اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  گلستان

آب‌بندان‌های غیرمجاز، نفس کشاورزی در سد «وشمگیر» را به شماره انداخت/ ۱۰ هزار هکتار غلات‌ درمعرض‌ نابودی

وجود آب‌بندان‌های غیرمجاز در بستر گرگانرود مانع رسیدن آب به سد «وشمگیر» می‌شود، این روزها کشاورزان سد «وشمگیر» با بحران شدید بی‌آبی مواجه هستند به طوری که 10 هزار هکتار از غلات مردم بی‌آب مانده و در معرض نابودی است.

آب‌بندان‌های غیرمجاز، نفس کشاورزی در سد «وشمگیر» را به شماره انداخت/ ۱۰ هزار هکتار غلات‌ درمعرض‌ نابودی

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، سد وشمگیر حدود پنج دهه پیش در فاصله ۶۲ کیلومتری شمال شرق گرگان بر روی رودخانه گرگانرود احداث شد، این سد نقش بسیار مهمی در تأمین آب کشاورزان سد «وشمگیر» ایفا می­‌کند با این وجود طی سال­‌های اخیر عواملی همچون کاهش نزولات آسمانی، عدم لایروبی، احداث آب‌بندان­‌های غیرمجاز در بستر گرگانرود موجب شد تا تأمین آب مورد نیاز روستاهای اطراف سد وشمگیر با مشکل اساسی مواجه شود و اقتصاد مردم این منطقه را با چالش جدی مواجه کند.

مشکلات مربوط به سد وشمگیر مربوط به یکی دو سال اخیر نیست، سال‌ها کشاورزان سد وشمگیر از مشکلات مربوط به خود سخن می­‌گویند و هر سال مسوولان با امید واهی به کشاورزان در تریبون‌­های مختلف از طرح علاج‌بخشی سد وشمگیر سخن می­‌گویند اما دریغ از اجرای عملی طرح‌­ها!

واقعیت آن است خشک شدن سد وشمگیر موجب مشکلات فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی عدیده‌­ای در این بخش خواهد شد، منطقه استراتژیک سد وشمگیر که از دیرباز یکی از مناطق تولید «طلای سفید پنبه» در گلستان محسوب می‌شد، این روزها مانند سال­‌های گذشته دچار بحران بی‌آبی شده است.

به طوری که بیش از ۱۰ هزار هکتار از غلات مردم بی‌­آب مانده و به زودی خشک‌می­‌شود این بحران که علت اصلی آن به گفته مردم منطقه وجود آب‌بندان­‌های غیرمجاز در بستر گرگانرود است و مانع رسیدن آب به سد وشمگیر می‌­شود باعث مهاجرت ساکنان بخش وشمگیر و کارگری در حاشیه شهرها و استان‌­های همجوار شده است.

این در حالی است که مهاجرت مردم این منطقه به طور قطع مشکلات فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی فراوانی را به بار خواهد آورد مشکلاتی از قبیل ارزان شدن دستمزد کارگران، کمبود جای سکونت و گران شدن منازل استیجاری،ناامنی و ترک تحصیل و باز ماندن دانش آموزان از تحصیل به خاطر مهاجرت و ده‌ها مشکل دیگر.

*دهیار روستای «وحدت»: بحران بی­‌آبی باعث کوچ اجباری کشاورزان سد «وشمگیر» شده است

در همین رابطه علیرضا لکزایی دهیار روستای «وحدت» یکی از روستاهای سد «وشمگیر» در خصوص مشکلات مردم این منطقه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار کرد: هر روز بر مشکلات روستاهای سد وشمگیر افزوده می­‌شود، بیش از ۱۰۰ آب‌بندان در بستر گرگانرود احداث شده و هر روز بر تعداد آن نیز افزوده می­‌شود، متأسفانه مسوولان اقدامی در این رابطه انجام نمی­‌دهند.

وی تصریح کرد: بحران بی­‌آبی کشاورزان سد وشمگیر باعث کوچ اجباری مردم شده است در گذشته بخش اعظمی از پنبه گلستان در این منطقه کشت می‌­شد اما چند سالی است کشاورزان ترجیح می­‌دهند گندم،کلزا و جو کشت کنند.

دهیار روستای «وحدت» بیان کرد: گرگانرود تبدیل به یک جوی کوچک شده که اطراف آن پر از آب‌بند شده است و سؤال ما از مسوولان این است چطور می­‌شود کشاورزی در دورترین نقطه سد وشمگیر اراضی یک هکتاری خود را آبیاری می‌­کند و آب بهایش بیشتر می­‌شود اما کشاورزان نزدیک سد قادر به آبیاری اراضی که محصول در آن کشت شده نیستند.

*مدیر جهاد کشاورزی آق­قلا: کشت بذور مقاوم به خشکی و شوری آب در اراضی سد وشمگیر توسعه یابد/ لزوم تغییر سیستم آبیاری در اراضی سد وشمگیر

 از ۳۰ هزار هکتار زمین زراعی در بخش وشمگیر آق‌قلا، ۲۰ هزار هکتار اراضی آبی هستند که به خاطر مشکلاتی از قبیل عدم رسوب‌گیری سد و کاهش نزولات آسمانی طی سال­‌های اخیر آبگیری سد کاهش یافته و نمی­‌توان۲۰ هزار هکتار از اراضی را آبیاری کرد، از سویی وجود آب‌بندان­‌هایی که در بستر گرگانرود پرورش ماهی انجام می­‌دهند موجب شده تا کشاورزان شرایط آبیاری اراضی خود را نداشته باشند.

علیرضا گرزین مدیر جهاد کشاورزی آققلا، دغدغه اصلی کشاورزان سد وشمگیر را آب‌بندان‌­های احداث شده در مسیر گرگانرود عنوان کرد و گفت: تأمین و مدیریت آب به عهده شرکت آب و منطقه‌­ای است و در بحث آبیاری زراعی موضوعی که به سازمان جهاد کشاورزی  تکلیف شده این است در زمان آبیاری اراضی مقدار مورد نیاز آب برای اراضی کشاورزی را تعیین کنیم.

وی تصریح کرد: یکی از اقداماتی که برای رفع مشکلات کشاورزان سد وشمگیر در حال اجرا است معرفی بذرهای مقاوم به خشکی و شوری آب است، در کشت پاییزه امسال رقم جدید بذر دانه روغنی «کاملینا» کشت خواهد شد امسال در ۱۰۰ هکتار از اراضی بذر «کاملینا» کشت شد همچنین در بحث غلات و گندم بذور زودرسی که مصرف آب کمتر و عملکرد بیشتری دارند کشت خواهد شد.

مدیر جهاد کشاورزی آق‌قلا گفت: با توجه به مشکلات کم‌آبی در سد وشمگیر باید الگوی کشت را تغییر داد و کشت محصولات جایگزینی که در شرایط کم‌آبی مقاوم هستند در منطقه توسعه یابد.

گرزین بیان کرد: سال گذشته نیز با حضور برخی مسوولان استانی و شهرستانی مشکلات کشاورزان سد وشمگیر مطرح و قرار بر پیگیری تأمین اعتبارات ملی علاج‌بخشی سد، وجود آب‌بندان‌­های غیرمجاز در مسیر سدهای بالادست گلستان و بوستان، تعمیر و تجهیز ایستگاه‌های پمپاژ سد و لایروبی گل‌ولای کاسه سد شد اما متأسفانه تاکنون اقدام خاصی در این رابطه انجام نشده است.

وی افزود: از دیگر اقداماتی که در خصوص کم‌آبی در بخش کشاورزی سد وشمگیر در دست اجرا بوده طرح ۴ هزار هکتار اراضی حاشیه سد وشمگیر است که تا سال بعد این طرح کامل خواهد شد در واقع قرار است ۴ هزار هکتار از سیستم آبیاری فعلی به سیستم آبیاری تحت فشار تغییر پیدا کند که با اجرای این طرح شاهد ۵۰ درصد کاهش مصرف آب خواهیم بود.

*فرماندار آق­قلا: تعریف درستی از رژیم حقوقی سد وشمگیر وجود ندارد

 سلیمان هاشمی فرماندار آققلا نیز مشکل کشاورزان سد وشمگیر را یک مشکل ریشه‌­ای مربوط به سال­‌های گذشته عنوان کرد و گفت: برای رفع مشکلات این منطقه نخست باید الگوی کشت مناسب در حوزه سد وشمگیر را تعریف کرد، از سویی به دلیل آنکه مدیریت آب به عهده وزارت نیرو و مدیریت اراضی به عهده وزارت جهاد کشاورزی است، می­‌طلبد تعامل بیشتری بین دستگاه‌های مربوط باشد.

وی تصریح کرد: در کارگروه برنامه‌ریزی و توزیع آب سدهای استان که در ۱۷ فروردین سال جاری برگزار شد پیشنهاد کردیم باید تعریف درستی از رژیم حقوقی سد وشمگیر داشته باشیم یعنی با توجه به میزان آبی که در سدهای بالادست بوستان و گلستان است با یک رژیم حقوقی میزان سهم سد وشمگیر باید مشخص شود.

وی افزود: بحث پرورش‌دهندگان ماهی در بستر گرگانرود وجود دارد از این رو در سال­‌هایی که با کم‌آبی مواجه هستیم نحوه آبدهی و آبیاری زمین­‌ها مناسب نیست.

فرماندار آققلا خاطرنشان کرد: در حال حاضر ذخیره سدهای استان چندان مناسب نیست از طرفی میزان تبخیر سد وشمگیر افزایش یافته و از سویی قلع و قمع آب‌بندان­‌های غیرمجاز یک کار حقوقی محسوب می­‌شود و باید دستگاه‌های مختلف پای‌کار باشند تا پاکسازی بستر گرگانرود را انجام دهیم.

انتهای پیام/۸۳۰۱۷/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول