اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کهگیلویه و بویراحمد

«آلودگی و محرومیت» سهم شهرستان بهمئی از نفت

جوانان بهمئی معتقدند سهم این شهرستان نفت‌خیز از نفت تنها آلودگی و محرومیت است.

«آلودگی و محرومیت» سهم شهرستان بهمئی از نفت

خبرگزاری فارس بهمئی؛ سامان خوبی‌زاده- بر اساس آمار از چاه‌های نفت شهرستان بهمئی روزانه قریب به 200 هزار بشکه نفت از سوی شرکت بهره برداری نفت و گاز آغاجاری در حوزه مناطق نفتخیز خوزستان استخراج می شود.

در کنار سفره های طلای سیاه بهمئی، سفره هاییی از فقر و رنج ناشی از محرومیت مردم این دیار را آزار می دهد از آنجا که بهمئی جز یکی از محرومترین نقاط کهگیلویه و بویراحمد است زیرا نزدیک به 30 درصد از جمعیت این شهرستان 40 هزار نفری از حمایت نهادهای امدادرسان و خدماتی مثل بهزیستی و کمیته امداد برخوردارند.

این شهرستان توسعه نیافته علی‌رغم خدمات گسترده پس از انقلاب اسلامی از در آمدهای چشمگیر حاصله از نفت بویژه در حوزه اشتغال، عمران و توسعه شهری بی نصیب مانده است.

بیکاری یکی از مشکلات جوانان جویای کار و تحصیلکرده دانشگاهی این شهرستان است که از ایجاد نشدن صنایع پایین دستی نفت برای توسعه این منطقه گلایه‌مندند.

 یکی از جوانان بهمئی فارغ التحصیل رشته مهندسی نفت در این باره می گوید که لحاظ شدن ردیفی در استخدامهای شرکت نفت برای جوانان بهمئی یک مطالبه به حق مردم این منطقه است.

وی به محرومیت منطقه بهئمی از خدمات بهداشتی و درمانی، فرهنگی، ورزشی، آموزشی و رفاهی اشاره کرد و افزود: از سهم چاه‌های نفتی در بهمئی آلودگی های زیستی نصیب مردم این منطقه شده است.

شماری از جوان بیکار معتقدند که تولید نفت یک ثروت ملی است ولی اسم نفت در بهمئی به نام ما و مزایای آن به کام دیگران است و جبران محرومیت این منطقه با اختصاص بخشی از پول نفت یکی از انتظارات مردم این خطه از مسوولان است.

یکی دیگر از جوانان  در این باره می‌گوید که علی‌رغم خدمات گسترده نظام در این شهرستان ولی این منطقه همچنان به لحاظ توسعه نیافتگی نیارمند حمایت بیش از پیش است.

وی اظهار کرد: در این شهرستان حدود 70حلقه چاه نفت در حوزه بهره داری شهرستانهای امیدیه و آغاجاری وجود دارد ولی برای ایجاد صنایع تبدیلی و پایین دستی نفت برای اشتغال جوانان این منطقه سرمایه گذاری صورت نگرفته است.

دیگری با بیان اینکه در آموزن های شرکت نفت جوانان این منطقه غیربومی محسوب می شوند تصریح کرد: اختصاص سهمیه ای به جذب جوانان این منطقه در شرکت نفت امیدیه و آغاجری حق مردم این منطقه است.

وی بیان کرد: مناطق روستایی مجاور چاه های نفت این شهرستان برای عمران آبادانی، افزایش خدمات رسانی و اشتغال نیارمند توجه شرکت نفت مناطق نفتخیز جنوب است.

دیگر جوان این شهرستان به بالا بودن فقر مالی، پایین بودن سطح درآمد و بیکاری مردم این منطقه اشاره کرد و گفت: نبود منابع آبی برای توسعه کشاورزی بر مشکلات اقتصادی این منطقه دامن زده است.

وی نامناسب بودن راههای ارتباطی، نوسان شبکه های برق و دچار تنش آبی بودن شهر لیک مرکز بهمئی را بیانگر عمق محرومیت این منطقه خواند.

به گزارش فارس، گفته می‌شود در کمیته برنامه ریزی ۱۴۰۰ شهرستان بهمئی ۶۵۰ میلیارد ریال اعتبار از محل اعتبارات تملک دارائی‌های سرمایه‌ای استانی و ۳ درصد نفت و گاز و استفاده متوازن از امکانات کشور، در قالب ۲۸ فصل، ۶۳ برنامه و بیش از ۶۰ طرح تقسیم شد.

انتهای پیام/

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول