اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کردستان

بافت تاریخی موچش کردستان احیا می‌شود

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کردستان گفت: احیای بافت تاریخی شهر موچش با هدف هم‌افزایی گردشگری پایدار شهری در دستور کار این اداره‌کل قرار می‌گیرد.

بافت تاریخی موچش کردستان احیا می‌شود

یعقوب گویلیان مدیر‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کردستان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در سنندج اظهار کرد: براساس بررسی میدانی گروه تخصصی بافت و بناهای معاونت میراث‌فرهنگی استان، بافت تاریخی موچش دربرگیرنده بناهای متعددی از قرون میانه اسلامی تا دوره قاجار است که در نوع خود کم‌نظیر است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کردستان گفت: بنابراین احیای بافت تاریخی شهر موچش با هدف هم‌افزایی گردشگری پایدار شهری در دستور کار این اداره‌کل قرار می‌گیرد.

گویلیان افزود: اولین اقدام عملی انجام شده در این بافت تاریخی، برداشت و تهیه طرح مرمت بقایای مسجد تاریخی این شهر بود.

وی عنوان کرد: این مسجد دارای قدمتی بسیار کهن است و جدای از الحاقیات جدید طبقه دوم آن در دوره قاجار، بخش اصلی آن در بررسی اولیه قدمتی مابین دوره ایلخانی تا دوره صفوی را نشان می‌دهد.

گویلیان یادآور شد: ارائه طرح و نظارت بر اجرای عملیات مرمت و احیای این مسجد - مدرسه با کاربری مسجد و موزه اسناد، به‌ منظور معرفی فرهنگ و تاریخ شهر موچش بر عهده این اداره‌کل و اجرای آن توسط مردم و مدیریت شهری موچش خواهد بود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کردستان با بیان اینکه طبق کاوش‌های انجام شده، تپه تاریخی این شهر نیز دارای سابقه چند هزار ساله است، بیان کرد: احیای بافت با ارزش تاریخی موچش می‌تواند در جذب توریسم و رونق گردشگری این منطقه نقش به‌سزایی داشته باشد.

انتهای پیام/۲۳۳۰/۷۰

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول