اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کردستان

پیگیری یک سوژه| روند درمان شنوایی آیهان ناشنوا آغاز شد

به دنبال گزارش خبرگزاری فارس از یک کودک 6 ماهه ناشنوای روستای ناشنوایان، با کمک بهزیستی ضمن تهیه سمعک، دوره‌های درمانی برای کاشت حلزون و شنوایی این کودک آغاز شده است.

پیگیری یک سوژه| روند درمان شنوایی آیهان ناشنوا آغاز شد

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، روستای علی‌آباد کرفتو معروف به «روستای ناشنوایان» است که از سوی خبرگزاری فارس برای نخستین بار رسانه‌ای شد تا زمینه رفع مشکلات ساکنان آن فراهم شود.

روستایی که ساکنان آن تا قبل از گزارش خبرگزاری فارس هر ساله شاهد تولد کودکانی معلول و کرولال بودند تا جایی که اغلب قریب به اتفاق جوانان آن یا جرأت ازدواج به خود نمی‌دادند و یا بعد از ازدواج فرزندآوری را برای خود کابوسی تلخ می‌دانستند.

گزارش فارس از این روستا با داشتن 43 معلول که قریب به اتفاق آنها کرولال بودند موجب شد برای نخستین بار شورای اداری شهرستان دیواندره در روستا و در علی‌آباد کرفتو برگزار شود، قدم‌هایی در راستای رفع بخشی از مشکلات این روستا در همان ایام برداشته شد که مهم‌ترین آن، رایگان کردن آزمایش‌های ژنتیک قبل از ازدواج و بارداری برای ساکنین این روستا بود که به دلیل شرایط بد اقتصادی و وضعیت جسمی آنان قادر به انجام آن نبودند.

آغاز اجرای طرح هادی، اجرای لوله‌کشی آب و فاضلاب و نیز برخی کمک‌های موردی از جمله مواردی بود که بعد از گزارش فارس از این روستا اتفاق افتاد.

مهم‌ترین نتیجه گزارش و پیگیری‌های خبرگزاری فارس، پیشگیری از تولد چندین نوزاد معلول ناشنوا بود که با توجه به الزامی‌شدن و رایگان‌بودن آزمایشات، در بیشتر خانواده‌ها مانع از تولد نوزادانی معلول شدند تا تعدادی دیگر کرولال به جمعیت این روستا اضافه نشود.

تولد نوزاد سالم و بدون مشکل نیز در این روستا بارقه امیدی به دل زوج‌های جوان تاباند تا به امید روزهای خوب به فکر فرزندآوری و تولد فرزندان سالم باشند.

آیهان 6 ماهه فرزند کاک صلاح ناشنواست که پدربزرگ و دو عمه‌اش هم کرولال هستند اما با وجود تاکیدات پزشکان به سقط جنین، به اصرار مادرش به دنیا آمد و طی 2 سال اخیر تنها معلولی است که با معلولیت ناشنوایی به دنیا آمده است.

تلاش برای شنیدن

با پیگیری‌های خبرگزاری فارس کردستان، تلاش‌ برای کمک به شنوایی «آیهان» آغاز شد و با کمک اداره‌کل بهزیستی استان و بعد از معاینات مختلف، سمعک برای این کودک تهیه شد ضمن اینکه مقدمات کاشت حلزون برای این کودک در همدان آغاز شده است.

رسولی مدیرکل بهزیستی کردستان در مورد جزئیات کمک به این کودک ناشنوا، اظهار کرد: روستای ناشنوایان بعد از گزارش خبرگزاری فارس به صورت ویژه مورد توجه این اداره‌کل قرار گرفته است و در کنار انجام مشاوره‌های مختلف، آزمایشات ژنتیکی و غیره برای جلوگیری از تولد معلول جدید در این روستا کاملا رایگان انجام می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: در چند سال اخیر با توجه به حساس‌سازی‌ و مشاوره‌های لازم، جدای از پیشگیری از نوزادان معلول، تولد نوزاد سالم نیز از دیگر اتفاقات بسیار میمون در این روستا بوده است.

رسولی افزود: متاسفانه با وجود تاکیدات مشاورین و پزشکان به یک زوج مبنی سقط جنین برای پیشگیری از تولد نوزاد معلول، به اصرار خانواده این کودک ناشنوا متولد شد.

وی تصریح کرد: بعد از ورود خبرگزاری فارس، تلاش بهزیستی استان هم برای بازشنوایی این کودک آغاز شده، در گام اول و به دنبال معاینات پزشکی، دو دستگاه سمعک در اختیار این خانواده قرار دادیم.

سرپرست اداره‌کل بهزیستی کردستان افزود: 2 میلیون و 400 هزار تومان کمک نقدی و ایجاد زمینه برای حضور در کلاس‌های آموزشی و درمانی از دیگر اقداماتی بوده که برای این نوزاد تا این لحظه انجام شده است.

وی گفت: در حال حاضر خانواده این نوزاد، آیهان را به صورت مرتب به مرکز تربیت شنیداری سنندج برای طی جلسات درمانی می‌آورند تا نوبت کاشت حلزون آن برسد.

رسولی ادامه داد: اداره‌کل بهزیستی کردستان تا درمان این کودک، خانواده‌اش را حمایت خواهد کرد،  این خانواده زیرپوشش خدمات بهزیستی قرار گرفته و از این ماه مستمری نیز به حساب آنها واریز خواهد شد.

و اما...

تولد هر نوزاد معلول یا بیمار هزینه‌، زحمات و مشکلات بسیاری را برای جامعه و بویژه خانواده‌ها رقم می‌زند. علاوه بر این چنین کودکانی اکثرا زندگی دردناک و مشکلات روحی و روانی بسیاری پیدا می‌کنند. تا پیش از 2 دهه قبل به نظر می‌رسید که از تکرار ناهنجاری و معلولیت در نسل‌های مختلف گریزی نیست و افراد و خانواده‌های بسیاری با انواع معلولیت‌ها و پیامدهای آن دست به گریبان بودند اما با پیشرفت علم ژنتیک به‌ تدریج مشخص شد که بیش از ۷۰ درصد ناهنجاری‌ها و معلولیت‌ها علت ژنتیکی دارند و با شناخت جهش‌های ژنتیکی مرتبط با این بیماری‌ها می‌توان تحولی بزرگ در پیشگیری از بروز معلولیت در نسل‌های آینده ایجاد کرد.

یکی از کاربردهای مهم علم ژنتیک در پیشگیری از معلولیت‌ها مربوط به ازدواج‌های خویشاوندی است به طوریکه آمارها نشان می‌دهد به‌طور میانگین، حدود ۴۰ درصد از ازدواج‌ها در ایران ازدواج فامیلی است و حتی در برخی مناطق به حدود ۸۰ درصد می‌رسد و از این رو نگرانی زیادی در خصوص فرزندان حاصل از ازدواج‌های فامیلی وجود دارد و خطر بروز معلولیت در فرزندان حاصل از ازدواج خویشاوندی، دو برابر ازدواج‌های دیگر است.

امیدواریم مردمان محروم اما قدرشناس روستای علی‌آباد کرفتو دیگر شاهد میلاد هیچ نوزاد معلولی نباشند.

انتهای پیام/2330/71

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول