اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

سناریوهای صنعا در قبال کارشکنی‌‌های ریاض در اجرای آتش‌بس

دولت نجات ملی یمن در سایه تداوم کارشکنی‌ ریاض در مسیر اجرای آتش‌بس ادعایی سازمان ملل، 2 سناریو در پیش دارد که نتیجه انتخاب هر یک از این دو، برای آل‌سعود پشیمانی به بار خواهد آورد.

سناریوهای  صنعا در قبال کارشکنی‌‌های ریاض در اجرای آتش‌بس

به گزارش سرویس بین‌الملل خبرگزاری فارس، قرار بود روز گذشته (یک‌شنبه، 24 آوریل) نخستین پرواز تجاری از فرودگاه بین‌المللی صنعاء به مقصد اردن، پس از شش سال وقفه به دلیل محاصره تحمیلی ائتلاف سعودی انجام شود. اما پس از آماده‌سازی‌ها و رزرو بلیط توسط یمنی‌ها، دولت نجات ملی اعلام کرد که ائتلاف سعودی از صدور مجوز برای این پرواز خودداری کرده است.

 دولت نجات ملی یمن، پنجشنبه گذشته، به نقل از سازمان ملل، از موافقت با ازسرگیری پروازها از فرودگاه صنعاء خبر داد و اعلام کرد که نخستین پرواز از این فرودگاه۲۴ آوریل، به  مقصد فرودگاه ملکه علیاء اردن در ساعت ۸ صبح، انجام خواهد شد.

اما ائتلاف سعودی در ادامه نقض‌های مکرر آتش‌بس اعلامی دوماهه، این موافقت حاصله از سوی سازمان ملل را رد کرد و جنبش انصارالله، دیروز ائتلاف سعودی را به امتناع از صدور مجوز برای اولین پرواز تجاری از طریق فرودگاه صنعاء متهم کرد.

وبگاه «الخبر الیمنی» با انتشار یادداشتی در خصوص شرایط حاکم بر فرودگاه بین‌المللی صنعاء، از سناریوهای فراروی دولت نجات ملی در قبال این کارشکنی ریاض پرده برداشت.

در این یادداشت آمده است: بیماران یمنی، پس از اطلاع از از سرگیری پروازها در فرودگاه صنعاء، مسافتهای طولانی را طی کردند تا خود را به این فرودگاه برسانند اما با خبر ناامیدکننده‌ خودداری مجدد ائتلاف از اعطای مجوز برای این پرواز، شوکه شدند. هواپیمایی که قرار بود آن‌ها را برای معالجه از یمن خارج کند به ویژه که صنعاء اعلام کرده بود که در این سفر، اولویت با بیماران است.

نویسنده در ادامه تصریح می‌کند:  صحنه حضور بیمارانی که پاسپورت خود را در فرودگاه صنعاء در دست داشتند، تاسف بار و دلخراش بود، زیرا سفر آنها یک سفر تجملاتی نیست، بلکه آخرین دلیل برای زنده ماندن است.

به اعلام کمیته عالی پزشکی یمن، ، 30 هزار بیمار که همگی در شرایط وخیم جسمی به سر می‌برند، نیاز فوری به درمان دارند و در لیست‌های انتظار به سر می‌برند تا شانسی برای زندگی بیابند. در چنین شرایطی، با وجود آن‌که آتش بس اعلامی تنها شامل 16 پرواز ظرف دو ماه آتی است و یک درصد نیاز اولیه یمن را تامین نمی‌کند، حتی این پرواز هم انجام نشد و در مسیر انجام آن، کارشکنی شد.

طبق بیانیه صادره از سوی «محمد عبدالسلام» مذاکره‌کننده ارشد یمنی، از نظر صنعاء، ادامه بسته ماندن فرودگاه صنعاء و اجازه ندادن به پروازهای مورد توافق در آتش‌بس بشردوستانه و ممانعت از حرکت کشتی‌ها، بیانگر ناسازگاری آشکار و  عدم جدیت ائتلاف سعودی در برقراری صلح است.سازمان ملل متحد بسیار ضعیف عمل می کند.امری که به گفته «عبدالملک العجری» عضو هیئت مذاکره‌کننده مستلزم بازنگری در نقش سازمان ملل است که دارای عملکرد بسیار ضعیفی است.

در طرف دیگر این آتش بس، ائتلاف همچنان به توقیف کشتی‌های حامل مشتقات نفتی ادامه می دهد.به گفته «عصام المتوکل»سخنگوی شرکت نفت، ائتلاف سعودی با وجود کسب مجوز ورود از سوی بازرسان سازمان ملل، همچنان دو کشتی را در اختیار دارد و آخرین کشتی توقیف شده مربوط به دو روز پیش است که یک کشتی دیزلی است.

در خصوص نقض‌های آتش‌بس نیز باید گفت که این نقض‌ها، متوقف نشده‌اند و مواضع نیروهای صنعاء در جبهه مأرب از زمان اجرای آتش بس در چهار نوبت هدف حملات برای پیشروی نیروهای ائتلاف سعودی قرار گرفته است. 

به اعتقاد نویسنده، شانه‌خالی کردن ائتلاف از تعهدات خود در قبال آتش بس، صنعاء را در مقابل دو سناریو قرار می دهد: سناریو اول ادامه آتش بس شکننده و ارسال پیام هشدار به ائتلاف چه به صورت علنی و چه از طریق میانجیگران مبنی بر این‌که ادامه مانع‌تراشی در مسیر آتش بس عواقب بزرگی در پی خواهد داشت، است. به این ترتیب به ائتلاف فرصت کوتاهی برای انجام تعهداتش داده می‌شود زیرا در غیر این صورت، صنعاء نیز به تعهدات خود مبنی بر توقف عملیات نظامی پایان خواهد داد. 

بنا بر این یادداشت، سناریوی دوم این است که صنعاء مستقیما از عدم پایبندی به اجرای تعهدات خود در این آتش‌بس خبر دهد و عملیات نظامی دردناک خود علیه ائتلاف سعودی را از سر بگیرد.

نویسنده در پایان می‌نویسد که انتظار می‌رود، صنعاء طبق سناریوی نخست عمل کند اما در هر حال، آن‌چه که در انتظار ائتلاف سعودی خواهد بود، پشیمانی و ندامتی است که «عبدالملک الحوثی» رهبر انصارالله از آن خبر داده است. 

انتهای پیام/م

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول