اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان جنوبی

راه‌اندازی پایگاه اطلاعات و داده‌های بخش کشاورزی خراسان‌جنوبی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی از راه‌اندازی پایگاه اطلاعات و داده حوزه کشاورزی استان به زودی با حضور استاندار خبر داد.

راه‌اندازی پایگاه اطلاعات و داده‌های بخش کشاورزی خراسان‌جنوبی

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، مهدی جعفری، رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی صبح امروز در دیدار با نماینده ولی فقیه در خراسان‌جنوبی اظهارداشت: فرمایشات مقام معظم رهبری در حوزه کشاورزی راه و مأموریت جدید را برای خانواده جهاد کشاورزی تبیین نموده است.

وی با اشاره به اینکه در ابتدای سال حسب فرمایش رهبری از زیرساخت‌هایی که در بخش کشاورزی وجود داشته و می‌توانستیم شرکت‌های دانش‌بنیان را گرد هم بیارویم و از ظرفیت آنها استفاده و عملکرد خود را افزایش داده اقدامات بسیار خوبی صورت گرفته است، تصریح کرد: بازدیدهایی در این راستا به همراه رؤسای دانشگاه‌ها، بسیج استان، محققان، اعضای هیأت علمی و اعضای صاحب نظر انجام شده است.

رفع تداخلات ۷۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی در استان

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی اضافه کرد: مأموریت‌های وزرات جهاد کشاورزی در دولت سیزدهم در پنج محور مطرح شده که سازمان جهاد کشاورزی استان در این حوزه‌ها اقدامات شایسته‌ای انجام داده است.

جعفری با اشاره به قرارگاه صدور سند اراضی کشاورزی در استان گفت: در ۴۰ سال گذشته سه درصد اراضی کشاورزی استان از مجموع ۱۴ هزار از۴۸۲ هزار هکتار سنددار شده بود اما برنامه وارزت جهاد کشاورزی در پایان چهار ساله دولت سیزدهم این بوده تا تمامی اراضی کشاورزی سنددار بتوانیم جشن سنددار شدن را بگیریم.

وی ادامه داد: لذا کمیسیون‌های رفع تداخلات در این مدت برگزار شده توانسته برای ۷۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان رفع تداخلات را انجام و بیش‌از هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان موفق به اخذ سند شوند.

صدور ۹۸ درصدی اراضی ملی کاداست در استان به نام دولت

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی با اشاره به دغدغه نماینده ولی فقیه در استان در مورد اختلاف اراضی فی‌مابین مردم و منابع طبیعی افزود: این بستر فراهم شده تا در پلاک‌های مشمول که اختلافات وجود دارد در کمیسیون مربوطه به نفع مردم اقدام تا دغدغه مردم در این حوزه کاسته شود.

جعفری یادآور شد: در مورد کاداستر اراضی ملی میزان ۹۸ درصد اراضی ملی کاداست در خراسان‌جنوبی به نام دولت صادر شده و خراسان‌جنوبی در این حوزه جزو استان‌های پیشرو در کشور است.

وی با اشاره به اینکه در حوزه تغییر کاربری، رویکرد خود را مبنی بر پیشگیری گذاشته‌ایم تا هم بتوانیم از مال مردم صیانت کرده و هم در این حوزه نارضاتی نداشته باشیم، تصریح کرد: در حوزه کمیسیون‌های واگذاری، تمام کمیسیون‌ها را به روز کرده تا مردم و سرمایه‌گذاران معطل نماند و در این حوزه دچار غفلت نشویم.

تخصیص ۱۰ میلیارد تومانی برای کشت‌های قراردادی در استان

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی با بیان اینکه درر مورد کشت قراردادی به سبب حوادثی که در روسیه و اوکراین اتفاق افتاد و پیش‌بینی‌هایی که مورد تأمین علوفه دام در استان داشته‌ایم از برج سه که این کشت آغاز می‌شود ۲ هزار هکتار از اراضی استان را در قالب کشت قراردادی در اختیار دامداران، اتحادیه‌ها، کشاورزان و صندوق حمایت از بخش کشاورزی با تخصیص ۱۰ میلیارد تومان قرار داده تا در این خصوص در استان مشکلی نداشته باشیم.

جعفری ادامه داد: همچنین در حوزه کشت پنبه، گیاهان دارویی و گیاهان روغنی ورود به کشت قراردادی کرده‌ایم که سال به سال سطح زیرکشت در حوزه زراعی و باغی در کشت قراردادی و این بستر افزایش می‌یابد.

وی از راه‌اندازی پایگاه اطلاعات و داده حوزه کشاورزی استان به زودی با حضور استاندار خبر داد وافزود: خراسان‌جنوبی اولین استان خواهد بود که در بستر GIS تمام اطلاعات مرغداری‌ها، دامداری‌ها، اراضی کشاورزی، چاه‌ها، چشمه‌ها، قنوات، سازه‌های آبخیزدای و هر آنچه مربوط به حوزه کشاورزی بوده را جمع‌آوری و در تلاشیم تا آن را به سیستم هوشمند کشاورزی با جذب اعتبارات متصل سازیم.

تکمیل چرخه فراوری ۱۱ محصول مزیت‌دار استان

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی با بیان اینکه در حوزه سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی در بخش‌های مختلف اقدامات خوبی صورت گرفته است، اضافه کرد: در حوزه سردخانه، انبارها، سیلوها، گلخانه‌ها، کشتارگاه‌ها، لنیات و مواردی که باید چرخه‌ها کامل شود که در ۱۱ محصول ویژه و مزیت‌دار استان در پی این هستیم که چرخه فراوری آنها را در شهرستان‌هایی که این محصولات موجود بوده و معیشت مردم به این محصولات گره خورده را کامل تا مردم از ارزش افزوده محصولات تولیدی خود بهره‌مند شوند.

جعفری راستای اقداماتی که در حوزه دیپلماسی غذا صورت گرفته گفت: اخیراً دیداری با سردار طهماسبی، فرمانده قرارگاه فرامرزی سپاه صورت گرفت و وضعیت استان تشریح گردید و قول‌های مناسبی در مورد صادارت قسمتی از محصولات تولیدی استان به ویژه زرشک دادند.

وی به برگزاری نمایشگاه تخصصی بخش کشاورزی شرق کشور اشاره کرد و افزود: از هیأت تجاری افغانستان برای بازدید از این نمایشگاه دعوت و رایزنی شده تا در حوزه‌هایی که امکان‌پذیر بوده بتوانیم با این کشور مراودات تجاری داشته باشیم که و امیدواریم در آینده نتایج مطلوبی در پی داشته باشد.

چرخه مفقوده فراوری پشم گوسفند در استان

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی یکی از حلقه‌های مفقوده که در بخش کشاورزی استان وجود داشته را فراوری پشم گوسفند عنوان کرد و یادآور شد: پشم گوسفند از مغولستان وارد و در استان خودمان سوخته می‌شد به همین سبب از قرارگاه فناوری و پیشران فرمانده کل قوا کمک گرفتیم تا بتوانیم پشم‌های گوسفند را در استان جمع‌آوری و به تهران ارسال کرده تا به نخ تبدیل و بعد از آن دوباره به استان باز گرداننده شده و در صنایع مختلف استفاده و این صنایع حاصل از آن برای صادارت استفاده شود.

جعفری با اشاره به اینکه در ایام عید با نظارتی که بر بازار اقلام اساسی در استان وجود داشته افزایشی در این اقلام نداشتیم، یادآور شد: با توجه به مراوداتی که با تهران صورت گرفت توانستیم اعتباری معادل ۵۰ میلیارد تومان برای استان جذب کنیم.

وی با بیان اینکه در مدت فعالیت دولت سیزدهم اقدامات شایسته‌ای در حوزه منابع طبیعی با توجه به تقاضاهای مردم، عنایت رهبری و ریاست جهوری به مقوله آبخیزداری صورت گرفته است، اضافه کرد: با اصلاح ماده ذیل تبصره هشت قانون بودجه ۱۴۰۱ انجام و منابع اعتباری ویژه و پایداری برای حوزه آبخوان‌داری و آبخیزدای برای استان دیده شد و اکنون بیش‌از ۳۲۰ میلیارد تومان اعتبار اختصاص به حوزه آبخیزداری یافته است.

پیشرفت ۹۰ درصدی پروژه آزمایشگاه تخصصی شتر شرق کشور

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی به عملکرد حوزه دامپزشکی استان اشاره داشت و گفت: روند تکمیل احداث پروژه آزمایشگاه دامپزشکی تخصصی شتر در شرق کشور با ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی در حال انجام بوده و ۱۲ میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل ۱۰ درصد باقی مانده این پروژه لازم بوده که امیداریم با تأمین آن در سال اول فعالیت دولت سیزدهم به بهره‌برداری برسد.

جعفری بیان داشت: در حوزه امور عشایر استان نیز اقداماتی از جمله تکمیل پروژه انتقال آب و احداث شبکه آبرسانی به محلات عشایر خواجه منجیکو در نهبندان وچاه مسافر در طبس، موج‌تراشی ایل‌راه‌های عشایری به طول ۸ هزار و ۳۰۰ کیلومتر، مطالعه و طراحی انتقال شبکه آب به محلات عشایری بزخت شهرستان زیرکوه، تکمیل مطالعات ایل‌راه شهرستان بشرویه، آبرسانی سیار و توزیع آرد به محلات عشایری استان، توزیع نهاده‌های دامی و سوخت‌های فسیلی صورت گرفته است.

وی با اشاره به اینکه یکی از اقدامات خوبی که در حوزه تعاون روستایی استان صورت گرفته کنترل قمیت برخی از کالاهایی بود که در این مدت به دلایل مختلف افزایش چشمگیری یافت ولی به سبب حضور به موقع برای رفع این مشکل مردم نگرانی نداشتند، یادآور شد: پلت فرم‌هایی راه اندازی شده تا مردم کالای خود را از داخل منزل انجام بعد از 24 ساعت کالاها در اختیارشان قرار می‌گیرد.

راه‌اندازی تعاونی‌های سایر ماکیان در استان

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی افزود: فساد عجیبی در حوزه آرد با خروج آن از مرزهای کشور انجام می‌گیرد و در آینده شاهد افزایش قیمت آرد خواهیم بود.

جعفری اضافه کرد: در حوزه سایر ماکیان در استان دچار مشکل بوده‌ایم که در این زمینه ورود یافته و تعاونی‎های سایر ماکیان را راه‌اندازی تا نگرانی در این زمینه در استان وجود نداشته باشد.

وی به بخشی از عملکرد اداره کل غلات و خدمات بازرگانی استان اشاره داشت و یادآور شد: ذخیره‌سازی تمام انبارهای استان از اقلام اساسی، خرید تضمینی، تأمین و ذخیره‌سازی گندم، حمایت از کشاوران تولیدکننده دانه‌های روغنی، پرداخت به موقع وجه کشاورزان، ذخیره‌سازی محصول برای مصرف یک ساله و بیشتر و نظارت کیفی بر آن، تأمین گندم کارخانجات و نظارت بر پخش آرد به نانوایان از جمله این اقدامات بوده است.

تأمین ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تخم مرغ نطفه‌دار در استان

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی با بیان اینکه در حوزه شرکت خدمات حمایتی تولید کودهای فسفاته و فتاسه در کشور انجام که منجر به کاهش ۴۵ درصدی قمیت این کودها شده که با در اختیار قرار گرفتن آن به کشاورزان در سال آینده شاهد افزایش عملکرد خواهیم بود، یادآور شد: در حال حاضر ۶ هزار و ۵۰۰ تن کود در استان ذخیره‌ شده است.

جعفری با اشاره به خریداری ۱۷ هزار رأس دام از عشایر استان گفت: تاکنون ۸۰ هزار رأس دام عشایری برای نهاده خریداری شده است.

وی از تأمین ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تخم مرغ نطفه‌دار در استان خبر داد و تصریح کرد: این امر موجب شد تا قمیت تخم مرغ و مرغ در استان افزایش نیابد.

انتهای پیام/۶۹۰۲۷

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول