اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  همدان

این روزها جهاد یعنی تبیین کار نیک/ از قول و قرار کار خوب تا هدیه حال خوب

۴۰ نفر از بانوان جهادگر در همدان عزم جزم کردند با مهندسی معکوس در مقابله با نشر بدی‌ها و بدعت‌ها آغازگر انتشار خیر و خوبی در جامعه باشند و با بهره‌گیری از ابزارهای موجود در قالب پویش «ماه خوب، حال خوب» همزمان با ماه مبارک رمضان به نهادینه کردن «بیان خوبی‌ها» در راستای جهاد تبیین ‌بپردازند.

این روزها جهاد یعنی تبیین کار نیک/ از قول و قرار کار خوب تا هدیه حال خوب

خبرگزاری فارس-همدان، اگر خدا اینستاگرام داشت حتما  صفحه‌اش پر از اتفاقاتی بود که ملائک با شوق و ذوق ثبت و ضبط می‌کردند همان ویدئوهای ۵۹ ثانیه‌ای یا IGTVهایی که حال خوب هدیه می‌دهد  به مخاطب، بعد آنقدر لایک و ویو و ارسال به دایرکت می‌خورد که در اکسپلور می‌رفت و چندساعته میلیونی می‌شد.

اگر خدا اینستاگرام داشت فقط حال خوب را نشر می‌داد؛ البته که پهنه آفرینش خدا، صحنه ترویج خوبی‌هاست و این کار نیک مهمترین معروف خداست حتی اگر در حد تبلیغ یک لبخند باشد.

حالا یک عده بانوی جوان دور هم جمع شدند و خودجوش و مردمی یک پیج خدایی فقط برای انتشار کار خیر و خوب همین آدم‌های دور و اطرافمان راه انداختند. 

۴۰ نفر از بانوان جهادگر عزم جزم کردند با مهندسی معکوس به جای نشر بدی‌ها و بدعت‌ها آغازگر انتشار خیر و خوبی در جامعه باشند و با بهره‌گیری از ابزارهای موجود در قالب پویش «ماه خوب، حال خوب» همزمان با ماه مبارک رمضان به نهادینه کردن «بیان خوبی‌ها» در راستای جهاد تبیین ‌بپردازند.

مادر شهید میزبان حال خوب به صرف قرآن

ساعت قرار که شد از پی هم ریسه شدند و کوچه پس کوچه‌های تنگ و ترش و خاکی را پشت سر گذاشتند، به دالان و تیرک چوبی رسیدند چند قدم آن طرف‌تر در و پنجره‌های آبی قدیمی رخ نشان داد و آدمی را پرت کرد به روزهای دور و دراز قدیم و ندیم‌ها؛ خانه سنتی و ساده بود، مالکش هم مادر شهیدی بود که دلش بار آمد از شدت دلتنگی.

مهمان شدند به همان خانه ساده و بی‌تکلف اما باصفا، قرآن به دست محفل عطرآگین برپا کردند؛ قرار و مدارشان تلاوت قرآن ماه مبارک در منزل یکی از شهدا یا پیرزن و پیرمردهای روستا بود، این جلسه قرعه به نام مادر شهید افتاد، مادری که چهره‌اش غباری از غم روزگار داشت و چین و چروک صورتش سال‌های دوری و دلتنگی را فریاد می‌زد.

دور هم حلقه زدند و بسم‌الله شروع کردند؛ خواندن قرآن ماه رمضان در منزل مادر شهیدی که زیارتش ثواب دارد، روی تکه فرشی که جز تار و پودش چیزی باقی نمانده آن هم به نیابت طلبه شهید حرم امام رضا(ع)، چه شود.

تمام حس و حال خوب دنیا زیر این سقف چوبی زهوار دررفته جمع شده جوری که تا نباشی و نچشی حال و احوالت خدایی نمی‌شود؛ گویی این گروه جهادی کمر بستند به خدایی شدن و نشر حال خوب آن هم در ماه خوب.

گره‌گشایی با پرچم شهید سه ساله

میز کوچکی و رومیزی ساده پارچه‌ای کنار میدان مرکزی شهر میزبان پرچم متبرک حرم حضرت رقیه(س) شد؛ فکرش را بکنید سر در گریبان با هزار و یک دغدغه و قرض و قوله یا نه گم‌شده در اضطراب و نگرانی امتحانات حضوری پایان ترم شاید هم دلواپس بیمار دکتر جواب کرده خیابان را گز کنی که به اندازه پلک برهم زدنی یکباره در برابرت پرچم حرم سه ساله حسین(ع) را ببینی و یک دل سیر هیاهوی دل تنگت را اشک کنی و آرام بگیری.

 باز هم قرار جدید جهادی‌هاست، زبان روزه دل به دل خلق‌الله داده‌اند و با پرچم سه ساله اباعبدالله گره‌گشایی می‌کنند؛ فرقی نمی‌کند ناخن لاک‌کرده باشند یا ساق دستشان روی انگشت را پوشانده باشد از تمنای دلشان عکس می‌گیرند و فیلم‌های ۵۹ ثانیه‌ای می‌سازند بعد با انتشار آن یک زیارت صحن و سرای دخت خون خدا را به دل‌های تنگ و رنجور هدیه می‌دهند.

ماه خوب خدا برای همه قشری ماه خوب خداست، این گروه جهادی وعده کردند حال خوب اهالی زمین را به رخ بکشند و تا می‌توانند نشر دهند.

قول و قرار برای کارهای خوب

نامه شدند میان دل جوانان و نوجوانان و قول دادند؛ گروه جهادی که باشی اشک می‌شوی، نامه می‌شوی، قول و قرار می‌شوی اصلا جهادگرانه به جان و دل‌ جوان و پیر رسوخ می‌کنی و بذل محبت می‌کاری.

این بار گروه جهادی خلاقانه بهترین قول‌های خیر را با خط خوش نوشتند و هر کدام را تحفه دادند تا به یمن ماه مبارک قول بگیرند و از این به بعد الوعده وفا کنند.

«قول می‌دهم نماز اول وقتم ترک نشود»، «قول می‌دهم با همسرم مهربان‌تر و دلسوزتر از قبل باشم»، «قول می‌دهم لحظه‌ای از یاد خدا غافل نباشم» و یک عالمه قول خوب دیگر برای بهتر شدن حال خودمان و اطرافیانمان.

این وعده‌های خوب با استقبال خیلی خوبی مواجه شد تا جایی که بعضی مراجعه‌کنندگان جای خالی این قول‌های خیر را در زندگیشان اعتراف و مشتاقانه به تاثیر خوبش اقرار کردند.

کارت تخفیف؛ سهم حال خوب

در پویش «ماه خوب، حال خوب» پیمان بستند تا خوبی‌ها همچون حلقه‌های زنجیر محبت به هم بپیوندند و نشر یابند بدون اینکه در گیرودار شغل و رسته و صنف باشند؛ پس برای یافتن حلقه‌های محبت کارت تخفیف طراحی کرده و با تاکسی‌دار و کاسب چهره به چهره هم‌کلام شدند تا کسبه را مهیا کنند و با در نظر گرفتن تخفیف به مشتری‌ها حال خوب را به یکدیگر هدیه دهند.

معنوی یا مادی کار خوب، کار خوب است؛ گاهی می‌شود با ۵۰۰ تومان تخفیف گل لبخند را به همشهریانم پیشکش کنیم و حال خوب آن روزمان را بسازیم. در این طرح کسبه زیادی شرکت و به فراخور امکاناتشان مبلغی را به عنوان تخفیف تعیین کردند تا سهیم باشند در ثواب معروف حال خوب.

روزه اولی‌ها در اکسپلور

روزه اولی‌ها سفارش شده هستند، آخر راه پرواز به سوی آسمان را پیدا کرده و با بال و پر همت به خدا رسیده‌اند. این بزرگترین اتفاق برای یک تازه بالغ شده است، او باید بیاموزد که چگونه مسؤولیت بپذیرد اما در دستگاه خداوند کافی است که لذت بندگی چشیده شود تا هیچ وقت آدمی راه کج نکند.

حالا جهادی‌ها اولین روزه را کار خوب می‌دانند و می‌روند تا روایتگر لحظات بندگی و مهمانی نو روزه‌اولی‌ها باشند و عکس و فیلمشان را روانه اکسپلور اینستاگرام کنند تا پلی شوند برای انتقال این حس ناب. چه کاری بهتر از اینکه مشوق باشی در راه اطاعت از خدا یا گریزی بزنی به خاطرات دختران مکلف و روزه‌دار.

بهترین دستمزد

دعا می‌کنند از آن دعاهایی که با شنیدنش شانه‌هایت سبک می‌شود و لحظه‌ای روحت به عالم بالا وصل، گویی همان ثانیه دعا برآورده شده و تو خوشبخت‌ترین جهادگر دنیا شدی.

بکرترین قسمت پویش «ماه خوب، حال خوب» شنیدن دعاهای زلالی است که در ازای اهدای بسته‌های  معیشتی به نیازمندان واقعی می‌شنوند، این دعاها بهترین دستمزد جهادی‌ها به حساب می‌آید.

آنها با وسواس تمام و رصد چندباره نیازمندان واقعی را پیدا می‌کنند و اقلام ضروری را به رسم ماه مهمانی خدا افطارانه می‌برند، این اقدام مردمی و با حمایت جهادگران انجام و پیج به پیج پخش می‌شود تا شمار بیشتری در این کار خداپسندانه مشارکت کنند.

وصله پینه زندگی

جهادی‌های  پا به کار هستند و با تمام توان در طبق اخلاص فعالیت می‌کنند گاهی دستی بر آتش مسائل اقتصادی دارند گاهی هم پیشقدم حل مشکلات اجتماعی می‌شوند؛ در این پویش نوپا و نوظهور به برکت ماه خدا زندگی وصله پینه و فصل جدایی را به بهار بدل می‌کنند.

به این معنا که جهادی‌ها از تکنیک گفت‌وگو بهره می‌گیرند و یک زندگی در شرف جدایی و از هم پاشیده را نجات می‌دهند این جزو بهترین خاطرات اعضای پویش «ماه خوب، حال خوب» محسوب می‌شود و واقعا دستمریزاد دارد.

گهگداری هم قول‌های خیر سبب می‌شود تا بذر مهر و محبت بین زوجین جوانه بزند و درصدد حل مشکلات با یک قول خیر برآیند و با از خودگذشتگی کشتی به گل نشسته زندگی‌شان را به ساحل آرامش ببرند.

اگر کمی بیشتر صفحه «ماه خوب، حال خوب» را بالا و پایین کنی خیلی بیشتر از اینها کار خیر می‌بینی؛ مثل میانجیگری بزرگان، گفت‌وگو با دانش‌آموزان، دلجویی از خانواده شهدا و هزار و یک کار خیر دیگر.

تبیین کار خوب

فهیمه باقری مسؤول پویش «ماه خوب، حال خوب» از اهداف این پویش و دلایل راه‌اندازی آن می‌گوید: اجر معنوی انتشار کار خوب کم از نیت و انجام کار خیر ندارد از همین رو پویش «ماه خوب، حال خوب» به برکت ماه مبارک رمضان با هدف ترویج کار خوب آغاز شده تا با کمک گروه‌های جهادی به ترویج خیر و خوبی در جامعه بپردازیم.

او به ادامه‌دار این پویش اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد: امروز دشمن با انتشار مشکلات و بدی‌ها به ویژه در فضای مجازی به دنبال کمرنگ کردن اقدامات خیرخواهانه مردم است بنابراین باید در نشر خوبی‌های روزمره حتی یک لبخند یا کمک مادی و معنوی، دلجویی از مستمندان و حل مشکلات یکدیگر پویا و خلاق باشیم.

باقری از استقبال خیلی خوب مردم از این پویش یاد می‌کند و می‌افزاید: نشر و تبیین کار خوب هدف اول این پویش است ضمن اینکه دعوت مردم به کارهای خیر اعم از مادی و معنوی، شناسایی خیران گمنام و الگوسازی خیران از اهداف دیگر طرح تعیین شده است.

او گریزی به فعالیت گروه‌های جهادی می‌زند و می‌گوید: جهادگران پای کار آمدند و موفقیت طرح را به وقت و هزینه و خانواده ترجیح دادند چراکه اهداف پویش یعنی تبیین خوبی‌ها در اولویت قرار دارد.

مسؤول این پویش در ادامه اضافه می‌کند: نهادهای مربوطه می‌توانند در این امر پشتیبانی کنند، اگرچه تاکنون حمایت چندانی از اقدامات خودجوش این چنینی صورت نگرفته اما به منظور ارتقای فرهنگ و شکست دشمن به خصوص در حوزه فضای مجازی باید دست به دست هم دهیم و از امکانات موجود به نحو احسن بهره‌مند شویم.

او در پایان از شکل‌گیری این پویش ابراز خوشحالی می‌کند و یادآور می‌شود: در این طرح چهره به چهره با اقشار مختلف همکلام می‌شویم و اعتمادسازی شکل می‌گیرد البته به برکت ماه رمضان همکاری مردم پیش از انتظار رقم خورد و این جای قدردانی دارد، امیدوارم در ادامه این پویش موفق‌تر عمل کند و افرادی زیادی جذب نشر کار خیر شوند.

انتهای پیام/89033/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول