اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  همدان

عاشقانه‌های یک خوشنویس با صاحب وحی/نقش کلام الله بر ۸۰۰ محراب نماز

قصه رفاقت قلم و دوات و آقای مومنی را می‌‌گویم که در قبله‌گاه عشق جان گرفت و کتیبه‌های بیش از ۸۰۰ محراب مسجد و بقاع متبرکه را نگاشته؛ او همه عمر دل در گرو این کلک خیال انگیز نهاده و برگزیده شده تا کلام الهی را تحریر کند.

عاشقانه‌های یک خوشنویس با صاحب وحی/نقش کلام الله بر ۸۰۰ محراب نماز

خبرگزاری فارس-همدان؛ رخصت می‌گیرد، قلم در دستانش گل سرخ می‌شود و آیه به آیه ریسه می‌کند، محراب به محراب در جستجوی آرزوی نوجوانی قلم می‌زند و معجزه را کاشی به کاشی می‌نگارد، گویی قصه‌اش پای کتیبه‌های بقاع متبرکه، مساجد، تکایا و حسینیه‌ها نقش بسته است.

قصه رفاقت قلم و دوات و آقای مومنی را می‌‌گویم که در قبله‌گاه عشق جان گرفت و کتیبه‌های بیش از ۸۰۰ محراب مسجد و بقاع متبرکه را نگاشت؛ از سال ۶۷ جامه هنر قدسی خوشنویسی به تن کرده و از سال ۷۰ کتیبه نگاری روی کاشی هفت رنگ و سنتی را دست گرفته است آن هم با اجرای کاشی ساز، نقاش و مینیاتوریست همدانی استاد حاج حسن قربانی.

مشق قرآن سعادت الهی

خوش نوشتن در محراب تمنای کودکی‌اش بود که به مدد خداوند محقق شده و حالا بعد از غزل و رباعی کلام وحی کتابت می‌کند؛ مومنی آغاز کلامش را مزین به یمن و برکت کتیبه نگاری می‌کند و می‌گوید: «مشق کردن مضامین قرآنی و عرفانی سعادتی است که قسمت من شده به همین دلیل این روزی را به مسائل مالی پیوند نمی‌دهم و در قید و بند دستمزد نیستم چراکه جنبه معنوی کار ارزشمندتر است.

 اما خاطره به یادماندنی از قلم زدن و کتیبه نگاشتن شاهزاده حسین همدان در ذهن و قلبم حک شده که این گفت‌وگو را با آن شروع می‌کنم؛ پس از به پایان رسیدن کتیبه‌های شاهزاده حسین هدیه‌ای به عنوان قدردانی برای بنده در نظر گرفتن، این پول را صرف خرید لباس احرام سفر حج خودم و همسرم کردم این جزو بهترین و لذت بخش‌ترین خاطرات قلم زدن و به تحریر درآوردن است.»

پایه گذاری نسخ و ثلث در همدان

جواد مومنی متولد سال ۵۱ در کبودراهنگ است و درست در ۱۶ سالگی عزم جزم می‌کند و با پشتکار به آنچه در سر داشته می‌رسد، یعنی کسب مدارک فوق ممتاز، در رشته‌های نستعلیق، نسخ و ثلث و کسب درجه هنری از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.

او از  پایه‌گذاران خط نسخ و ثلث در استان به شمار می‌رود و ده‌ها رتبه‌ برتر کشوری در این زمینه کسب کرده، این خوشنویس نامی علاوه بر افتخارات بی‌شمار ملی در تعلیم و تربیت خطاطان چیره‌دست هم دستی بر آتش دارد.

تربیت بیش از ۱۱۵ خوشنویس ممتاز

این خوشنویس در انجمن خوشنویسان همدان، مراکز آموزش عالی نظیر دانشگاه علوم پزشکی و دانشگاه صنعتی، آموزشگاه‌های آزاد هنری و فنی حرفه‌ای و سازمان بسیج هنرمندان آموزش دارد و بیش از ۱۱۵ هنرجوی فارغ‌التحصیل دوره ممتازی تعلیم داده، او در این باره اضافه می‌کند: «آموزش هنرجو از علاقمندی‌هایم محسوب می‌شود به طوری که تمام وقت گاهی بدون استراحت خوشنویسی آموزش می‌دهم و از رشد و بالندگی هنرجویانم لذت می‌برم.»

 مومنی ادامه می‌دهد: «عضو کاتبان وحی در مرکز طبع و نشر قرآن کریم، عضو شورای مجمع نمایندگان انجمن خوشنویسان ایران و رئیس انجمن خوشنویسان سازمان بسیج هنرمندان هستم و کتابت دیوان اشعار استاد ناصر مفرح همدانی و نگارش ۱۱۰ رباعی از اشعار مرحوم حاج حسن هجران را در کارنامه دارم.»

او همه عمر دل در گرو این کلک خیال‌انگیز نهاده و مشق عشق را از اساتید به نامی چون استاد علی شیرازی، استاد امیراحمد فلسفی در خط نستعلیق، استاد حاج احمد عبدالرضایی، استاد علی رضاییان در خط ثلث و استاد ابوالفضل خزاعی درخط نسخ فراگرفته است.

این خوشنویس موفق به برپایی نمایشگاه‌های گروهی و انفرادی اشاره می‌کند و می‌گوید:«۱۵۰ نمایشگاه گروهی و ۹ نمایشگاه انفرادی در سطح استان و ملی برگزار و بیش از ۲۰۰ تابلو در خصوص حجاب و نماز مصور کردم که همگی قاب شده است.»

کتابت کلام خدا

افتخارات این هنرمند یکی دو تا نیست اما پازل مشق‌کردنش را کتابت کلام‌الله مجید تکمیل می‌کند و بار دیگر قصه‌اش جانی تازه می‌گیرد، او در سال ۹۴ طی فراخوان  مرکز طبع و نشر قرآن مجید با هدف ارتقای سطح کیفی و کمی خط نسخ و ثلث، همراه اساتید طراز اول کشور به کتابت گروهی کلام خدا می‌پردازد و این اولین تجربه کتابت کلام وحی استاد مومنی می‌شود. پس از پایان کتابت، این قرآن گروهی به حرم حضرت عباس(ع) هدیه می‌شود.

خوشنویس وقتی برگزیده می‌شود که کلام الهی را تحریر کند مومنی در این باره اضافه می‌کند: «بعد از کتابت و اهدای این قرآن به کربلا، به دعوت سازمان تبلیغات اسلامی همدان در ماه مبارک رمضان سال ۹۵ اولین طرح کتابت گروهی قرآن به اتفاق هنرجویان استانی شکل گرفت.

 در این کتابت گروهی ۹۴ خوشنویس کتابت تعدادی آیه و سوره را بر عهده گرفتند و الگوی رسم‌الخط نسخ ایرانی از خطوط استاد میرزا احمد نیریزی تعیین شد و در ۷۸۲ صفحه به تحریر درآمد، این قرآن همزمان با ایام شهادت مولای متقیان در سال ۹۶ به کربلای معلی و حرم آقا ابوالفضل‌العباس(ع) اهدا شد.»

نگارش کتاب خدا به جماعت

او در ادامه می‌افزاید: «دومین طرح کتابت گروهی و استانی قرآن کریم در اردیبهشت سال ۹۷ با مشارکت ۱۱۴ خوشنویس در رشته نسخ  انجام شد؛ این مصحف در ۶۲۴ صفحه تذهیب شده به وزن ۱۱ کیلوگرم به کتابت درآمد و صحافی آن توسط استاد عباس باخدا بدون دریافت ریالی صحافی شد و به حرم امیرالمومنین(ع) اهدا شد.»

او به خیر و برکت کتابت گروهی کلام وحی اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد: «کتابت گروهی قرآن کریم برای اولین بار در استان همدان رقم خورد و خیر و برکت فراوانی به همراه داشت ضمن اینکه هنرمندانی که سهیم بودند به یمن کتابت قران معجزات فراوان دیدند از جمله بهبود بیماران، حل گرفتاری‌ها، رفع دلتنگی‌ها و شروعی دوباره برای کتابت قرآن‌های انفرادی و گروهی.»

معجز‌های کتاب معجزه‌گر

این خوشنویس توانمند همدانی از معجزاتی که در این سال‌ها متوجه او و خانواده‌اش شده یاد می‌کند و می‌گوید: «معجزه کتابت قرآن توفیق کتابت دوباره آن بود چراکه قسمت شد مجددا کتابت کلام وحی نصیبم شود، اما در کنار این اتفاق خوب معجزات فراوانی در گوشه و کنار زندگی شامل حالم شد مثل مشکلی که برای انگشت سبابه دست راستم ایجاد شد، شدت آسیب‌دیدگی زیاد بود در حالی که با عنایت خداوند بعد از دو ماه آتل کامل بهبود یافت. تمام نگرانی‌ام بابت خوشنویسی و قلم زدن بود چراکه انگشت سبابه در امر خوشنویسی محور هست و از کارافتادنش جبران ناپذیر.

اعجاز در سراسر زندگی‌ام به چشم می‌خورد درست مثل زمانی که پسرم از تراس طبقه دوم منزل به پایین پرت شد؛ این اتفاق چنان پریشان احوالم کردم که پسرم دلداری‌ام می‌داد در حقیقت بعد از چند دقیقه بلند شد و ایستاد و اتفاق جدی برای او نیفتاد. بعدها که همگی روبراه شدیم آقا محمدحسن می‌گفت: «وقتی پرت شدم کسی مرا در آغوش گرفت و به زمین گذاشت».

صدای خوش قلم بر روی برگ ابر و باد وقتی کلام الله را تحریر می‌کند کم از ندای قدسی ندارد و همین کافی است که تک‌تک حروف و واژه‌ها معجزه‌گر شوند و حالی به کاتب بدهند که در هفت آسمان بدیل نداشته باشد.

کتابت کلام خدا وقتی از عمق جان برخیزد، اهل عرش را به فرش می‌آورد و مرز آسمان و زمین را محو می‌کند. همان سوگند الهی به قلم کار خودش را کرده تا کاتب، معجزه‌ها را به چشم ببیند، بی‌شک قلم تحفه بهشتی است که خداوند برای زمینیان فرستاده و کتاب امین کلام الهی.

انتهای پیام /۸۹۰۳۳/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول