اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

روسیه: خواستار مداخله در مولداوی نیستیم

روسیه با ابراز نگرانی نسبت به حمله به مناطقی از مولداوی اعلام کرد که خواستار مداخله در منطقه جدایی طلب مولداوی نیست.

روسیه: خواستار مداخله در مولداوی نیستیم

به گزارش سرویس بین‌الملل خبرگزاری فارس، وزارت خارجه روسیه روز سه شنبه با رد برخی گمانه زنی‌ها اعلام کرد که خواستار مداخله در منطقه جدایی طلب مولداوی نیست.

به نوشته روزنامه «یدیعوت آحارانوت» به نقل از شبکه خبری «ریا نووستی» وزارت خارجه روسیه روز سه شنبه  اعلام کرد که  می‌خواهد از سناریویی که در آن مسکو مجبور به مداخله در منطقه جدایی طلب «ترانس‌دنستریا» در مولداوی شود، اجتناب کند.

بر اساس این گزارش، مولداوی روز سه‌شنبه یک نشست امنیتی فوری برگزار کرد. این در حالی است که کرملین  نیز نگرانی‌های جدی خود را پس از وقوع دو انفجار که به دکل‌های رادیویی متعلق به دوران شوروی سابق  در منطقه جدایی‌ طلب  ترانس‌دنستریا آسیب رساند، ابراز کرد. برخی مقامات گفتند یک واحد نظامی نیز طی این حمله  هدف قرار گرفته است.

یک مقام ارشد دولت اوکراین اخیرا اشاره به مواضع یک مقام ارتش روسیه مدعی شد که احتمال  تهاجم روسیه به اوکراین بالاست.

مولداوی، مانند اوکراین بخشی از اتحاد جماهیر شوروی بود تا این که حکومت «میخائیل گورباچف» رئیس جمهوری اتحاد جماهیر شوروی در سال ۱۹۹۱ فرو پاشید.

منطقه ترانس نیستریا که در همسایگی جنوب اوکراین است سال‌هاست که می‌خواهد به فدراسیون روسیه بپیوندد. این کشور که بخشی از قلمرو مولداوی به شمار می‌رود در سال ۱۹۹۰ میلادی اعلام استقلال کرد و پس از وقوع یک جنگ خونین داخلی سرانجام در سال ۱۹۹۲ میلادی جمهوری جدید خودخوانده‌ای را تشکیل داد، هر چند که این اقدام تاکنون از سوی هیچیک از اعضای سازمان ملل متحد به رسمیت شناخته نشده است.

در پی اظهارات یک فرمانده روس درباره اهداف بعدی «عملیات ویژه روسیه» در اوکراین، مولداوی در روزهای گذشته  سفیر روسیه را احضار کرد.

به نوشته وبگاه وزارت امور خارجه مولداوی، این نهاد «اولگ واسنیتوف» سفیر روسیه را فراخواند و نگرانی عمیق خود درباره اظهارات یک مقام روس را ابراز کرد. وزارت امور خارجه مولداوی در بیانیه‌ای در این باره نوشت:‌‌‌ «این اظهارات بی‌اساس بوده و با مواضع فدراسیون روسیه در قبال حمایت از حق حاکمیت و تمامیت ارضی جمهوری مولداوی در مرزهای بین‌المللی این کشور تناقض دارد».

در این بیانیه آمده است: «در این ملاقات، تأکید شد که جمهوری مولداوی، طبق قانون اساسی، کشوری بی‌طرف است و این اصل باید از سوی تمام بازیگران بین‌المللی از جمله فدراسیون روسیه مورد احترام باشد.»

«رستم مینکایف» فرمانده حوزه مرکزی ارتش روسیه روز گذشته گفته بود: «یکی از وظایف ارتش روسیه این است که دونباس و جنوب اوکراین را تحت کنترل کامل درآورد.»

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول