اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  قرآن و فعالیت های دینی

شب قدر! شب دعا، ندا و نجوا

امشب شب قدر و پیامبر (ص) در خطبه شعبانیه دستورالعمل ماه مبارک رمضان را برای بهره‌برداری و فیض‌گیری بیشتر از این ماه بابرکت به ما آموخت که به طریق اولی برای شب‌های قدر می‌تواند کارسازتر و اثر بخش‌تر باشد.

شب قدر! شب دعا، ندا و نجوا

به گزارش خبرنگار قرآن و فعالیت‌های دینی خبرگزاری فارس پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله در خطبه شعبانیه بواقع دستورالعمل ماه مبارک رمضان را برای بهره‌برداری و فیض‌گیری بیشتر از این ماه بابرکت به ما آموخت. دستورالعملی که به طریق اولی برای شب‌های قدر می‌تواند کار سازتر و اثر بخش‌تر باشد. آنجا که می‌فرماید: مسئلت کنید از خدا با نیت‌های صادق و دل‌های پاک و سپس امر می‌کند به توبه و آشتی با خدا (و توبوا الی الله من ذنوبکم) و بعد می‌فرماید: ارفعوا ایدیکم بالدعا. یعنی دست‌هایتان را برسم ادب و تضرع و تهی بودن بالا ببرید و آنگاه با توجه و تمرکز و تفکر و اخلاص او را بخوانید. در این مقام نیز امیدواری می‌دهد که هرگونه اورا بخوانید بدون تردید پاسخ خواهید شنید.

«یجیبهم اذا ناجوه و یلبیهم اذا نادوه و یستجیب لهم اذا دعوه» فرقی نمی‌کند که شب قدر را با چه ذکر و عمل و چگونه احیا نگه داری (نماز، تلاوت قرآن، دعای جوشن کبیر و یا هر دعای دیگری، زیارت عاشورا، توسل به امام زمان (عج)، سخنرانی و مداحی و یا هر عملی که باحال شما سازگارتر باشد) مهم این است که با توجه و تفکر لحظات را بگذرانی و البته با حس حضور و خلوتی با حضرت دوست و در این میان دعا که مطلق خواندن خداست و ندا که خواندنی متفاوت یعنی با ضجه و ناله و فریاد، گویا که باید در این شب‌ها با فریاد بر سر نفس خویش خود را از خوابی سنگین بیدار نمود و سر نفس سرکش داد کشید و آنرا با باران اشک شست‌وشو داد. و یا آنکه بدور از دیده‌ها و انظار دیگران در خلوتی خاص با رب ودود و خدای کریم و مهربان به نجوا نشست.

یعنی آرام، بی صدا، درگوشی، خودمانی در خلوتی عاشقانه و عارفانه، صاف و روان و بی ریا و.... با خدا نفس زد و گفت‌وگو کرد. در این حالت لازم نیست حتی چیزی بر زبان جاری کنی، کافیست در محضر ربوبی با خلوتی با نفس خویش در تفکری عمیق، ذهن مشغولی و دل مشغولی را پیشه کنی و بدینسان ذهن و دل را مشغول عشق بازی با خدا نمایی.

وقتی نجوا می‌کنی نسیمی دل‌انگیز در دل و قلب وزیدن پیدا می‌کند... رنگ و بوی این نسیم بهشتی و ملکوتی است... در شب‌های قدر نه فقط بال ملائک فرش زیر پایت خواهد بود که باید حال پرواز را به میهمانان آسمانی و عرشی بیاموزی.

از طرفی شب‌های قدر که با نام و توسل به امام المتقین علی بن ابیطالب علیه‌السلام عجین گشته است با همه سوز و غمی که با یادآوری شهادت مظلومانه امام دارد، لطفی از طرف خداست تا در آتش عشق علوی و زیر باران اشک عزای پدر ایتام و حجت و امام بحق ، سرزمین نفس نرم و لطیف  و از این رهگذر زمینه درک حقیقت شب قدر در درونمان فراهم‌تر گردد.

ای عزیز تشنه و سرگردان! لیله قدر را قدر بدان و این شب که (خیر من الف شهر و ۱۰۰۰ ماه است) بواقع به تنهایی یک عمر ۸۰ ساله می‌باشد. پس برای هر لحظه‌اش برنامه‌ریزی کن و با هوشیاری و نشاط احیا نگهدار تا حیاتی دوباره و بهاری تازه یافته و بهوش باش که دقیقه‌ای را  به غفلت نگذرانی تا بتوانی بفضل الهی بار  نه یکسال که یک عمر را ببندی و برای همیشه آسوده خاطر در مدار بندگی خدا جاودان و استوار بمانی.انشالله.

ابوالقاسم علیزاده

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول