اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مازندران

گزینه‌های محتمل در ارتباط با تلف شدن پلنگ/ تخریب زیستگاهی یا اسارت؟!

مسؤول حیات وحش اداره‌کل حفاظت محیط زیست مازندران با اشاره به تلف شدن پلنگ سرگردان در قائم‌شهر گفت: در ارتباط با تلف شدن پلنگ چند گزینه محتمل است که در حال بررسی است.

گزینه‌های محتمل در ارتباط با تلف شدن پلنگ/ تخریب زیستگاهی یا اسارت؟!

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان ساری، ماجرای دیده شدن یک قلاده پلنگ سرگردان خبر داغی بوده که امروز دست به دست چرخیده است.

فیلم| پلنگ سرگردان در خیابان‌های قائم‌شهر

در اتفاقی عجیب صبح امروز یک قلاده پلنگ سرگردان در شهر قائم‌شهر موجب نگرانی شده است. نیروهای امدادی و انتظامی از شهروندان حوزه خیابان کارگر خواسته‌اند از منزل خارج نشوند. نیروهای انتظامی و زیست‌محیطی در تلاشند تا این پلنگ را زنده‌گیری کنند اما در حین عملیات یکی از ماموران پلیس زخمی شده است.( بیشتر اینجا ببیند)

پلنگ سرگردان قائم‌شهر تحویل محیط زیست شد+فیلم

از بامداد امروز یک قلاده پلنگ در خیابان ساری قائم‌شهر دیده شد که با تلاش نیروهای آتش‌نشانی و پلیس این پلنگ سرگردان با استفاده از تفنگ بی‌هوشی زمین‌گیر و تحویل محیط زیست شد. ( بیشتر اینجا بخوانید).

این پلنگ از بامداد امروز در خیابان‌های قائم‌شهر دیده شد و با تلاش محیط زیست، آتش‌نشانی، نیروی انتظامی و سایر دستگاه‌ها  با استفاده از تفنگ بی‌هوشی در یکی از باغ‌های اطراف قائم‌شهر زمین‌گیر و به پناهگاه حیات وحش سمسکنده منتقل شد.

جزئیات زمینگیری پلنگ سرگردان در قائم‌شهر + فیلم

مدیرعامل آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری قائم‌شهر گفت: با هماهنگی‌های لازم، پلنگ سرگردان زنده‌گیری و درحال انتقال به محیط زیست است.(بیشتر اینجا بخوانید)

فیلم| روایت حمله پلنگ به یک پلیس در قائمشهر

این پلنگ یک مامور پلیس را نیز مصدوم کرده است و «رضا باقری» پلیس قائمشهری که در جریان دیده شدن یک قلاده پلنگ در خیابان‌های این شهر مصدوم شده است، به بیان جزئیات این حادثه پرداخت. گفته می‌شود؛ این پلنگ توسط یکی از شهروندان در باغش نگهداری می‌شده است. ( بیشتر اینجا بخوانید)

پلنگ سرگردان قائم‌شهر تلف شد

طی چند ساعت بعد خبر تلف شدن این پلنگ نیز در صدر خبرها قرار گرفت که در این زمینه کوروس ربیعی مسؤول حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران، خبر تلف شدن پلنگ سرگردان قائم‌شهر را تایید کرد و به مهر تاییدی به گمانه‌زنی‌های اولیه درباره تلف شدن پلنگ زد. ( بیشتر اینجا بخوانید)

کوروس ربیعی مسوول حیات‌وحش اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران در ادامه به تشریح جزئیات این اتفاق پرداخت و اظهار کرد: پلنگ سرگردان بامداد امروز وارد قائمشهر شد و به بالای سقف بانک‌ صادرات رفت با افزایش جمعیت مردم دچار استرس شد و داخل خیابان رفت.

وی افزود: این پلنگ مامور انتظامی را زخمی کرد و پس از آن با استفاده از سلاح بیهوشی زنده‌گیری شد.

مسؤول حیات‌وحش اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران با اعلام اینکه پلنگ در راه انتقال به سمسکنده تلف شد، تصریح کرد: در این زمینه چند گزینه محتمل بوده یک مورد اینکه این پلنگ نر ۴ یا ۵ ساله در اسارت نگهداری می‌شده و یا اینکه از منطقه کوتنای قائمشهر وارد محیط انسانی شده که از آثار تخریب زیستگاهی و کاهش طعمه حیوان است.

ربیعی با اشاره به اینکه این اتفاق  بی‌سابقه بوده است، اضافه کرد: احتمال دیگر بحث هاری بوده که در این زمینه از پلنگ در مسیر نمونه هاری گرفته شده و به مامور زخمی نیز اعلام شد که نسبت به تزریق واکسن هاری اقدام کند.

 کامیار ولی‌پور سخنگوی اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران نیز طی گفت‌وگویی اظهار کرد: اینکه گفته شود، محیط زیست گلوله غیر از گلوله بیهوشی به حیوان زده درست نیست.

وی گفت: در نهایت این پلنگ در یک باغ و زیر یک درخت با تلاش محیط‌بانان و با استفاده از تفنگ بیهوشی زنده‌گیری و به پناهگاه حیات‌وحش سمسکنده منتقل شده است.


سخنگوی اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران با اعلام اینکه این اتفاق نادری بود که ممکن است رخ دهد، اضافه کرد: در این شرایط برای محیط زیست حفظ جان افراد مهم است و با توجه به اینکه در حال حمله به مامور پلیس بود اولویت حفظ جان انسان‌ها است.

وی با تاکید بر اینکه ماموران محیط زیست از ابتدا سر صحنه حاضر بودند، اظهار کرد: اینکه گفته می‌شود محیط زیست تجهیزات بیهوشی نداشت باید اعلام کنیم مشکلی در زمینه تجهیزات برای زنده‌گیری وجود نداشت اما فردی که باید شلیک کند الزاما باید دامپزشک باشد و کسی باشد که مسلط باشد و هر کس نمی‌تواند انجام دهد.

به گزارش فارس، آنچه در فضای مجازی درباره این پلنگ دست به دست می‌شود، تلف شدن پلنگ با شلیک غیر از تجهیزات بی‌هوش کننده است و همچنین گمانه‌زنی درباره نگهداری غیرمجاز این حیوان توسط یک شهروند است که ادعا شده شیوه حرکات این حیوان به گونه‌ای نبوده که در جنگل زندگی می‌کرده است.

البته نگهداری حیوانات وحشی توسط اشخاص مسئله‌ای است که باید به آن به صورت ویژه پرداخت چرا که چند ماه پیش نیز تلف شدن یک گرگ که ظاهرا گرگی بود که در فیلم برف آخر نیز ایفای نقش کرده بود نیز خبرساز شده بود، همچنین نگهداری یک شوکا در منطقه کیاسر نیز از این دست خبرهاست که هر از چند گاهی دیده می‌شود.

انتهای پیام/۸۶۰۳۴/ح/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول