اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

تلاش برای قاچاق مواد مخدر از طریق زیرساخت‌های حمل و نقلی ازبکستان

دوازدهمین نشست مقامات کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای در زمینه مبارزه با قاچاق مواد مخدر به ریاست ازبکستان در شهر «تاشکند» برگزار شد.

تلاش برای قاچاق مواد مخدر از طریق زیرساخت‌های حمل و نقلی ازبکستان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در تاشکند، دوازدهمین نشست رؤسای نهادهای ذیصلاح کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای در مبارزه با قاچاق مواد مخدر به ریاست ازبکستان در شهر «تاشکند» برگزار شد.

در این نشست «ساتیا نارایان پرادخان» از دفتر کنترل مواد مخدر هند، «عسکر محمدکالیف» از وزارت کشور قزاقستان، «لیانگ یون» از وزارت امنیت اجتماعی چین، «نورلان توروسبکوف» از وزارت کشور قرقیزستان، «رشید مینخاس» از وزارت کنترل مواد مخدر پاکستان، «کریل اسموروف» از وزارت کشور روسیه، «رحمان علی رحیم زاده» از آژانس کنترل مواد مخدر وابسته به ریاست جمهوری تاجیکستان و همچنین «ژانگ مینگ» دبیر کل سازمان همکاری شانگهای به صورت مجازی، «روسلان میرزایف» مدیر کمیته اجرایی ساختار منطقه‌ای ضد تروریسم سازمان همکاری شانگهای شرکت کردند.

«عالم نرزولایف» مدیر مرکز ملی اطلاعات و تحلیلی کنترل مواد مخدر وابسته به کابینه وزرای ازبکستان در این نشست گفت: امروز موضوع مبارزه با قاچاق مواد مخدر با توجه به اوضاع موجود مواد مخدر در منطقه پیش از هر وقت مبرم و تهدیدی واقعی برای امنیت کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای است.

وی افزود: هم اکنون مقدار قاچاق مواد مخدر از افغانستان از طریق مسیر شمالی افزایش یافته است، به خصوص در جریان فعال همگرایی با کشورهای منطقه تلاش برای قاچاق مواد مخدر از طریق زیرساخت‌های حمل و نقلی ازبکستان افزایش یافته است. در سال 2021 میلادی نسبت به سال 2020 میلادی 18.4 درصد بیشتر جرائم مرتبط با قاچاق مواد مخدر شناسایی شده است.

وی اظهار داشت: هم اکنون در پی رشد مستمر تولید مواد مخدر در افغانستان، تهدید بزرگ قاچاق مواد مخدر از افغانستان به کشورهای منطقه افزایش می‌یابد.

مقام ازبکستانی خاطرنشان کرد: افزایش قابل ملاحظه کشف و ضبط هروئین در آسیای مرکزی، از سرگیری جرائم قاچاق مواد مخدر پس از قرنطینه بر رشد قاچاق مواد مخدر در سال 2021 میلادی دلالت می‌کند. در این میان، افغانستان در سال‌های نزدیک جایگاه پیشرو خود در تولید مواد مخدر حفظ کرده است.

نرزولایف در پیام با اشاره به اینکه دولت ازبکستان برای مقابله با قاچاق مواد مخدر توجه خاص  دارد، از شرکت کنندگان این نشست خواستار تنظیم اقدامات به موقع و موثر در مبارزه با قاچاق مواد مخدر شد.

شرکت کنندگان دیگر این نشست نیز در سخنرانی‌های خود بر تحکیم همکاری‌های متقابل نهادهای ذیصلاح در مبارزه با قاچاق مواد مخدر تاکید کردند.

در پایان این نشست پروتکلی به امضا رسید.

سیزدهمین نشست روسای نهادهای ذیصلاح کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای در مبارزه با قاچاق مواد مخدر در نیمه اول سال 2023 میلادی در هند برگزار می‌شود.

سازمان همکاری شانگهای یک سازمان بین المللی بین دولتی است که در تاریخ 15 ژوئن سال 2001 میلادی در شانگهای چین از سوی قزاقستان، چین، قرقیزستان، روسیه، تاجیکستان و ازبکستان تاسیس شده است.

در نشست سازمان که روزهای 8 و 9 ژوئن سال 2017 میلادی در شهر آستانه پایتخت قزاقستان برگزار شد، هندوستان و پاکستان عضو دائم سازمان همکاری شانگهای‌ شدند.

ترکیه، سریلانکا، ارمنستان، آذربایجان، نپال و کامبوج شریک گفت وگو با این سازمان هستند.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول