اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  آموزش و پرورش

رشته ریاضی در برخی دبیرستان‌ها تعطیل شده است/ با ترک تحصیل پنهان در دوره متوسطه مواجهیم

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: با افزایش تعداد دانش آموزان در رشته تجربی در سال های گذشته مواجه بوده‌ایم و باید طراحی مناسبی برای افزایش سهم دانش‌آموزان در رشته ریاضی و فیزیک داشته باشیم. رشته ریاضی برخی دبیرستان ها به علت عدم تقاضا تعطیل شده است.

رشته ریاضی در برخی دبیرستان‌ها تعطیل شده است/ با ترک تحصیل پنهان در دوره متوسطه مواجهیم

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، محمدمهدی کاظمی معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در نشست خبری که امروز در معاونت آموزشی این وزارتخانه برگزار شد، ضمن گرامیداشت یاد شهدا و تبریک پیشاپیش هفته معلم، اظهار کرد: در راستای اجرای سند تحول آموزش و پرورش و سند تحول دولت و زیر نظام‌های سند تحول آموزش و پرورش نیازمند همراهی رسانه‌ها هستیم و سند تحول آموزش و پرورش بدون همراهی همه دستگاه‌ها، نهادها، خانواده‌ها و رسانه‌ها محقق نخواهد شد؛ همچنین فصل ۸ سند تحول بنیادین تمام دستگاه‌ها را مکلف به همراهی با آموزش‌ و پرورش کرده و این موضوع به‌عنوان یک مطالبه مطرح‌شده است که البته در این راستا دستگاه‌هایی با آموزش و پرورش همراهی داشتند ولی لازم است همه همراهی کنند.

وی با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین چالش‌های اخیر وزارت آموزش‌ و پرورش، بازگشت به آموزش حضوری و حضور دانش‌آموزان در مدارس بود، گفت: مدرسه به عنوان کانون تربیتی محله حدود دو سال با وقفه مواجه بود اما بعد از ۲۵ ماه با هماهنگی کادر آموزش و پرورش، همراهی خانواده‌ها و رسانه‌ها بیش از ۹۲ درصد دانش‌آموزان در مدارس حضور پیدا کردند؛ این اتفاق علی‌رغم تخریب رسانه‌های غربی صورت گرفت و شاهد حضور دانش‌آموزان در مدارس بودیم و امیدواریم در ادامه راه، خلأهای آموزش غیرحضوری را جبران کنیم.

* برنامه‌های جبرانی برای ترمیم یادگیری در ایام تابستان

کاظمی با بیان اینکه باید اقدامات ویژه‌ای را برنامه‌ریزی کنیم تا خلأها را جبران کنیم، افزود: فرایند یادگیری پس از کرونا، دچار تغییراتی شد چرا که هیچ چیز جایگزین آموزش حضوری نیست. ضمن اینکه آموزش مجازی تنها فرصتی را فراهم کرد تا آموزش استمرار یابد اما در این مدت تربیت مورد غفلت واقع شد. البته آموزش هم با کیفیت آموزش حضوری ارائه نشد و ارزشیابی هم در آموزش غیرحضوری کمرنگ شده و حذف می‌شود.

وی اضافه کرد: به نظر می‌آید که علی‌رغم همه تلاش‌ها اما با استمرار آموزش مجازی با افت یادگیری در دانش‌آموزان مواجه شدیم که البته مبتلابه ما نبود و در همه کشورها شاهد بودیم؛ در مرحله اول باید سنجش شکاف و افت یادگیری صورت گیرد که در بستر آموزش حضوری انجام می‌شود. بعد از ارزیابی، برنامه‌های جبرانی برای ترمیم یادگیری انجام می‌شود که سعی کردیم در ۴۵ روز پیش رو این بستر را فراهم کنیم و پیش‌بینی‌هایی را هم انجام دادیم تا برنامه‌هایی در ایام تابستان برای دانش‌آموزانی که دچار افت یادگیری شدند در دروس هدف اجرا کنیم.

* سواد اقتصادی دانش‌آموزان را باید تقویت کنیم

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با اشاره به شعار سال، بیان کرد: باید دانش‌آموزان با رویکرد اقتصاد مقاومتی، کشور را به سمت آبادانی پیش ببرند؛ آموزش‌ و پرورش در نقطه آغاز و پیشران تحقق شعار سال است و در این راستا نقش توسعه‌ای دارد و باید دانش‌آموزان را با در نظر گرفتن اقتصاد مقاومتی، تربیت کنیم. باید برای تربیت نسلی خلاق و ایده پرداز برنامه‌ریزی کنیم تا در آینده مشکل اشتغال‌آفرینی نداشتیم

وی با تأکید بر اینکه سواد اقتصادی دانش‌آموزان را باید تقویت کنیم، افزود: وظیفه ما تربیت نسلی ایده ورز و کارآفرین است که دارای سواد اقتصادی است و مهارت افزایی را افزایش می‌دهد؛ همچنین تربیت اقتصادی و تربیت علمی و فناوری مورد توجه است که با رویکرد مهارت آموزی و پژوهش محوری فعالیت می‌کنیم و با توسعه پژوهش می توانیم زمینه بروز و ظهور استعدادهای دانش‌آموزان را فراهم کنیم. همچنین دو پژوهش‌سرا در این مدت به پژوهشسراهای کشور اضافه کردیم

*شروع هدایت تحصیلی باید از دوره ابتدایی آغاز شود

کاظمی با بیان اینکه در راستای تحقق شعار سال، قطب‌های علمی را در استان‌ها توسعه دهیم، گفت: رشته‌هایی مانند سلول‌های بنیادین، فناوری، گیاهان دارویی و هوا و فضا را توسعه می‌دهیم؛ همچنین باید بتوانیم با بهره‌مندی از ظرفیت برنامه‌های مختلف مانند جشنواره نوجوان خوارزمی، جشنواره‌های علمی و المپیادها بستر مهارت افزایی را فراهم کنیم. 

معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه موضوع بحث هدایت تحصیلی دانش‌آموزان باید به درستی اتفاق بیفتد، اظهار کرد: هدایت تحصیلی در متوسطه اول است، اما باید از دوره ابتدایی آغاز شود؛ البته نظام مشاوره و هدایت تحصیلی که اواخر سال ۱۴۰۰ تصویب شد، بستری را برای هدایت تحصیلی مناسب فراهم می‌کند.

وی با بیان اینکه باید با راهنمایی و مشاوره مناسب به دانش‌آموزان، به ویژه در متوسطه اول بتوانیم زمینه یک انتخاب مناسب را فراهم کنیم، افزود: در دوران کرونا فرصت حضور دانش‌آموزان در مدرسه و آشنایی با مشاغل را نداشتیم و در این راستا استفاده از ظرفیت معلمان بسیار مهم است. برنامه‌ریزی کردیم تا از مشارکت معلمان که نقش کلیدی دارند، استفاده کنیم چرا که معلمان به جز رشد علمی، در رشد اخلاقی و شناسایی استعدادها و توانمندی‌ها، نقش دارند.

* سهم آموزش فنی‌وحرفه‌ای و کاردانش 36.35 درصد است

کاظمی با اشاره به اینکه فرصت بازدید از مراکز مختلف و حضور کارآفرینان در مدارس از جمله فعالیت‌ها در استان‌ها در هفته مشاغل است، افزود:  موضوع بحث مهارت و کارآفرینی با محوریت برنامه درسی مدنظر ما هست. در این راستا بحث کارآفرینی در کاردانش و فناوری مطرح است که  سهم آموزش فنی و حرفه‌ای و کاردانش ۳۶.۳۵ درصد است که با برنامه‌ریزی‌ها در تلاش هستیم تا بتوانیم در ۵ سال آینده سهم ۴۵ درصد را پوشش دهیم و تلاش می‌کنیم در سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ بخشی از آن محقق شود.

وی اضافه کرد: فقط به دنبال توسعه کمی مهارت آموزی نیستیم و با رویکرد ارتقای کیفیت آموزش دنبال می‌کنیم و اجرای برنامه‌های مختلفی را در این راستا داریم و تلاش می‌کنیم با اجرای درس کار و فناوری و فرهنگ و هنر در متوسطه اول، زمینه ارتقای آموزش‌های مهارتی را در متوسطه اول فراهم کنیم.

* در سال آینده بازآرایی رشته‌ها را در فنی‌وحرفه‌ای و کاردانش و نظری داریم

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: در توسعه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای به تنهایی آموزش و پرورش نمی‌تواند فعالیت کند و باید از توان سایر نهادها، مشاغل و شهرک‌های صنعتی استفاده کنیم که تلاش می‌کنیم ایجاد هنرستان در جوار شهرک‌های صنعتی را بتوان برنامه‌ریزی کنیم. 

وی ادامه داد: در حکمرانی آموزش‌ها توجه به دانش‌آموزان داریم و تغییر رویکرد از عرضه محوری به  تقاضامحوری مدنظر است‌.

* پوشش تحصیلی متوسطه اول ۹۱.۱۷ درصد است

کاظمی با بیان اینکه در راستای نصیب آموزشی باید از ظرفیت‌ نهادهای دولتی و غیردولتی استفاده کنیم، گفت: در حال حاضر پوشش تحصیلی متوسطه اول ۹۱.۱۷ درصد است. ممکن است آموزش با یک افت تحصیلی مواجه باشد چرا که در آموزش غیرحضوری نمی توانستیم دانش‌آموزان را به خوبی ارزشیابی کنیم و ممکن است با ترک تحصیل پنهان مواجه بوده باشیم و باید در این خصوص برنامه‌ریزی کنیم و باید پوشش تحصیلی را در متوسطه اول و دوم افزایش دهیم.

وی با بیان اینکه در سال آینده بازآرایی و بازمهندسی رشته‌های مختلف در شاخه‌های نظری و فنی و حرفه‌ای با رویکرد توسعه متوازن و آمایش سرزمینی مدنظر است، افزود: در راستای ارتقای کیفیت آموزش، تقویت گروه‌های آموزشی و دبیرخانه راهبری کشوری را داریم و زمینه را برای ارتقای کیفیت آموزش را برنامه‌ریزی می‌کنیم؛ همچنین بهسازی کارگاه‌ها و آزمایشگاه دبیرستان‌ها و هنرستان‌ها و ایجاد خانه‌های خلاق و نوآوری در پژوهشسراها در راستای کیفیت بخشی و خلاقیت را مدنظر داریم.

وی افزود: ۵۶۶۸ میلیارد ریال برای بهسازی تجهیزات هنرستان و ۱۹۰ میلیارد ریال برای تجهیز کارگاه‌ها و پژوهشسراها اختصاص داده شد و می‌تواند زمینه تحقق تربیت چند ساحتی را فراهم کند‌. 

* در سال تحصیلی آینده 50 درصد دانش آموزان مدارس نمونه دولتی، باید از مناطق روستایی باشند

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش به وضعیت مدارس نمونه دولتی اشاره کرد و گفت: یکی از ابزارهای پیش رو در راستای تحقق عدالت آموزشی، مدارس نمونه دولتی است که با هدف تقویت دانش‌آموزان مستعد مناطق کمتر برخوردار و روستایی فعالیت می‌کنند اما طی سال‌های اخیر با افت سهمیه دانش‌آموزان روستایی در این مدارس مواجه بودیم؛ این سهمیه ۲۰ درصد بود اما در بخشنامه امسال، ۵۰ درصد ظرفیت را به دانش‌آموزان مستعد روستایی اختصاص دادیم تا یک گام مثبتی را برای ایجاد عدالت آموزشی و نصیب برابر آموزشی برداریم. 

وی با بیان اینکه اکنون 14.87 درصد دانش آموزان در رشته ریاضی تحصیل می‌کنند، گفت: در حالی که علوم پایه زیرساخت های علمی و فنی کشور را فراهم می‌کند و اگر برنامه‌ریزی لازم برای افزایش توجه به این رشته را نداشته باشیم در آینده با مشکلاتی مواجه خواهیم شد. افزایش سهم دانش‌آموزان رشته ریاضی در هدایت تحصیلی مدنظر است.

*رشته ریاضی برخی دبیرستان ها به علت عدم تقاضا تعطیل شده است

کاظمی افزود: با افزایش تعداد دانش آموزان در رشته تجربی در سال های گذشته مواجه بوده ایم و باید طراحی مناسبی برای افزایش سهم دانش آموزان در رشته ریاضی و فیزیک داشته باشیم. رشته ریاضی برخی دبیرستان ها به علت عدم تقاضا تعطیل شده است که باید برای آن چاره اندیشی کنیم.

وی درباره تغییرات کنکوری با توجه به مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی و جزئیات و نحوه احتساب سوابق تحصیلی گفت: هنوز این موضوع به ما ابلاغ نشده و از جزئیات آن خبر نداریم، اما طبق آنچه رسانه ای شد، قرار است امتحانات نهایی و سوابق تحصیلی از سال 1402 سهم 60 درصدی داشته باشد به این ترتیب که در سال 1402 سهم 60 درصدی سوابق در پایه دوازدهم، در سال 1403 سهم 60 درصدی سوابق در پایه های یازدهم و دوازدهم و در سال سال 1404 سهم 60 درصدی سوابق در درصد پایه های دهم، یازدهم و دوازدهم ملاک قرار خواهد گرفت. 

* کنکور مانع تحول و اجرای برنامه های تحولی در نظام آموزشی شده است 

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: کنکور مانع تحول و اجرای برنامه های تحولی در نظام آموزشی شده است و برخی دروس تحولی تحت تأثیر کنکور قرار گرفته اند و این مصوبه بخشی از چالش ها و لطمه ها را جبران خواهد کرد. ما آمادگی اجرا داریم که با هماهنگی سازمان سنجش انجام شده و امتحانات نهایی را در سه پایه اجرا خواهیم کرد، اما به طور کلی درباره جزئیات نمی‌توانیم اظهارنظر قطعی داشته باشیم.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول