اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان شرقی

درآمد متوسط در آذربایجان‌شرقی ۶۸ درصد کشور است/ پایین بودن میزان بهره‌وری در آذربایجان

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه درآمد متوسط در استان آذربایجان‌شرقی ۶۸ درصد کشور است، گفت: سهم جمعیتی استان در طی ۲۰ سال گذشته از ۵.۵۵ درصد به ۴.۸۹ درصد کاهش یافته که دلیل آن مهاجرت و کاهش زاد و ولد است.

درآمد متوسط در آذربایجان‌شرقی ۶۸ درصد کشور است/ پایین بودن میزان بهره‌وری در آذربایجان

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، محمد فرشکاران عصر امروز در اولین جلسه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان در سال ۱۴۰۱ اظهار کرد: مهم‌ترین محورهای تحقق رشد اقتصادی از محل بهره‌وری عبارتند از ارتقاء بهره‌وری، توسعه صادرات و تکمیل زنجیره تولید و شناسایی گلوگاه‌های رشد.

وی افزود: منابع تحقق رشد اقتصادی از محل افزایش سرمایه‌گذاری نیز شامل مشارکت عمومی‏-خصوصی، مولدسازی و فروش اموال و دارایی‌های مازاد یا بلااستفاده دولت، تشکیل صندوق‌های سرمایه‌گذاری، جذب سرمایه‌‌های خارجی، فاینانس داخلی و خارجی، منابع بانک‌ها و نهادهای مالی، منابع داخلی شرکت‌های دولتی و  منابع حاصل از مازاد درآمدهای مالیاتی وصول شده استانی و جذب منابع محلی می‌شود.

فرشکاران ابراز کرد: سهم جمعیتی استان در طی ۲۰ سال گذشته از ۵.۵۵ درصد به ۴.۸۹ درصد کاهش یافته که دلیل آن مهاجرت و کاهش زاد و ولد است.

وی با بیان اینکه درآمد متوسط در استان آذربایجان‌شرقی ۶۸ درصد کشور است، تصریح کرد: نسبت بهره‌وری نیروی کار استان در سال ۱۳۹۹، در بخش کشاورزی ۶۲ درصد متوسط کشور، صنعت ۵۳ درصد، خدمات ۷۶ درصد و در مجموع بهره‌وری نیروی کار در استان ۶۳ درصد متوسط کشور بوده است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان‌شرقی، میزان بهره‌وری کشور و استان در سال ۹۷ را به ترتیب ارقام ۱.۴۳ و ۰.۸۶ درصد و نسبت بهره‌وری استان به کشور را در همان سال ۵۹.۶۹ درصد اعلام کرد.

این مسوول مدعی شد: در سال ۱۴۰۱ سهم ارزش افزوده بخش کشاورزی در اقتصاد استان ۷.۹۲ درصد، صنعت ۲۸.۴۴ درصد، معدن ۲.۵ درصد، آب و برق و گاز ۳.۹۰، ساختمان ۴.۶۴، حمل و نقل ۵.۷۸، ارتباطات ۱.۰۳، مستغلات ۱۳.۰۴ و سایر خدمات ۲۹.۷۶ درصد خواهد بود.

فرشکاران اضافه کرد: همچنین در سال‌جاری سهم ارزش افزوده بخش کشاورزی استان از کشور ۳.۷ درصد، معدن ۵.۹۵، صنعت ۷.۲۱، آب و برق و گاز ۱.۴۱، ساختمان ۳.۵۳، حمل و نقل ۳.۰۲، ارتباطات ۱.۰۴، مستغلات ۳.۲۴ و سایر خدمات ۳.۵۶ درصد پیش‌بینی می‌شود.

وی به تشریح سناریوها و منابع لازم برای تحقق رشد اقتصادی استان پرداخت و اتخاذ سیاست‌های مناسب اقتصادی در عرصه‌های سرمایه‌گذاری، تولید، مالی، پولی و تجاری، اصلاح و ارتقاء شاخص‌های فضای کسب و کار و ایجاد امید و افق روشن و با ثبات برای فعالان اقتصادی برای استفاده از ظرفیت‌های خالی و ارتقای بهره‌وری را از جمله الزامات نهادی، اجرایی و سیاستی استان در جهت تحقق رشد اقتصادی استان برشمرد.

این مسوول بر لزوم علم باوری در نظام تصمیم‌گیری و شایسته‌سالاری در اداره استان، تغییر رویکرد نظام برنامه‌ریزی متمرکز به برنامه‌ریزی مشارکتی و منطقه‌ای و واگذاری اختیار لازم به استان‌ها برای تحقق اهداف اولویت‌دار خود، پرهیز از انحصارطلبی در عرصه‌های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی، حمایت و پیگیری نمایندگان استان در پیشبرد برنامه‌ها و پروژه‌های نیمه تمام و ایجاد و پشتیبانی از ظرفیت‌های جدید سرمایه‌گذاری در استان  تاکید کرد.

انتهای پیام/60026/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول