وقت به مراکز درمانی برای تزریق آن مراجعه کنند، در این صورت نگرانی حتی با حضور افراد آلوده از کشورهای همسایه وجود ندارد.

شیوع سرخک در جامعه جهانی 

به گزارش فارس، این روزها با افزایش آمار کودکانی که در برابر این بیماری واکسینه نشده‌اند؛ شاهد شیوع سرخک در جامعه جهانی هستیم، به همین خاطر بد نیست که اگر به کودک خود واکسن سرخک تزریق نکرده‌اید؛ در اولین قدم این کار را انجام دهید یا با علائم این بیماری آشنا شوید تا به محض ظهور آن‌ها در بدن کودک بتوانید اقدامات درمانی مناسب را انجام دهید، معمولاً ۷ تا ۱۴ روز پس از ابتلا به عفونت سرخک، اولین علائم روی بدن ظاهر می‌شود.

انتهای پیام/۶۳۱۰۱/آ/ی

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول