اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  همدان

افزایش تعرفه‌های پزشکی واقعی نیست/ نظام ارجاع به درستی اجرا شود

رئیس نظام پزشکی همدان با بیان اینکه افزایش تعرفه‌های پزشکی واقعی نیست گفت: نگران این مسئله هستیم چراکه ممکن است خدمات باکیفیت به بیماران ارائه نشود و باردیگر زیرمیزی باب شود.

افزایش تعرفه‌های پزشکی واقعی نیست/ نظام ارجاع به درستی اجرا شود

علیرضا مدرکیان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در همدان با اشاره به افزایش ۲۴ درصدی تعرفه‌های پزشکی در کشور اظهار کرد: این افزایش تعرفه واقعی نیست چون طبق پیش‌بینی که نسبت به اتفاقات سال گذشته در مورد افزایش تجهیزات و وسایل داشتیم، صورت نگرفته است.

وی بیان کرد: خدمات سلامت تنها ویزیت نیست بلکه یک بسته است که شامل همه وسایل و ابزارهایی مورد استفاده پزشکان می‌شود و قیمت آنها بیش از تورم و هم پای تورم در بهترین حالت پیش رفته در حالی که به ویزیت پزشکان عدد چندانی اضافه نشده است.

رئیس نظام پزشکی همدان با بیان اینکه یارانه سلامت از جیب جامعه پزشکی پرداخت می‌شود در حالی که تعرفه ویزیت پزشکان بالا نیست و این عدد مورد نظر ما نبوده و با آن موافق نیستیم خاطرنشان کرد: اگر تعرفه  پزشکی واقعی نباشد و خدمات این قشر منطقی نباشد نگرانیم که تعرفه‌های غیرقانونی و غیرعرفی باب شود و یا اصطلاح زیرمیزی دوباره رونق گیرد.

وی با تاکید به اینکه در این وضعیت ممکن است برخی از خدمات نیز ارائه نشود و یا باکیفیت نباشد گفت: وقتی در عمل جراحی مثلا کاتاراکت در بخش خصوصی یک‌میلیون و ۵۰۰ هزار تومان برای پزشک بماند آن را با سایر خدماتی که در جامعه ارائه می‌شود و هزینه‌های دستمزدهای مشاغل دیگر مقایسه کنیم عدد ناچیزی است در حالی که اقدام مهمی صورت می‌گیرد.

مدرکیان عنوان کرد: برخی رشته‌ها مثل بیهوشی‌ و رادیولوژی  یا آزمایشگاه‌ها و اندوسکوپی‌ها و... وسایل و تجهیزاتی استفاده می‌کنند که قیمت‌ها آنها افزایش بالایی دارد و حال اگر تعرفه‌های پزشکی مناسب نباشد نگران عدم رغبت به انجام برخی خدمات و یا با کیفیت پایین هستیم.

وی با بیان اینکه ایران یکی از گسترده‌ترین شبکه‌های بهداشتی و درمانی را دارد و جزو افتخارات موجود است که حتی در روستاهای دورافتاده هم پزشک داریم و خدمات باکیفیت نیز ارائه می‌شود افزود: در حال حاضر افراد در سیستم دولتی با ۶ هزار تومان ویزیت متخصص یا فوق تخصص می‌گیرند که حتی از اساتید دانشگاه نیز بهره‌ می‌برند و با بهترین کیفیت هم خدمات ارائه می‌شود در حالی که مبلغ پرداختی بسیار ناچیز است.

 رئیس نظام پزشکی همدان با بیان اینکه در بخش دولتی برای تمام خدمات پزشک وجود دارد و خدمات با کیفیت نیز ارائه می‌شود اما ممکن است فردی بخواهد خدمتی را در بخش خصوصی بگیرد که در این صور ت باید هزینه بخش خصوصی را بپردازد گفت: عمده هزینه بیمارستان‌های خصوصی پرسنلی است و خرید و تجهیزات هم شامل می‌شود و در نتیجه پرداختی آنها باید براساس دستمزد و ۵۷ درصد باشد.

وی ادامه داد:‌ این مراکز درمانی از طرفی هم وسایل و تجهیزات خود را برای بازسازی و نوسازی به قیمت حداقل تورم می‌خرند اما تعرفه ۲۴ درصد افزایش می‌یابد و در نتیجه اداره کار مراکز درمانی را با مشکل مواجه می‌کند.

مدرکیان با بیان اینکه باید قیمت واقعی تعرفه‌ها احصا شود و بعد بیمه‌ها توانمند شوند و آن را پوشش دهند تا پرداختی از جیب مردم کم شود بیان کرد: تا زمانی که پوشش خدمات بیمه نامناسب باشد پرداختی از جیب مردم بالاست.

وی با بیان اینکه در حال حاضر برخی بیمه‌ها تعرفه‌های بخش خصوصی را می‌پردازند و بیمه‌گزاران این مجموعه تعرفه کمی را پرداخت می‌کنند تاکید کرد: باید بیمه‌ها توانمند شوند و شرکت بیمه به عنوان بیمه‌گر کار خود را به درستی انجام دهد و بتواند ۷۰ درصد هزینه بخش سرپایی و ۹۰ درصد بخش بستری را بپردازند تا پرداختی از جیب مردم کم شود.

 رئیس نظام پزشکی همدان با بیان اینکه جذاب‌ترین اتفاق برای کار حرفه پزشکی این است که رابطه مالی بین پزشکان وجود نداشته باشد گفت: کم‌لطفی‌هایی در حق پزشکان می‌شود در حالی که کار باید با روال درستی انجام شود و آن هم توسط بیمه‌ها و از طرفی در بخش دولتی تمام خدمات با کیفیت و با کمترین قیمت ارائه می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر هزینه ویزیت یک فوق تخصص صدهزار تومان است و این هزینه بالایی در سبدخانوار نیست و حال باید بیمه ۷۰ هزار تومان آن را بپردازد که نمی‌پردازد افزود: کمتر از ۱۰ درصد هزینه‌های بیمار دستمزد پزشک و ۹۰ درصد دارو و تجهیزات و سایر خدمات است و باید طوری عمل شود که آن هزینه ۹۰ درصدی هزینه اصلی درمان، مدیریت و کنترل شود و بیمه‌ها پوشش دهند تا مردم آسیبی در درمان نبینند.

مدرکیان با بیان اینکه باید بخشی مدیریت شود که مردم هزینه زیادی پرداخت نکنند و اتفاقا آن قابل کنترل است گفت: اگر تمام پزشکان قرارداد هیچ بیمه‌ای را نداشته باشند و بیمه هیچ پزشکی را پوشش ندهد مردم آسیبی در درمان نمی‌بینند بلکه در بخش دارو و تجهیزات آسیب می‌بینند که قابل کنترل است و انتظار داریم به آن توجه شود.

وی با اشاره به اینکه تا زمانی که نظام ارجاع درست اجرا نشود با کلی پرت هزینه در سیستم درمان مواجه هستیم و باید این سیستم به درستی اجرایی شود خاطرنشان کرد: توقعات مردم از بخش سلامت با واقعیت سلامت متفاوت است که مثلا با یک سردرد ساده انتظار دارند نزد فوق تخصص بروند که معلوم است هزینه‌ها افزایش می‌یابد اما اگر بخش به بخش پیش روند تنها خدماتی را می‌گیرند که نیاز دارند و هزینه‌های درمان کاهش می‌یابد.

انتهای پیام/89026/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول