اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

تأکید وزرای خارجه آسیای مرکزی و ژاپن بر توسعه همکاری‌های تجاری

هشتمین نشست وزرای امور خارجه کشورهای دیالوگ «آسیای مرکزی و ژاپن» به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد.

تأکید وزرای خارجه آسیای مرکزی و ژاپن بر توسعه همکاری‌های تجاری

به گزارش خبرنگار خبرنگار خبرگزاری فارس در تاشکند، هشتمین نشست وزرای امور خارجه کشورهای «آسیای مرکزی و ژاپن» به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد.

در این نشست نمایندگان دولت و روسای دستگاه‌های سیاست خارجی ژاپن، ازبکستان، قزاقستان، ترکمنستان، قرقیزستان و تاجیکستان شرکت کردند.

از طرف ازبکستان در این نشست «سردار عمرزاق‌اف» معاون نخست وزیر، وزیر سرمایه گذاری و تجارت خارجی ازبکستان شرکت کرد.

گسترش گفت‌وگوهای سیاسی، همکاری‌های تجاری و اقتصادی، تقویت حضور ژاپن و جایگاه شرکت‌های ژاپنی در آسیای مرکزی، توسعه تبادلات فرهنگی با کشورهای منطقه موضوعات اصلی این نشست بود.

در این نشست گفت و گوی سیاسی، گسترش همکاری‌های درون منطقه‌ای، حمایت از تجارت، تبادل تجربیات، تقویت روابط فرهنگی و تبادل سرمایه انسانی ابعاد کلیدی همکاری‌های چندجانبه دانسته شد.

همچنین در چارچوب این نشست، همکاری‌‌های متقابل در زمینه‌های مبارزه با تروریسم و ​​توزیع مواد مخدر، امنیت منطقه‌ای، کشاورزی، منابع آب و انرژی، حمل و نقل و لجستیک، حفاظت از محیط زیست، گردشگری و افزایش تجارت و سرمایه گذاری در منطقه بررسی و هماهنگ شد.

شرکت کنندگان این نشست بر تحکیم همکاری بین کشورهای آسیای مرکزی و ژاپن و همکاری‌های متقابل در زمینه مقابله با پاندمی «کووید-19»، تشدید کنترل مرزها، امنیت منطقه‌ای و همکاری برای دستیابی به اهداف توسعه پایدار توجه خاص داشتند.

«سردار عمرزاق‌اف» در این نشست آمادگی ازبکستان را برای تشدید همکاری‌ها و توسعه دستور کار دیالوگ تشریح کرد.

وی نتایج همکاری‌های 30 ساله ازبکستان با ژاپن را جمع بندی و همچنین بر زمینه‌هایی که در گسترش همکاری‌های متقابل در چارچوب این قالب از اهمیت بالایی برخوردار است از جمله گسترش همکاری‌ها در مبارزه با بیماری‌های عفونی از طریق به کارگیری تجربیات پیشرفته ژاپن، ایجاد مراکز مشترک داروسازی و موسسات تخصصی علمی - آموزشی، تامین توسعه پایدار اجتماعی-اقتصادی از طریق مبارزه با جرائم فراملی و سازمان یافته، قاچاق مواد مخدر، جرائم سایبری و دیگر چالش‌های امنیتی، اجرای طرح‌های مشترک برای تنوع بخشی کریدورهای حمل و نقل، ساخت خطوط ریلی و بزرگراه‌های جدید و توسعه پتانسیل حمل و نقل هوایی اشاره کرد.

طرف ازبکی همچنین چندین پیشنهادات جدید از جمله تنظیم برنامه مشترک کاهش فقر بر اساس برنامه ژاپنی «یک روستا - یک محصول»، پیشبرد برنامه منطقه‌ای «دستور کار سبز» برای آسیای مرکزی، تغییر دانشگاه دیجیتال ژاپن که در سال 2020 میلادی در شهر «تاشکند» ایجاد شده به دانشگاه دیجیتال آسیای مرکزی به منظور توسعه پوشش منطقه با خدمات آموزش و افزایش مهارت کارمندان در این زمینه و اجرای برنامه‌های آموزشی مشترک را مطرح کرد.

در پایان این نشست طرف ژاپنی آمادگی خود را برای ارائه کمک بیشتر به توسعه پایدار منطقه از طریق توسعه دیالوگ دوجانبه و چندجانبه با کشورهای آسیای مرکزی اعلام کرد.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول