اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  آموزش و پرورش

فارس من| والدین: دانش‌آموزان روزه‌دار را دریابید/ حواس آموزش و پرورش به رتبه‌بندی معلمان است!

تعدادی از والدین معتقدند که آموزش و پرورش تمام وقت خود را برای رتبه‌بندی معلمان گذاشته است و حواسش به دانش‌آموزان و استفاده از موقعیت تربیتی ماه مبارک رمضان نیست!

فارس من| والدین: دانش‌آموزان روزه‌دار را دریابید/ حواس آموزش و پرورش به رتبه‌بندی معلمان است!

خبرگزاری فارس ـ گروه آموزش و پرورش: ماه مبارک رمضان از نیمه گذشت اما همچنان تعدادی از خانواده‌ها و دانش‌آموزان نسبت به عدم تقلیل ساعات آموزشی گلایه دارند.

خانواده‌ها در گفت‌وگو با خبرنگار فارس عنوان می‌کردند که از وزارت آموزش و پرورش توقع دارند تا شرایط حضور دانش‌آموزان روزه‌دار را در روزهای گرم و بلند سال در مدارس به‌گونه‌ای فراهم کند تا بچه‌ها بتوانند به خوبی از فرصت آموزش حضوری بهره ببرند. 

مادر یک دانش‌آموز دختر پایه پنجم در منطقه 19 تهران، گفت: دخترم، دانش‌آموز پایه پنجم است و البته قبل از عید نوروز هم به مدرسه می‌رفت اما ساعات مدرسه تقسیم شده بود و بچه‌ها اصلا در مدرسه خسته نمی‌شدند. 

وی ادامه داد: بعد از عید نوروز که همزمان با ماه مبارک رمضان هم هست، بچه‌ها باید از صبح تا ظهر در مدرسه باشند و این در حالیست که روزه‌دار هم هستد که این موضوع آنها را خسته می‌کند.

این مادر با اشاره به گلایه فرزندش به عدم توجه به دانش‌آموزان روزه‌دار، افزود: دخترم می‌گوید که صبح‌ها در مدرسه نرمش و ورزش هست و آنها واقعا تشنه و خسته می‌شوند ضمن اینکه در زنگ تفریح هم هیچ خبری از حال و هوای روزه‌داری در مدرسه نیست.

* مدارس باید در ماه مبارک رمضان، حال و هوای این ماه را داشته باشد

برخی والدین نیز عنوان می‌کردند که ادارات با کارکنان خود در ماه رمضان همکاری می‌کنند و تقلیل ساعت دارند اما برای فرزندان آنها در مدرسه، این اتفاق نمی‌افتد.

پدر یک دانش‌آموز پایه چهارم دبستان در منطقه 5 تهران در این خصوص گفت: در ماه مبارک رمضان، شرایط ادارات و سازمان‌ها تغییر می‌کند و حال و هوای ماه مبارک رمضان به خود می‌گیرد اما مدارس که اتفاقا باید تربیت‌کننده نسل آینده باشد، اینگونه نیست.

وی افزود: مدارس باید در ماه مبارک رمضان، حال و هوای این ماه را بگیرد. بچه‌های کوچکتر یعنی آنها که روزه نمی‌گیرند یا دانش‌آموزانی که شرایط جسمانی روزه‌گرفتن را ندارند، بدانند که باید به این ماه و روزه‌داران احترام بگذارند. اگر ما از مدارس شروع نکنیم، از چه جایی باید شروع کنیم؟

 * ماه رمضان بهترین زمان برای آموزش امور تربیتی

برخی خانواده‌ها نیز معتقدند که ماه رمضان بهترین زمان برای آموزش امور تربیتی است. مادر یک دانش‌آموزان پایه هشتم به خبرنگار فارس گفت: در گذشته یعنی زمانی که ما دانش‌آموز بودیم، برنامه‌های جذابی در مدرسه متناسب با حال و هوای ماه مبارک رمضان برگزار می‌شد. مثلا مسابقه می‌گذاشتند، جشن روزه اولی‌ها یا مراسم جشن تکلیف می‌گرفتند یا مراسم افطاری برگزار می‌شد. 

وی ادامه داد: مدارس می‌توانند زنگ تفریح بچه‌های کوچکتر که روزه بر آنها واجب نیست را از دانش‌آموزان بزرگتر جدا کنند و همچنین اگر دانش‌آموزانی نمی‌توانند روزه بگیرند، به آنها آموزش دهند که حرمت این ماه را حفظ کنند و روزه‌خواری نکنند. 

این مادر اضافه کرد: حواس آموزش و پرورش به رتبه‌بندی معلمان است؛ مواظب باشد از دانش‌آموزان غافل نشود. در حال حاضر همه خبرها، رتبه‌بندی معلمان شده است.

*ساعت کاری مدارس می‌توانست کاهش یابد

برخی مخاطبان خبرگزاری فارس نیز در سامانه فارس من با ثبت‌ پویش‌هایی خواستار توجه مسؤولان به دانش‌آموزان و فرهنگیان در ایام ماه مبارک رمضان شدند. 

در خواسته این مخاطبان آمده است: «همان گونه که اطلاع داریم امسال در ماه مبارک رمضان ساعت کاری ادارات دولتی از جمله ادارات آموزش و پرورش یک ساعت کاهش یافت. اما مشخص نیست چرا ساعت کاری واحدهای آموزشی تغییر پیدا نکرده است در حالی که حجم کار در مدارس بیشتر است.

همچنین با توجه به شرایط کرونا و تراکم بالای دانش‌آموزان در کلاس‌ها و نبود سیستم تهویه در کلاس‌ها، بهتر بود در شرایط کرونایی و به خصوص در ماه مبارک، ساعت کاری مدارس تک نوبته نیز یک ساعت کاهش یابد. در شرایط کنونی وضعیت به صورتی است که عوامل اجرایی مدارس زودتر از کارکنان ادارات در محل کار حضور یافته و حتی دیرتر از کارمندان ادارات از مدرسه خارج می‌شوند.

* مسؤولان مدارس: دستورالعملی برای کاهش ساعات آموزشی در ماه رمضان ابلاغ نشده است

صادق ستاری‌فرد سخنگوی وزارت آموزش و پرورش سیزدهم فروردین 1401  با بیان اینکه آنچه حائز اهمیت است مراعات حال دانش‌آموزان روزه‌دار است، گفت: «با توجه به اینکه دانش‌آموزان باید ماسک بزنند و زمان چند ساعته را در مدرسه باشند، پیشنهاد ما این است که مدارس نسبت به حال دانش‌آموزان روزه‌دار مراعات کنند و حتی‌المقدور به نحوی مدیریت کنند که زمان هر کلاس درس بیش از یک ساعت نباشد».

به گزارش فارس، مسؤولان مدارس می‌گویند با توجه به اینکه دستورالعملی درباره تغییر ساعت مدارس در ماه مبارک رمضان به آنها ابلاغ نشده است، آنها نمی‌توانند تغییری در ساعات آموزشی داشته باشند. 

البته سخنگوی وزارت آموزش و پرورش درباره امتحانات دانش‌آموزان در روزهای بعد از لیالی قدر، به خبرنگار فارس گفت: «از مسؤولان مدارس می‌خواهیم به جهت رعایت حال دانش‌آموزان و حضور پرشور آنها در مراسم شب‌های قدر، روزهای بعد از لیالی قدر، امتحان یا آزمونی برگزار نکنند».

ماه مبارک رمضان وارد نیمه دوم شده است و چشم بر هم بزنیم، این روزها هم می‌گذرد اما اگر غفلت کنیم فرصت آموزش و توجهات لازم به این ایام نیز از دست می‌رود و این فرصت ناب به راحتی به دست نمی‌آید.

انتهای پیام/  

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول