اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کردستان

کارشناس تغذیه: روزه‌داران هنگام افطار غذاهای ساده و زودهضم مصرف کنند

کارشناس تغذیه دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: روزه داران هنگام افطار غذاهای ساده و زودهضم و آبدار مصرف کنند.

کارشناس تغذیه: روزه‌داران هنگام افطار غذاهای ساده و زودهضم مصرف کنند

زاهد مفاخری در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در سنندج اظهار کرد: روزه‌داران در ماه مبارک رمضان باید از برنامه غذایی متعادل و متنوع شامل چهار گروه غذایی اصلی نان، غلات، میوه‌ها و سبزیجات، گوشت، حبوبات و تخم مرغ، شیر و لبنیات استفاده کنند.

وی بر داشتن برنامه غذایی مناسب، ساده و زودهضم در وعده سحر و افطار تاکید کرد و گفت: نوشیدنی‌های سالم مانند ماست، دوغ، آبمیوه طبیعی، آب معدنی و چای کمرنگ برای وعده غذایی سحر و افطار مناسب است.

مفاخری بر جایگزین کردن غذاهای زودهضم و آبدار به جای غذاهای شور، پرادویه و پرچرب تاکید کرد و افزود: غذاهای شور، پرچرب و غذاهای شیرین و شیرینی جات سبب افزایش و تعریق بدن می شود و نیاز بدن به آب را بیشتر می کند.

این کارشناس تغذیه  یادآورشد: مصرف غذاهای آبدار مانند سوپ.ها، آش، شیر و مصرف میوه‌جات و سبزیجات ساده، آبلیمو، ماست کم چرب در وعده سحر می‌تواند در طول روز بخشی از آب مورد نیاز بدن را تامین کند.

مفاخری مصرف ۶ تا هشت لیوان در وعده سحر ضروری دانست و یادآورشد: مصرف نوشیدنی‌های گازدار، دلسترها و چای پررنگ توصیه نمی‌شود.

وی با بیان اینکه نوشیدنی‌هایی مانند چای ، شربت قسمتی از آب مورد نیاز بدن را تامین می‌کند تصریح کرد: مصرف نوشیدنی.های مدرن مانند چای تلخ، نسکافه و قهوه سبب تعریق و دفع بیشتر آب بدن می‌شود، همچنین مصرف نوشابه.های گازدار و شیرینی.ها هم در وعده سحر و افطار باید حذف شود.

مفاخری مصرف کشمش، خرما، یک لیوان شیر گرم، شیربرنج، حلیم کم چرب، حبوبات کم و سوپ را مناسب ترین غذا برای وعده افطار عنوان کرد و افزود: مصرف مایعات گرم و هم دمای بدن مانند شیر، چای کمرنگ، آب ولرم، قندهای ساده، خرما و غذاهای آبکی مانند آش و عسل در وعده افطار توصیه می‌شود.

به گفته وی، مصرف غذاهای پرنمک، پرادویه و قندهای صنعتی ، مصرف بامیه و زولوبیا در وعده افطار و سحر برای بدن ضرر دارد و سبب تشنگی می.شود.

مفاخری اظهار کرد: بامیه و زولوبیا سبب ترشح ناگهانی انسولین در بدن و افت قند و در نهایت خستگی، بیحالی و افزایش وزن می‌شود.

وی یادآور شد: در فاصله افطار تا شام باید غذای سبک مصرف شود، اما غذای سحر باید معادل ناهار و حاوی کربوهیدرات.ها، نان سبوسدار، میوه و سبزیجات باشد.

وی افزود: مصرف سبزیجات و میوه از ابتلا به یبوست جلوگیری می.کند.

انتهای پیام/۲۳۳۰/۸۵

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول