اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  زنجان

اظهارات متناقض مسؤولان میراث فرهنگی در مورد تخریب پل تاریخی!

عبور یک دستگاه بیل مکانیکی 25 تنی از روی از روی پل تاریخی سردار زنجان باعث شد تا مدیر کل و فرمانده یگان حفاظت اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان اظهارات متناقضی در مورد آسیب وارد شده به این بنای تاریخی داشته باشند که جای تعجب و تاسف دارد.

اظهارات متناقض مسؤولان میراث فرهنگی در مورد تخریب پل تاریخی!

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، پخش کلیپی از عبور بیل مکانیکی 25 تنی از روی یکی از پل‌های تاریخی ورودی شهر زنجان موجب تاثر دوستداران فرهنگ و آثار تاریخی استان زنجان شد.

پخش کلیپ و عکس‌های منتشر شده شده در فضای مجازی و رسانه‌های استان نشان داد که عبور این غول آهنی از روس این بنای تاریخی علاوه بر صدمات زیر بنایی به این اثر باعث آسیب به سیمای آن و آجرهای دیواره یا جان پناه آن شده است.

امیر ارجمند، مدیرکل میراث فرهنگی استان زنجان پس از این حادثه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در زنجان اظهار کرد: پل تاریخی سردار یکی از پل‌های تاریخی که روی زنجانرود محلل تردد باغداران است به همین خاطر قابل مسدود شدن نیست.

مدیرکل میراث فرهنگی استان زنجان با اشاره به اینکه تردد به صورت عادی از این پل انجام می‌شود، اما روز گذشته تخلف آشکار پیمانکار یکی از شرکت‌های خدمات‌رسان انجام شد، گفت: در این تخلف آشکار پیمانکار اقدام به عبور خودروی بیل مکانیکی از روی پل سردار بدون هماهنگی با اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرده، یعنی به جای دور زدن از روی پل رد شده است.
وی با اشاره به اینکه این پیمانکار هنگام عبور موجب وارد آمدن خسارت به جان پناه‌ها شده است، اضافه کرد: اقدامات مرمتی در این زمینه انجام می‌شود اما آنچه مسلم است، تخلف رخ داده و شرکت پیمانکاری و شرکت کارفرما باید پاسخگو باشند.

ارجمند با اشاره به اینکه اتفاق رخ داده اشتباه است و موجب ضربه زدن به یک بنای تاریخی شده است، تصریح کرد: از مدیرعامل این شرکت خدمات‌رسان اخذ توضیح شده و بابت توقیف بیل مکانیکی این شرکت، طرح شکایت انجام گرفته است.

اتفاق روی داده و محافظت ناقص و نداشتن مانع برای عبور واسیل نقلیه در این اثر تاریخی موجبات نگرانی بسیاری از دوستداران آثار تاریخی را به وجود آورد تا این سوال در ذهن‌ها به وجود آید، که چرا مراقبت و حفاظت از این اثر تاریخی به صورت حتی جزیی هم اتففاق نیافتاده است.

موانعی که اجازه عبور و مرور خودرو را ندهد در ابتدا و انتها و یا دو سوی پل تاریخی سردار به کار گرفته نشده است و یا حدالاقل در صورتی که مورد استفاده اهالی است، تناژ معینی یا استانداردی برای این اثر تاریخی تعیین نشده تا خودروهای سنگین مانند همین بیل مکانیکی 25 تنی که توانایی آسیب رساندن به این اثر را دارد از آن عبور نکنند.

اتفاق روی داده شاید چندین بار دیگر هم تکرار شده و شاید وسایل نقلیه سنگین‌تر نیز از روی آن عبور کرده است و فقط اتفاق اخیر به دلیل دلسوزی فردی که در آنجا حضور داشته رسانه‌ای شده است.

 

خوشبختانه هیچ مشکلی برای این پل تاریخی اتفاق نیفتاده است!

نگرانی‌های مردم و دوستداران میراث فرهنگی در حالی است که حسینعلی فضلی، فرمانده یگان حفاظت اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان در گفت‌گو با سایت این اداره کل گفته است: پس از دریافت خبر از طریق میراث بانان افتخاری مبنی بر عبور بیل مکانیکی از روی پل تاریخی سردار، نیروهای یگان حفاظت میراث‌فرهنگی به محل اعزام شدند و دو نفر خاطی شناسایی و با تکمیل صورت‌جلسه توسط واحد حقوقی، پرونده قضایی برای این افراد تشکیل و به‌ منظور پیگیری‌های بیشتر و برای سیر مراحل قانونی به مراجع قضایی ارسال شدند.

البته جای قابل تامل و نگران کننده اظهارات فرمانده یگان حفاظت اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان در جایی است که با وجود بازدید از این اثر گفته است: «خوشبختانه هیچ مشکلی برای این پل تاریخی اتفاق نیفتاده است، اما فعالیت بیل مکانیکی پیمانکار شرکت گاز استان تا مشخص شدن کامل وضعیت متوقف شد؛ زیرا این پل یکی از جاذبه‌های مهم تاریخی و گردشگری استان است و باید برای حفظ و نگهداری آن در راستای شرح وظایف محوله تلاش کنیم.»

عکس‌های موجود و همچنین اظهارات مدیر کل میراث فرهنگی استان زنجان نشان دهنده و گویای آسیب به این اثر تاریخی است، در حالی که فرمانده یگان حفاظت اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان به عنوان متولی اصلی حفاظت از آثار تاریخی استان اظهار نظر متفاوتی دارد!

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول