اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  همدان

اجرای دومین پیمایش ملی سلامت روان در همدان

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان از اجرای دومین پیمایش ملی سلامت روان در همدان خبر داد.

اجرای دومین پیمایش ملی سلامت روان در همدان

فاطمه ترکمان‌اسدی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در همدان اظهار کرد: در نظام‌های سلامت برای سیاستگذاران و تصمیم سازان این حوزه، وجود اطلاعات معتبر و دقیق از جمله مهمترین اولویت‌ها به شمار می رود و با توجه به اهمیت سلامت روان در برنامه‌ریزی‌ها و سیاست‌گذاری‌های  بخش سلامت و ضرورت تخصیص بهینه منابع، وجود اطلاعات کافی حول محور خدمات سلامت روان و موضوعات جنبی آن از اهمیت شایانی برخوردار است.

وی با بیان اینکه آخرین پیمایش‌ ملی سلامت روان  در سال ۹۰ انجام شد، گفت: براساس آن آمار شیوع اختلالات روان پزشکی در کشور در بین گروه سنی ۱۵ تا ۶۴ سال، ۲۳.۶ درصد مشخص شد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان افزود: اکنون با توجه به اهمیت و ضرورت برنامه ریزی بهینه در حوزه سلامت روان و با تغییر جمعیتی و همچنین دیگر تغییرات رخ داده به ویژه آسیب‌های روانی ناشی از همه‌گیری کووید ۱۹، دومین پیمایش ملی سلامت روان همزمان با کشور طی ماه‌های خرداد و تیرماه در همدان اجرا می‌شود.

وی اضافه کرد: این مطالعه در پی آن است تا اطلاعات دقیقی از نیازهای عموم مردم از خدمات سلامت روان و امکانات موجود و در دسترس مردم برای دریافت این خدمات فراهم کند تا در طرح‌ریزی برنامه‌ها به کار گرفته شود همچنین داشتن تصویری واقع بینانه از  تناسب بار مالی تحمیل شده به خانوارها و دریافتن اولویت نیازهای مردم در برنامه ریزی های آتی مورد توجه است.

ترکمان‌اسدی یادآور شد: در این مطالعه که از سوی وزارت بهداشت، موسسه ملی تحقیقات سلامت و دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور انجام می‌گیرد، تعیین شیوع اختلالات روانی ۱۲ ماه گذشته، میزان شدت اختلالات روانی و میزان استفاده از خدمات سلامت روان و انواع آنها و تعیین هزینه‌های ابتلا به اختلالات روانی به عنوان اهداف اصلی آن عنوان شده است.

وی افزود: در این پیمایش ابتدا پرسشگران طی یک دوره آموزش تئوری و عملی ۶۰ ساعته، به نحوه دقیق پرسشگری مسلط خواهند شد و طی فاز اجرایی این پیمایش که از ابتدای خرداد تا پایان تیرماه ادامه خواهد داشت پرسشگری ۱۶۸ خانوار استان توسط این آنها و نظارت کارشناسان مدیریت سلامت روان، اجتماعی و اعتیاد معاونت بهداشت انجام خواهد شد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان خاطر‌نشان کرد: روش جمع آوری اطلاعات از خانوارهای منتخب با مراجعه حضوری به درب منازل و از طریق مصاحبه چهره به چهره فردی است.

انتهای پیام/ 89050/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول